طرح های اجرایی پیشگیری ازدیابت دراصفهان می تواند برای کشور الگوی اجرایی باشد

زهرا نصیری

اولین نشست تخصصی سیاستگذاری مدیریت دیابت استان اصفهان که به میزبانی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان و با حضور مسئولان کشوری و متخصصین مرتبط در زمینه پیشگیری از دیابت به مدت یک روز در مرکز آموزش و پژوهش فردوسی اصفهان برگزار شد .

در این نشست تخصصی مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان،به عنوان میزبان اصلی این همایش با اشاره به اینکه افزایش امار دیابت مسله ای  است که باید مورد توجه همه دستگاههای مسول قرار گیرد و تنها یک سازمان مسول افزایش این امار نیست گفت:چرا باید تیر اتهام در همه زمینه ها به سمت سازمان های بیمه گر پرتاپ شود و در این میان دیگر سازمان ها مبرا از هر گونه خطا شناخته شوند.

دکترعلی اعتصام پور،با اشاره به اینکه خوشبختانه در زمینه برنامه های پیشگیری از دیابت در معاونت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری ازدیابت صورت گرفته است که می تواند برای کشور الگوی اجرایی باشد افزود:در یک طرح ۴ساله که درمدیریت درمان تامین اجتماعی اصفهان به اجرا در امد قریب به ۵۳هزار پرونده دیابتی گرد اوری شد.

وی بااشاره به اینکه تشکیل این تعداد پرونده به  همراه ٢٠٠ ساعت آموزش مدون برای پزشکان رابط دیابت همراه بود افزود: همچنین از این تعداد پرونده ۲۰ هزار پرونده به صورت الکترونیکی ثبت شد ه است.

اعتصام پور ادامه داد:در اصفهان کارهای بزرگی برای پیشگیری از دیابت انجام شده است حائز اهمیت است که  در کل استان تیم های دیابتی تشکیل شده و بیماران داری پرونده هستند.

 مدیردرمان تامین اجتماعی اصفهان با اعلام اینکه در بخش هزینه های درمانی غیر مستقیم در سال ۹۲ ،۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که این مقدار در سال ۹۴ به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۵ به هزار میلیارد تومان افزایش یافت افزود:در سال ۹۶ پیش بینی می شود که هزینه های تامین اجتماعی در بخش درمان غیر مستقیم به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برسد، این مسئله در حالی است که تمامی این هزینه ها ازجیب کارگران بسیاری از کارخانجات که تعطیل شده اند پرداخت می شود و دراین زمینه ما نیازمند کمک خیریه های درمانی هستیم.

اعتصام پور تاکید کرد:در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۶ هزینه های زیادی در درمان مستقیم و غیر مستقیم انجام شده است پس در این رابطه نیازمند ان هستیم که بیماران دیابتی به سیستم نظام ارجاعات معنادار هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه ویزیت انفرادی بیماران دیابتی منطقی نیست گفت: ما نیازمند مدیریت دیابت هستیم و باید نظام ارجاعات و پایش بیماران با برنامه ریزی درست انجام شود.وی گفت:در سال ۹۵ ، ۸۴ هزارنفر درمطب پزشکان تحت غربالگری دیابت قرار گرفتند.

برای پیشگیری از دیابت نیازمند یک طرح جامع هستیم

در ادامه این نشست معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر و مدیر برنامه کشوری دیابت وزارت بهداشت گفت: اصلاح شیوه زندگی مهمترین گامی است که می تواند در جهت  پیشگیری از دیابت بخصوص دیابت نوع ۲ که شیوع بیشتری در جامعه دارد  برنامه ریزی کابردی انجام شود.

علیرضا مهدوی، پیشگیری و مهار دیابت، را مستلزم همکاری تمام سازمان ها و ارگان ها عنوان کرد و افزود:  الگوی اجرایی طرح پزشک خانواده می تواند برای پیشگیری ازبیماری دیابت نیز مورد استفاده قرار گیرد برای مهاربیماری دیابت، نیاز به یک برنامه خوب است تا سایر بیماری ها هم کنترل شود.

مدیر برنامه کشوری دیابت وزارت بهداشت در ادامه در خصوص تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در قالب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، اهمیت بیماری های غیرواگیر، اهداف ملی و چارچوب ملی ارایه خدمت در بیماری دیابت، توضیحاتی ارایه داد.

وی با اعلام اینکه دانشمندان و کارشناسان که وظیفه کنترل و پیشگیری این بیماری را برعهده دارند پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۴۸ میلیون نفر تنها در ایالات متحده به این بیماری دچار خواهند شد گفت:یکی از راههای موثر جهت پیشگیری از دیابت  تغییر در رفتار های  روزمره است .

مهاربیماری دیابت نیازمند همکاری همه بخش هاست

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر و مدیر برنامه کشوری دیابت وزارت بهداشت، اساس پیشگیری از دیابت را کاهش وزن  و خوراک سالم و صحت بخش دانست و ادامه داد: دیابت به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر، مسئله عمده در سلامتی مردم به شمار می رود که بار سنگینی به نظام سلامت تحمیل می کند.

وی  با اشاره به فراهم کردن یک مراقبت ادغام یافته و فردی برای بیماران دیابتی، مهار این بیماری را نیازمند همکاری های درون بخشی و بین بخشی دانست و اضافه کرد: برای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از بیماری دیابت، همکاری تخصص های مختلف پزشکی و تیم بهداشتی درمانی مانند پزشک خانواده، پرستار، مراقبان سلامت، کارشناسان تغذیه و روانشناسی و آموزش به بیماران، بسیار موثر است.

گران ترین ملزومات پزشکی درخدمت درمان بیماران دیابتی است

  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز که دیگر سخنران این همایش بود، زندگی شهرنشینی ، مصرف بی رویه فست فودها، چاقی، بی تحرکی را ازجمله عوامل موثر درشیوع دیابت عنوان کرد و افزود: امروز آمار دیابت کشوردر زمینه بهداشتی بررسی شده و با کامل شدن طرح تحول بهداشت در مراکز بهداشتی هزینه هایی که دولت در طرح تحول بهداشت باید انجام می داد به سرانجام رسیده است تا در سالهای آینده سرمایه گذاری های قابل توجهی را داشته باشیم.

حیدری با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه را عامل موفقیت کشورهای مهار کننده دیابت دانست و گفت: ترمیم مسائل عروقی و چشمی، و زخم های دیابت مشکل را حل نمی کند ، ما باید به شدت در زمینه پیشگیری و اصلاح روش های زندگی اقدام کنیم و در این نشست جای معاونت آموزشی دانشگاه خالی است چرا که اگر تمهیداتی برای آموزش همه رده های دیابت و اصلاح شیوه های زندگی انجام شود می توانیم از بسیاری از هزینه ها را کاهش دهیم.

اصفهان مقصد اول طرح مراقبت و پیشگیری از دیابت

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر برنامه پیشگیری وکنترل بیماری دیابت در کلیه روستاها و شهرهای زیر۲۰ هزار نفرجمعیت درحال اجراست ادامه داد:اجرای فاز دوم برنامه ابتدا درشهرهای باجمعیت بیش ازیک میلیون نفر شروع و درسال های  بعد از آن درشهرهای با جمعیت بین۲۰هزار نفرتا یک میلیون نفر اجرا شد.

این مقام مسئول افزود: بدیهی است که بعدازگسترش برنامه پزشک خانواده به شهرهای با جمعیت بیش از۲۰هزار نفر،این برنامه با استفاده از پزشک خانواده درشهرها ادامه خواهد یافت.  ما گران ترین و بهترین جنس و بهترین ملزومات پزشکی را در طرح تحول سلامت خریداری می کنیم و در فاز درمان به بیماران دیابتی خدمات می دهیم،لذا این خدمات در سال میلیاردها تومان هزینه برای سیستم سلامت کشور در بردارد. وی افزود: استان اصفهان یکی از اولین استان هایی است که طرح مراقبت و پیشگیری از دیابت در آن  به مورد اجرا گذاشته شد.

به ازای هر فرد دیابتی ۵/۲ میلیون تومان هزینه می شود

مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان نیزکه خود را به این همایش تخصصی رسانده بود با اعلام اینکه در استان اصفهان داروهای دیابت جزء سه داروی اول و پرهزینه است افزود: هزینه دارویی کشور دو هزار میلیارد تومان است که ۱۰ درصد آن به هزینه های دیابت مربوط می شود.

حسین بانک، ادامه داد: اکنون در استان، ۳۱ هزار و ۴۷۹ نفر از انسولین قلمی استفاده می کنند و اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان جهت رفاه حال بیماران دیابتی مدت زمان تجویز نسخ توسط پزشک عمومی را از ۶ ماه به یکسال افزایش داده است. این در حالی است که به ازای هر فرد دیابتی ۵/۲ میلیون تومان هزینه می شود و ۸ درصد هزینه دارویی سازمان بیمه سلامت مربوط به انسولین penاست.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در بحث انسولین و بیماران دیابتی آموزش و مصرف به جا است بیان داشت: استفاده بهینه از منابع می تواند ما را در ارائه راهکارهای مناسب کمک کند.

مدیر کل بیمه نیروهای مسلح نیز در این نشست با اعلام اینکه ۵۰ درصد بیماران صعب العلاج که در سیستم نیروهای مسلح ثبت شده اند دیابت دارند گفت: چهار هزار و ۵۱۴ نفر از بیماران ما دیابتی هستند که سنینی بین۵۰ تا ۶۰ سال دارند.

اجل لوییان ادامه داد: می توان گفت که ۲ درصد از نیروهای مسلح اصفهان نیز به دیابت مبتلا هستند و ۵ درصد کل نسخ مربوط به بیماران دیابتی است.

تشکیل ستاد بحران دیابت در اصفهان ضروری است

در ادامه این نشست عضو مؤسسه خیریه دیابت اصفهان نیزدرمان این بیماری را منوط به کار تیمی دانست و آمار مبتلایان به دیابت در ایران را به صورت تخمینی حدود ۷ تا ۸ درصد افراد بالغ عنوان کرد و ادامه داد: در اصفهان نیز در جمعیت بالای ۳۰ سال حدود ۱۲ درصد دیابتی و حدود ۱۲ درصد نیز افراد در معرض خطر دیابت وجود دارد که بایستی با آموزش های صحیح، به کنترل و پیشگیری از بیماری بپردازیم.

وی در ادامه سخنان خود از مسئولین مربوطه درخواست کرد تا در خصوص تشکیل ستاد بحران دیابت در اصفهان، همکاری بیشتر مسئولین دانشگاه به خصوص معاونین درمان، بهداشتی، آموزشی و پژوهشی در ارتباط با موضوع دیابت، پیگیری هماهنگ خیریه های مرتبط، نظارت بر مغازه های فست فود فروشی ها، بوفه های مدارس و اغذیه فروشی ها، ساخت پایگاه های دیابت در مناطق ۱۵گانه شهرداری ها ، آموزش دیابت در مدارس و غیره بیشتر از گذشته توجه گردد تا بتوان از سیر پیشرونده بیماری در کشور جلوگیری کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *