کتاب صوتی دریچه‌ای تازه به دنیای کتاب

دامون رشیدزاده

بی تعارف باید گفت ما مردم کتاب خوانی نیستیم یا لااقل بخش بزرگی از مردم کشور ما کتاب خوان نیستند و کتاب از اولویت‌های زندگیشان به شمار نمی‌رود. اینکه چرا ما کتاب نمی‌خوانیم دلایل مختلفی دارد اما ۳ دلیل عمده بسیاری از افراد برای کتاب نخواندن عبارتند از: نداشتن وقت، تنبلی و گرانی کتاب.

هر چند هیچکدام از این ۳ مورد دلایلی محکمه پسند نیست اما با فرض درست بودن تمام این موارد په راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد. یکی از بهترین روش‌های موجود که حاصل پیشرفت تکنولوژی است گوش کردن به کتاب صوتی است. همه ما بخش زیادی از وقت خود را در مسیرهای روزانه کار یا تحصیل و … می‌گذرانیم. در کلانشهرها هر روز حداقل چندین ساعت از وقت افراد در ترافیک هدر می‌رود. این زمان سوخته یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌توان به کتاب صوتی گوش داد. کتاب‌های صوتی را می‌توان به راحتی از طریق گوشی موبایل و یا تبلت، لپ تاپ و پخش خودرو گوش کرد. امروزه تقریباً تمامی گوشی‌های هوشمند و حتی نیمه هوشمند امکان ذخیره و پخش فایل‌های صوتی را دارند و به همین دلیل حتی تنبل‌ترین افراد هم بهانه‌ای برای استفاده نکردن از این روش ندارند. با وجود اینکه ما کتاب ۲۰ هزار تومانی را گران اما پیتزای ۳۰ هزار تومانی را منطقی می دانیم ولی قیمت کتاب‌های صوتی آنقدر اندک است که کسی نمی‌تواند از گرانی آنها شکایت کند. کتاب‌های صوتی معمولاً در حدود ۱۰ هزار تومان قیمت دارند و به راحتی قابل دسترس هستند. حجم دانلود کتاب‌های صوتی هم معمولاً از چند ده مگابیت فراتر نمی‌رود و از بابت سرعت دانلود و یا حجم هم می‌توانید مطمئن باشید که بار هر سرعتی و هر نوع بسته اینترنتی می‌توانید به راحتی از کتاب‌های صوتی استفاده نمایید.

کتاب‌های صوتی در ایران

هم‌اکنون هزاران عنوان کتاب صوتی در بازار ایران وجود دارد. بعضی از این کتاب‌ها از همان اول به صورت فایل صوتی تهیه شده‌اند و برخی دیگر نیز نسخه صوتی کتاب‌های چاپی هستند. در اکثر زمینه‌ها نیز کتاب صوتی وجود دارد: از داستان و رمان و شعر تا روان‌شناسی و مدیریت و آموزش زبان و… .

کتاب‌های صوتی را می‌توانیم از کتابفروشی‌های معتبر و سایت‌های فروش کتاب تهیه کنیم. حتی برخی از کتاب‌های صوتی نیز به صورت رایگان ارائه شده‌اند.

برای سهولت بیشتر در تهیه کتاب اپلیکیشن های بسیاری نیز طراحی شده است که به راحت‌ترین شکل ممکن می‌توانید کتاب مورد نظرتان را از آن تهیه کنید. اپلیکیشن طاقچه، نوار، کتب سبز و ده‌ها اپلیکیشن دیگر با طراحی‌های ساده می‌توانند صدها و گاه هزارها نسخه کتاب صوتی را در اختیار شما قرار دهند. کتاب‌های ارائه شده در این برنامه‌ها با صدایی با کیفیت و خوانشی شمرده بدون هیچ زحمتی مخاطب را با کتاب آشتی می‌دهد.

دریچه‌ای تازه

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، بسیاری از ناشران و نویسندگان با ایجاد نسخه کتاب صوتی از آثار خود مخالفت می‌کردند فراگیری و انتشار کتاب‌های صوتی در جهان به سال ۱۹۸۰ میلادی بر می‌گردد، جایی که برای نخستین بار بنگاه‌های انتشار کتاب به این مقوله روی آوردند هر چند آن زمان این کتاب‌ها بیشتر مختص افراد نابینا بود اما با افزایش مشغله مردم در قرن بیست و یکم این روش کتابخوانی در بسیاری از کشورهای جهان فراگیر شده است. در ژاپن هر ساله میلیون‌های نسخه کتاب صوتی برای استفاده افراد منتشر می‌شود و این کشور آسیایی را می‌توان سردمدار کتاب‌های صوتی در جهان دانست.

به جرات می‌توان گفت کتاب صوتی دریچه‌ای تازه به دنیای کتاب و کتابخوانی است. دریچه‌ای که دیگر وقت نداشتن، تنبلی و گرانی نمی‌تواند بهانه‌ای برای دوری از کتاب باشد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *