سینمایی که نیم بها هم مشتری ندارد

دامون رشید زاده

امسال در آستانه روز ملی سینما عنوان شد که به جای رایگان اعلام کردن تنها یک روز مسئولان تصمیم گرفته‌اند تا پایان هفته دفاع مقدس به مدت ۲۰ روز بلیت‌های سینما نیم بها باشد. در ابتدا تصور می‌شد از این طرح استقبال خوبی صورت بگیرد اما به دلایلی که در ادامه این گزارش عنوان خواهد شد تا به اینجا از این طرح استقبال چندانی صورت نگرفته است.

فیلم‌ها

برای بررسی علت بی علاقگی مردم از طرح نیم بها شدن بلیت‌های سینما اول باید نگاهی داشت به فیلم‌های در حال اکران. زیرا تجربه یکی دو سال اخیر نشان داده وقتی فیلم خوبی اکران می‌شود مردم برای تماشا صف می‌کشند. در حال حاضر فیلم نگار اثر رامبد جوان، ماجان اثر رحمان سیفی آزاد، دریاچه ماهی اثر مریم دوستی، ملی راه‌های نرفته‌اش اثر تهمینه میلانی، من و شارمین اثر بیژن شیرمرز و تابستان داغ اثر ابراهیم ایرج زاد مهمترین آثار در حال اکران هستند. به جز فیلم نگار رامبد جوان و ملی و هزار راه نرفته‌اش تهمینه میلانی که اکران نسبتاً خوبی داشته‌اند بقیه فیلم‌ها آثاری نیستند که بتوانند تماشاگران را به سینما بکشانند. به همین دلیل هم تماشاگران حتی با وجود نیم بها شدن بلیت سینما علاقه‌ای برای دیدن اکثر فیلم‌های در حال اکران ندارند.

ماه مدرسه و مسافرت

اواخر شهریور در ایران فصل آماده شدن برای سال تحصیلی جدید و همچنین افزایش مسافرت‌های تابستانی است. این دو موضوع مهم بسیاری از خانواده‌های ایرانی را در این روزها درگیر خود کرده است. در این زمان خاص کمتر خانواده‌ای را می تواتن یافت که درگیر ثبت نام مدارس یا دانشگاه‌ها نباشد و یا از آخرین فرصت تعطیلات تابستانی برای سفر استفاده نکند. اگر چه این روزها خیابان‌ها به شدت شلوغ و پر ازدحام است اما این ازدحام شلوغی یا به واسطه مردمی است که برای خرید به بازار آماده‌اند و یا به واسطه مسافرانی است که برای تفریح و خرید قدم در خیابان گذاشته‌اند. به همین دلیل هم علیرغم حضور گسترده مردم سینماها روزهای خلوتی را سپری می‌کنند.

اطلاع رسانی ضعیف

امسال بر خلاف سال‌های گذشته اطلاع رسانی درباره نیم بها بودن بلیت سینماها چندان گسترده نبود. به خصوص صدا و سیما به عنوان بزرگترین رسانه کشور چندان به این موضوع نپرداخت. شاید به همین دلیل هم تعداد بسیاری از خانواده‌ها از این طرح بی اطلاع هستند.

تجربه تلخ سال‌های قبل

چند سال پیش با رایگان شدن بلیت سینما در روز ملی سینما اتفاقات تلخی رخ داد که همچنان خاطر بسیاری از افراد را مکدر کرده است. هجوم مردم برای دیدن فیلم رایگان به خصوص در شهرهای بزرگ به حدی بود که درهای چندین سینما شکسته شد و عده‌ای هم در این بین زخمی شدند. این اتفاق تا مدت‌ها محل بحث میان اهالی سینما و کارشناسان بود و در نهایت منجر به این شد که رایگان شدن بلیت به بلیت نیم بها تبدیل شود. با این وجود خیلی‌ها بازهم به دلیل همین اتفاقات تلخ سالهای گذشته ترجیح می‌دهند در روز ملی سینما و به سینما نروند.

مشکلات اقتصادی

گران شدن بلیت سینما در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که تقریباً این کالای فرهنگی لاز سبد بسیاتری از خانواده‌ها حذف شده است. رفتن به سینما برای یک خانواده چهار نفره در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ تقریباً ۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی است که خرید یک فیلم در شبکه نمایش خانگی تنها ۴ تا ۵ هزار تومان هزینه دارد و از این رو خیلی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را پس از رسیدن به شبکه نمایش خانگی در خانه‌هایشان تماشا کنند.

آنچه که گفته شد مهمترین دلایل عدم استقبال مردم از طرح بلیت نیم بهای سینما است و اگر مسئولان علاقمند هستند حداقل در ایام روز ملی سینما مردم را با این هنر آشتی دهند بهتر است در سال‌های آینده برنامه‌های بهتری برای تشویق مردم به سینما رفتن داشته باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *