خندوانه در کما

دامون رشیدزاده

بعد از پایان برنامه دورهمی مهران مدیری امید بینندگان نه چندان پر تعداد برنامه‌های تلویزیونی به دیگر برنامه پرطرفدار تلویزیون یعنی خندوانه بود تا حداقل در ساعات پایانی شب برنامه‌ای برای دیدن داشته باشند. اما هر چه که به پایانم برنامه خندوانه نزدیک می‌شویم نگرانی از تعطیلی همیشگی این برنامه بیشتر می‌شود.

هر چند با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر برنامه‌های تلویزیونی به طور کلی تغییر می‌کنند اما نگرانی بینندگان معطوف به بعد از این دو ماه است.

دورهمی

مهران مدیری که تکلیف خود با برنامه دورهمی را تقریباً مشخص کرد و بعید است این برنامه ادامه داشته باشد حتی نگرانی‌ها از ادامه همکاری مهران مدیری با تلویزیون هم بیش از هر زمان دیگری است زیرا مهران مدیری صراحتاً اعلام کرد که دیگر تاب و توان ساخت سریال را ندارد و ترجیح می‌دهد فیلم سینمایی بسازد. البته مدیری به این نکته هم اشاره کرد که اگر فضا فراهم باشد برنامه‌هایی مانند دورهمی را برای تلویزیون خواهد ساخت.

خندوانه

اما تکلیف خندوانه با ابهام بیشتری روبروست. فصل چهارم خندوانه برای رامید جوان شبیه یک کابوس بود. در همان آغاز این فصل نبود جناب خان و ماجراهای پیرامون آن به شدت به محبوبیت برنامه لطمه زد. بعد از آن تلاش‌های نا فرجام رامبد برای جایگزین کردن عروسک‌هایی به جای جناب خان به جایی نرسید و برنامه مدت زیادی را دست و پا زد تا به برنامه خنداننده شو رسید. مسابقه خنداننده شو از ابتدای فروردین شروع شده و تا اواسط مرداد ماه به پایان رسید. در این مسابقه شرکت کنندگان برای اولین بار در طول برنامه از میان مردم انتخاب شده‌اند و اقدام به استندآپ کمدی کردند. در این مسابقه ۱۶ نفر از چند صد هزار نفر انتخاب شده‌اند و زیر نظر مربیان خود که شامل رامبد جوان، شقایق دهقان، حسن معجونی، اشکان خطیبی بود آموزش دیدند و طی هر قسمت به صورت ۴ نفره باهم به رقابت پرداختند. اما از همان آغاز برنامه شوخی‌های برخی شرکت کنندگان انتقادهای تند و تیزی را روانه برنامه کرد. این انتقادها به حدی بود که عده‌ای خواستار تعطیلی برنامه شدند. تهیه کننده برنامه در یکی دو نوبت مجبور به واکنش و عذرخواهی شد. از آن طرف حذف شوخی‌های شرکت کنندگان انتقادهای آنها و طرفدارانشان را به دنبال داشت. به جز این‌ها با هربار حذف یکی از شرکت کنندگان طرفداران آنها در فضای مجازی حسابی از خجالت حریف و خندوانه ای‌ها در می‌آمدند. این فضای ملتهب به حدی ادامه داشت که حتی عده‌ای مطرح کردند که برخی شرکت کنندگان با نظر شخصی و نه نظر مردم از مسابقه حذف شدند. با این حال کابوس خنداننده شو با تمام مشکلات به پایان رسید. اما با شروع مسابقه ادابازی بار دیگر انتقادها به همان شکل و شمایل ادامه پیدا کرد. با این حال مهمترین مسئله کنونی این برنامه ادامه حیات آن در فصل پنجم است. رامبد جوان به وضوح از پاسخ دادن به این سؤال طفره می‌رود و شاید حتی خود او هم نمی‌داند که باید برنامه را ادامه بدهد یا خیر.

تجربه برنامه نود

مشکلات امروز رامبد جوان بسیار شبیه مشکلات سال‌های پیش برنامه نود است. برنامه نود همواره مغضوب عده‌ای در فوتبال بود و کسانی که همیشه از آب گل آلود فوتبال ماهی گرفته‌اند به شدت با شفاف سازی های این برنامه مخالف هستند. اما چند سال پیش مشکلات این برنامه با یک نماینده مجلس و طرفداران یک تیم خاص کار را به جایی رساند که فردوسی پور عملاً از تلاش برای تعطیلی برنامه نود سخن گفت اما در آن مقطع تقریباً اکثر بزرگان فوتبال به اضافه مدیران صدا و سیما، شبکه سه و البته بینندگان میلیونی این برنامه همگی از فردوسی پور دفاع کردند و این برنامه به کار خود ادامه داد. حالا اما در مورد خندوانه نمی‌توان با قاطعیت گفت که خود رامبد جوان و مدیران شبکه نسیم با ادامه این برنامه موافق هستند یا نه. نکته پایانی اینکه با تعطیلی خندوانه برنامه‌های صدا و سیما با فقر برنامه‌های شاد و مفرح مواجه خواهد شد و همچنین همین اندک بینندگان تلویزیونی با ریزش چشمگیری مواجه می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *