“بازیگر شو”؛ نمایشی از پشت دوربین در بین مردم

وحید صادقی

هنر نمایش‌های بیرونی و تئاتر خیابانی در برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان است، درگیری تماشاچی و بازیگران سبب می‌شود تا این شیوه به یکی از دل‌چسب‌ترین نمایش‌ها هم برای هنرمندان و مجریان نمایش و هم برای مخاطبان بدل شود، گاهی آن‌قدر این نمایش‌ها موفق هستند که مخاطب خود را کاملاً میان اجرای آن می‌بیند.

«بازیگر شو» یکی از نمایش‌های دومین جشنواره غیر رقابتی تئاتر خیابانی است. تمامی نمایش‌های حاضر در این جشنواره، خروجی مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی دفتر تخصصی تئاتر وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در فصل تابستان است که برای علاقه‌مندان و فعالان تئاتر خیابانی برگزار شد و تمام مراحل تولید تا اجرا در این جشنواره به عهده هنرجویان بوده است.

نمایش خیابانی «بازیگر شو» که در دومین جشنواره غیررقابتی نمایش‌های بیرونی اصفهان برگزار شد یکی از موفق‌ترین نمایش‌ها در ایجاد ارتباط با مخاطب بود آن‌گونه که حتی پس از پایان نمایش هنوز عده ای گمان می‌کردند که داستان حقیقت داشته است.

ورود بازیگران این نمایش بیرونی از ابتدا با شور و هیجان همراه شد، گروه فیلم‌برداری با تجهیزات وارد محل برگزاری برنامه شدند، همین حضور سبب شد تا جمعیتی زیاد به دور آن‌ها حلقه بزنند، دوربین و بوم صدابرداری که در جای خود قرار گرفتن این وجه بر عده‌ای مسلم شد که شاهد فیلم‌برداری یک فیلم جدی هستند.

هنرپیشه‌ها که گریم شدند کارگردان از حاضران درخواست کرد که سکوت را رعایت کنند، نفس‌ها در سینه حبس شد و دو بازیگر شروع به ایفای نقش کردند، در بین اجرا ناگهان درگیری بین دو بازیگر پیش آمد که سبب شد بازیگر زن نمایش قهر کرده و از صحنه خارج شود، مردمی که گرد گروه فیلم‌برداری جمع شده بودند آن‌چنان این قضایا را باور کرده بودند که با فریاد خود بازیگر مرد را مورد سرزنش قرار دادند.

تهیه کننده فیلم با کارگردان بر سر مدت زمان تحویل فیلم درگیر شدند و تهیه کننده پیشنهاد داد که از بین تماشاچیان یک نفر را برای بازی انتخاب کنند، با وجود مخالفت کارگردان پیشنهاد دادند اگر از بین تماشاچیان کسی سابقه حضور در برابر دوربین را دارد این صحنه را بازی کند. عده زیادی از بین جمعیت اعلام آمادگی کردند که در این فیلم بازی کنند، درنهایت یک نفر انتخاب شد و فیلم‌برداری از اول آغاز شد، ولی این پایان ماجرا نبود.

بازیگر زنی که انتخاب شده بود شروع به بازی کرد اما چون متن‌ها را حفظ نکرده بود دیالوگ را فراموش می‌کرد، سپس نوبت به تغییر گریم او رسید و تصمیم گرفتند گریمش را عوض کنند، باز هم قضیه ادامه پیدا کرد زیرا حال بازیگر تازه‌وارد در میان فیلم‌برداری خنده‌اش می‌گرفت، عده‌ای تماشاچیان به او قوت قلب می‌دادند و عده نیز او را از ادامه دادن منع می‌کردند، اما این بار نیز میان بازیگر زن و بازیگر مرد نزاع سر گرفت و درنهایت تهیه کننده فیلم‌برداری را کنسل کرد و گروه از میان جمعیت خارج شد.

ارتباط بسیار جالب بین برخی از مردم و گروه بازیگران به وجود آمده بود، عده‌ای آن‌ها را تشویق می‌کردند و عده‌ای درخواست می‌کردند تا از آن‌ها نیز بر برنامه بعدی استفاده شود.

رضا قلع گری کارگردان تئاتر «بازیگر شو» در مورد ایده اجرای این نمایش گفت: این نمایش به‌صورت نامرئی طراحی شد و برخی از مردم تا آخرین لحظات فکر می‌کردند که رخدادی واقعی را در حال نظاره هستند، این حضور مخاطب سبب می‌شود تا پیام نمایش که سختی‌های بازیگری است انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به علاقه مردم به بازیگری اظهار داشت: بیشتر افراد و حتی خود من هم قبل از اینکه وارد دنیای نمایش بشوم تنها آنچه جلوی دوربین می‌بینند را به‌عنوان بازیگری در نظر می‌گیرند، اما بازیگری تنها بیان و بدن و حس نیست، سختی‌هایی در پس این عشق وجود دارد.

این هنرمند جوان ادامه داد: آنچه در این نمایش سعی شد تا به گوش مردم برسد، زندگی پشت دوربین است، گاهی زندگی هنرمندان آن‌قدر درگیر حاشیه می‌شود که به سبب عشقشان به هنر زندگی شخصی خود را از دست می‌دهند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *