تقدیر به پاس جنایات

علی حاجیان

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.» اما آیا حقیقت اینچنین است؟

مدت نه چندان کوتاهی است که صدها هزار نفر از مسلمانان میانمار تحت فشارها و ظلم شدید بودائیان این کشور هستند به طوری که تاکنون هزاران نفر از زنان و مردان و کودکان در این کشور به خاک وخون کشیده و سوزانده شده‌اند.

در این بین اما نکته قابل تأمل این است که «آنگ سان سو چی» رئیس دولت جنایتکار میانمار یکی از برندگان جایزه صلح نوبل است. البته این مسئله آنچنان جای تعجب ندارد چرا که در سیاهه جایزه بگیران صلح نوبل اسامی جنایتکاران سرشناسی دیده می‌شود.

شیمون پرز

ارتش اسرائیل در ۱۱ آوریل ۱۹۹۶ (۱۳۷۵٫۱٫۲۲) عملیات گسترده نظامی خودرا از هوا، دریا و زمین تحت عنوان “خوشه‌های خشم” علیه لبنان آغاز نمود و مناطق مسکونی جنوب بقاع، بیروت و جبل را مورد شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین حملات خود از زمان تجاوز سال ۱۹۸۲ قرار داد. این عملیات ۱۶ روز به طول انجامید و باعث وارد آمدن تلفات سنگینی در میان غیرنظامیان لبنانی شد.

عصر ۱۸ آوریل سال ۱۹۹۶ میلادی، نظامیان رژیم صهیونیستی با جنگ‌افزار سنگین یک مرکز نیروهای سازمان ملل در روستای قانا را که تعداد زیادی از زنان، کودکان و مردم بی‌دفاع در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. مردم قانا از ترس بمباران روستایشان به مرکز نیروهای بین المللی مستقر در نزدیک این روستا پناه برده بودند، اما هدف بمباران وحشیانه جنگنده‌های رژیم اشغالگر قدس قرار گرفتند که بر اثر آن، ۱۱۱ غیرنظامی لبنانی شهید و ۱۲۹ نفر دیگر زخمی شدند.

توپخانه ارتش صهیونیستی، مقر موقت گردان فیجی وابسته به سازمان ملل در جنوب لبنان را از ساعت ۲ بعداز ظهر ۱۸ آوریل ۱۹۹۶ تا شب گلوله‌باران کرد، در حالی که ۸۰۰ شهروند غیرنظامی لبنانی در آن پناه گرفته بودند تا از خوشه‌های خشم صهیونیستی در امان باشند. عمق این جنایت تا حدی بود که ۱۸ جنازه شناسایی نشد و تنها روی آن‌ها نوشته شد: “زن ناشناس”، “مرد ناشناس” و “کودک ناشناس”.

این تنها گوشه‌ای از جنایات شیمون پرز، نهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که جایزه صلح نوبل را در میان بهت و حیرت همگان تصاحب کرده بود. اما جلاد قانا تنها جنایکار تقدیر شده از سوی موسسه نوبل نیست.

اسحاق رابین

اسحاق رابین پنجمین نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی است. وی نیز در میان تعجب همه فعالان حقوق بشری، با سیاهه‌ای از جنایت و خشونت جایزه به اصطلاح صلح نوبل را در سال ۱۹۹۴ تصاحب کرد!

رابین در سن ۱۸ سالگی به گروه تروریستی “هاگانا” پیوست. وی سپس به ارتش رژیم صهیونیستی رفت و در جنگ اعراب و این رژیم در سال ۱۹۴۸ اقدامات جنایتکارانه زیادی را مرتکب شد. رابین بانی جنگ سوم اعراب و اسرائیل و طراح حمله هوایی رژیم صهیونیستی به پایتخت کشورهای عرب در سال ۱۹۶۷ بود.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بحبوحه اعتراضات مردم ایران به رژیم پهلوی، اسحاق رابین به عنوان نخست‍وزیر رژیم صهیونیستی با ارسال پیام‌هایی برای محمدرضا پهلوی طی روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور ۵۷، برای حفظ رژیم ستم شاهی در ایران و کشتار بیشتر مردم کشورمان از طریق گسترش همکاری میان موساد و ساواک، اعلام آمادگی کرد.

مناخیم بگین

مناخیم بگین ششمین نخست وزیر رژیم جنایتکار صهیونیستی بود. او در نهم آوریل سال ۱۹۴۸ به عنوان فرمانده یک گروه تروریستی به نام “ایرگون” به روستای دیر یاسین در فلسطین حمله کرد و کشتاری وحشیانه را به راه انداخت. در این حمله حدود ۳۰۰ فلسطینی قتل عام شدند؛ همچنین در این حمله به دستور بگین، چندین زن فلسطینی مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفتند و کودکانشان نیز ذبح شدند.

در سال ۱۹۷۸ موسسه نوبل جایزه صلح خود را شاید به پاس این جنایات، به قصاب دیر یاسین اهدا کرد.

نقش اسراییل در جنایات میانمار

این‌ها تنها نمونه‌ای است از جلادان رژیم غاصب صهیونیست که به پاس سالها جنایت با جایزه صلح تقدیر می‌شوند. رژیمی که غیرقابل تصورترین جنایات را در گوشه و کنار دنیا انجام می‌دهد ولی با حمایت نامحدود آمریکا در سیاهه صلح نوبل قرار می‌گیرد. رژیمی که این روزها بیش از همه در جنایات میانمار شریک است.

تابستان سال گذشته بود که روزنامه هاآرتص در گزارشی از بکارگیری تفنگ‌های اسرائیلی «کرنر شات» توسط ارتش میانمار در کشتار مسلمانان خبر داد.

همچنین روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در گزارش خود فاش کرد که ارتش میانمار در ایالت راخین شمالی (یکی از مراکز خشونت‌های نژادی در این کشور) توسط یک شرکت نظامی اسرائیلی آموزش می‌بیند.

بر اساس گزارش‌های بین المللی، ژنرال «مین آونگ هیلینگ» از عوامل اصلی جنایت علیه اقلیت مسلمان میانمار، اخیراً در سفری به فلسطین اشغالی، با رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و فرماندهان بلندپایه ارتش این رژیم دیدار و گفت وگو کرده است.

دیگران و خشم

البته جنایتکاران صهیونیست تنها دارندگان این جایزه عجیب نیستند. هنری کیسینجر گرداننده اصلی عملیات کندور در آفریقای جنوبی، وودرو ویلسون پدر لیبرالیسم و عامل جنگ و مداخله نظامی در کوبا، هائیتی، مکزیک و …، باراک اوباما، جیمی کارتر، انورسادات، یاسر عرفات و … نیز دیگر جنایتکاران، جنگ طلبان و خیانت کارانی هستند که این جایزه را دریافت کرده‌اند.

در این بین اما عده‌ای از جایزه بگیران که در گذشته اعتراضی به اینگونه اهدای جوایز نداشتند، امروز خشمگین شده‌اند و در اعتراضی از نوبل خواسته‌اند که جایزه آنگ سان سو چی پس گرفته شود. اما نوبل آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخت و گفت امکان پس گرفتن جایزه صلح نوبل از «سو چی» وجود ندارد. پاسخی که ننگ آن دامن همه جایزه بگیران این موسسه را خواهد گرفت و آغازی بر مرگ صلح در نوبل خواهد بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *