توقع من از تئاتر اصفهان بیش از اینهاست

فاطمه زینلیان

گذشته از دنیای مجازی، موبایل، تبلت و امثالهم، شاید سینما و دیدن یک فیلم خوب، گالری گردی، استفاده از محیط‌های فرهنگی تفریحی و یا گشت وگذار در کتابفروشی مکان‌های مناسبی برای گذران اوقات بیکاری و داشتن یک سرگرمی مناسب کنار خانه وخانواده باشد، در این میان جایگاه تئاتر ونشستن بر صندلی سالن‌های تئاتر چه جایگاهی دارند؟ هنری ارزشمند با بسامدهای روانشناسی که می‌تواند روح وجسم تماشاچی را به شرط داشتن یک نمایش خوب به آرامش برساند. در طی شب‌های گذشته تئاتری در اصفهان میهمان تماشاگران خود شد که به لحاظ نمایشنامه، کارگردانی، انتخاب بازیگر و لباس ودکور، نورپردازی وانتقال مضامین ارزشی در سطح استاندارد و خوبی قرار داشت ودیدن آن به همه علاقه مندان فرهنگ وهنر توصیه می‌شود. تئاتر «اسب‌ها» حاصل نمایشنامه هنرمند بزرگ تئاتر کشورمان محمد رحمانیان است که به تازگی با کارگردانی استاد عرب زاده وگروهشان در شهر اصفهان بر روی صحنه رفته است. روایتی نو وتازه از حماسه عاشورا، این بار از زبان اسب‌ها. حضور محمد رحمانیان که سالهاست در سنگر نمایشنامه نویسی وکارگردانی تئاتر دستی بر آتش دارد فرصت مناسبی بود تا چند کلامی ما را با دنیای تئاتر آشناتر سازد.

نظر شما در مورد تئاتر اصفهان چیست و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر چند که با یک تئاتر نمی‌توان در مورد این سؤال پاسخ صریحی داد اما آنچه که واضح است جایگاه اصفهان در هنر و به خصوص هنر تئاتر، جایگاه والایست شاید بتوان اصفهان را طلایه دار تئاتر کشور دانست. اما من توقع بیشتری از آن دارم، انتظار می‌رود که در سال ۹۶ تئاترهای بیشتری با سالن‌های بیشتر با تماشاگران بیشتر با تعداد دفعات بیشتر بر روی صحنه داشته باشیم، با توجه به اینکه اصفهان پایتخت فرهنگی کشور است دلیل کم لطفی نسبت به این هنر پایه واصیل را نمی‌دانم. همانگونه که هنر معماری اصفهان همیشه جایگاه ارزشمندی دارد جایگاه تئاتر نیز بسیار بالاتر از مکان کنونیش باید باشد.

در مورد تئاتر اسب‌ها نظرتان را بفرمایید؟

دوستی من و جناب عرب زاده به سالها پیش باز می‌گردد، وباید عرض کنم اسبها نمایش و نمایش نامه سختی است و من با دیدن تئاتر خوشحالم که اقای عرب زاده از عهده این کار بر آمدند. نمایش اسب‌ها جایزه خزاعی را گرفته و من از این بابت بسیار خوشحالم و خوشحالتر که جناب عرب زاده این کار را در اصفهان انجام دادند.

نظرتان در مورد کارهای اینچنین مذهبی چیست؟

من ارادت خاصی به مضامین مذهبی و موضوعات اینچنینی دارم نمایش اسب‌ها کاری بود برای ابراز ارادت به امام حسین و در این مورد نمایشنامه‌های دیگری نیز نوشته‌ام که امیدوارم بتوانم اجرایشان کنم.

کاری در مورد حضرت خدیجه همین طور حضرت زینب، حضرت معصومه برای من زنان صدر اسلام جایگاه ویژه وپر ارزشی دارند وتمام تلاش من در این نمایشنامه‌ها ابراز ارادتم به ساحت مقدسشان است.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

کاری در تهران داشتیم با همراهی استاد بیضایی که تلفیقی از فیلم و تئاتر بود و رکورد خوبی در جذب تماشاگر داشت چیزی در حدود ۳۲ هزار بیننده که در نوع خود بی نظیر بود و بعد از انقلاب چنین تماشاگرانی با این تعداد نداشته‌ایم. این تئاتر با نام آینه‌های روبرو راهی نوین برای تئاتر مدرن محسوب می‌شود.

برنامه شما برای تئاتر فجر امسال چیست؟

باید منتظر بود ودید پارسال به دلیل پاره‌ای مشکلات نتوانستم تئاتری ارائه دهم.

حرف پایانی

خوشحالم از حضور در اصفهان، دیدن دوست وهمکار قدیمی والبته تئاتر خوبشان. امیدوارم روزهای بهتری در انتظارشان باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *