بازی کردن عامل مهم گرمای کانون خانواده

وحید صادقی

«یک فنجان مادری؛ یک لحظه کودکی» عنوان نمایشگاهی است که از سوی ۴ دفتر تخصصی کودک، بازی، نوجوان و بانوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حاشیه نمایشگاه “مادر، نوزاد و کودک” میزبان گروه‌های سنی مختلف بود.

برای رسیدن به غرفه کافی است وارد سالن نقش جهان شوی و از مسئولان سراغ غرفه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان را بگیری.

غرفه بانوان نخستین غرفه‌ای بود که وارد آن شدم، خانم لیلا لندی مدیر بانوسرای آفتاب با اشاره به دفتر تخصصی بانوان و نخستین تجربه حضور در این رویداد، گفت: امسال پس از تخصصی شدن دفتر بانوان و ۳ دفتر دیگر بازی، کودک و نوجوان و نزدیک بودن محتوای ارائه شده در این دفاتر با نمایشگاه کنونی قرار شد تا نمایشگاهی با حضور این ۴ دفتر در این مکان برگزار شود.

دانشگاه مادری در رشته زندگی

وی به وایت‌برد تخصصی مرکز بانوان با عنوان “دانشگاه مادری در رشته زندگی” اشاره کرد و گفت: این وایت‌برد به منظور آشنایی بیشتر خانواده‌ها با ۵ زبان عشق و چگونگی استفاده از آن‌ها طراحی شده است.

لندی با بیان اینکه در کنار این وایت‌برد با نام بردن ۵ زبان عشق به منظور رفع دغدغه زوجین راه‌حل‌های مختلفی ارائه شده است، تصریح کرد: در پایین این وایت‌برد سعی شده مصادیق این زبان‌ها ارائه و علاوه بر آموزش فرزندان، همسران و مادران نیز با مصادیق این ۵ زبان آشنا شوند.

ویژه برنامه معرفی ۵ زبان عشق

در این حین به سالن جنبی نصف جهان اشاره کرد و اظهار داشت: در ویژه برنامه‌ای که با حضور آقای ماه سلطان کارشناس و مشاور خانواده برگزار شد ضمن معرفی ۵ زبان عشق نسبت به آموزش افراد اقدامات لازم انجام گرفت.

حضور شورای علمی مرکز تخصصی بانوان آفتاب در نمایشگاه

لندی به حضور اساتید و اعضای شورای علمی دفتر تخصصی بانوان در این غرفه اشاره کرد و گفت: در مدت ۴ روز برگزاری این نمایشگاه این اعضا از ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر در غرفه حاضر و پاسخ‌گوی سؤالات مردم در زمینه‌های مختلف بودند.

همایش مادرانه و رونمایی از شعر مادر

وی به همایش ” مادرانه” که توسط بانوسرای آفتاب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در سالن جنبی نمایشگاه برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: در این برنامه ضمن رونمایی از شعر مادر و با حضور فرشید پهلوان‌زاده یکی از کارشناسان خانواده به مشاوره و گفت‌وگو با مردم پرداخته شد و با معرفی ۵ زبان عشق با اجرای نمایشی کمدی ادامه یافت.

معرفی طرح کتاب ” مادر و کودک”

مدیر بانوسرای آفتاب با اشاره به طرح کتاب “مادر وکودک”، تصریح کرد: مادران می‌توانند با پرکردن فرم ویژه در این طرح ثبت‌نام کرده و به صورت رایگان عضو این کتابخانه شوند.

وی بیان کرد: طرح کتاب” مادر و کودک” ویژه مادران و شامل تمام دوره‌های زندگی یک زن قبل از بارداری، دوران بارداری، شیردهی و حتی تربیت فرزند است.

لندی با اشاره به ارائه یک پک ویژه به مادران با توجه به سن آن‌ها گفت: این بسته‌ها به گروه‌های مختلف دسته‌بندی شده که در هرکدام کتاب‌های مختلفی ارائه می‌شود.

حضور بانوسرای آفتاب در نمایشگاه و تعامل با ارگان‌های مختلف

وی با اشاره به حضور اداره بهزیستی، حوزه علمیه و بسیاری از ارگان‌های مؤثر در این نمایشگاه، گفت: بر اساس نیازسنجی انجام گرفته توسط سازمان تلاش شد تا تمام خدمات بانوسرای آفتاب در قالب یک اینفوگراف به مردم ارائه شود که عامل مهمی در ایجاد تعامل با ارگان‌های مختلف است.

دفتر تخصصی بازی و نمایش نماد بازی‌ها

غرفه دفتر تخصصی بازی سرشار از لوگو و بازی‌های فکری است. یکی از بازی‌ها نظرم را جلب می‌کند؛ در حال تماشا هستم که یکی از کارشناسان بازی در شرح بازی abalone گفت: این بازی یک بازی استراتژیک بوده که سبب تقویت قدرت فکر می‌شود، abalone از ۲ مهره سیاه و سفید و یک صفحه ۶ ضلعی تشکیل شده و برنده کسی است که بتواند ۶ مهره حریف را از صفحه بازی خارج کند.

خانم حسینی یکی دیگر از کارشناس دفتر تخصصی بازی با اشاره بازی‌هایی که در این غرفه به نمایش گذاشته شده است، گفت: تمام تلاش ما در دفتر تخصصی بازی انجام یک کار تخصصی و فرهنگی بوده و در این غرفه نیز انواع سرگرمی‌ها به صورت نمادین و برای آشنایی بیشتر مردم به نمایش گذاشته شده است.

وی هدف اصلی از نمایش این بازی‌ها را آشنایی بیشتر با بازی دانست و اظهار داشت: در زمان بازی کردن اعضای خانواده وقت بیشتری برای یکدیگر دارند که این کار سبب نزدیک شدن بیشتر آن‌ها و در کنار هم قرار گرفتن خانواده می‌شود.

رستوران بازی‌های فکری و میز روان‌شناسی بازی

حسینی به میز روان‌شناسی بازی که در کنار غرفه قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: این میز به شکل یک کندوی عسل است که از آن به عنوان کندوی بازی نام برده می‌شود، این میز در رستوران بازی‌های فکری در روزهای چهارشنبه از ۴ تا ۸ شب میزبان همشهریان و علاقه‌مندان به بازی است.

وی در مورد چگونگی انجام روان‌شناسی بازی در رستوران بازی فکری، بیان کرد: در این رستوران یک مخاطب به مدت چند هفته یک بازی را انجام داده و کارشناسان با بررسی روند بازی کردن فرد در طی یک دوره، به تجزیه و تحلیل روان او می‌پردازد.

این کارشناس بازی با اشاره به تشکیل شورای بازی، افزود: این شورا از کارشناسان ماهر بازی، تولیدکننده، طراحان، اجراکنندگان و روان‌شناس بازی تشکیل شده که در مدت ۴ روز برگزاری نمایشگاه هر روز از ساعت ۶ تا ۸ شب از حضور این اساتید در غرفه استفاده می‌شود.

به باشگاه هواداران بازی ملحق شوید

وی به باشگاه هواداران بازی اشاره کرد و گفت: در این برنامه پس از ثبت شماره‌های علاقه‌مندان به بازی و عضویت آن‌ها در کانال دفتر تخصصی بازی می‌توانند از برنامه‌ها و کارگاه‌ها مطلع شده و از رستوران بازی فکری نیز استفاده کنند.

دفتر تخصصی نوجوان و دعوت از گروه سن ۱۲ سال به بالا

غرفه بعد ویژه دفتر تخصصی نوجوان است، در آنجا تعداد زیادی نوجوان در حال تست زدن هستند، جلوتر می‌روم نجفی، کارشناس دفتر تخصصی نوجوان با اشاره به فعالیت‌های این بخش به ویژه ارائه مشاوره تحصیلی، خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، گفت: نوجوانان با عضویت در دفتر تخصصی نوجوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان می‌توانند از امکانات مختلف به ویژه کتابخانه، بازی‌های فکری و حتی اردوهای تفریحی مختلف بهره‌مند شوند.

وی به طرح دختران رو به دریا اشاره کرد و افزود: این طرح چند سالی است که با شناسایی دختران نوجوان و عضویت در نزدیک‌ترین فرهنگسرای محل سکونت انجام و سپس این افراد با گذراندن دوره‌های تربیتی و اخلاقی، اردوهای درون شهری و برون شهری برای تربیت مربی ویژه اقدام می‌کنند.

آغاز دوره تربیت مربی آقایان

نجفی با اشاره به برگزاری دوره تربیت مربی در این مرکز، گفت: در سال جاری نیز طرح تربیت مربی آقایان را در دستور کار قرار دادیم که توسط اعضای شورای علمی تدوین و تنظیم شده است.

تست شخصیت رنگی و بررسی روان نوجوان

وی با اشاره به تست شخصیت رنگی، آن را مخصوص گروه سنی ۱۲ سال به بالا عنوان کرد و گفت: در این تست سؤالات مختلف به صورت ۴ گزینه‌ای با علامت B، O، Y و G مشخص شده که فرد در پایان پاسخ‌دهی به سؤالات و تفسیر آن‌ها به وسیله مشاور به بررسی روان فرد می‌پردازند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *