خرده روایت‌هایی از عشق

دامون رشیدزاده

مجموعه داستان «کنار نیا مینا» نوشته محمد حسینی در بر گیرنده ۹ داستان کوتاه استکه با وجود تفاوت مضمون و موضوع با رشته‌ای نهانی به هم پیوسته‌اند. محمد حسینی، نویسنده، دبیر بخش داستان نشر ثالث و منتقد ادبی است. وی جایزه‌های ادبی گلشیری و مهرگان ادب را در سال ۱۳۸۴ برای رمان «آبی‌تر از گناه» به دست آورده است. «ده داستان»، «آبی‌تر از گناه»، «یکی از همین روزها ماریا»، «ریخت‌شناسی قصه‌های قرآن»، «به دنبال فردوسی»، «به دنبال امیرکبیر»، «نمی‌توانم به تو فکر نکنم سیما» و «قصه‌ای شاهنامه» از جمله آثار محمد حسینی به شمار می‌آید. محمد حسینی نثری شسته رفته و روان دارد و به همین دلیل خواننده پس از خواندن تنها چند سطر خود را به دست توانای نویسنده می‌سپارد تا او را در دنیای کلمات غرق کند. حسینی می‌کوشد به جای برانگیختن خواننده برای هرچه زودتر دانستن آن‌چه بعد اتفاق می افتد، ذهن او را به سوی پرسیدن «چرا؟» به جوشش و کندوکاو وادارد. شاید به همین دلیل است که شماری از داستان‌های این مجموعه ابهام‌آمیزند.

اطراف رودخانه

 به آغاز یکی از داستان‌های این مجموعه، با عنوان «اطراف رودخانه» رجوع می‌کنیم:

«بگویم رفته بودی خرید؟ بگویم دعوایت شده بود؟ با من که نه، با کسی لابد و خواسته بودی هوایی عوض کنی، آرام شوی. بگویم حواست به ناگهان پرت شده؛ آشنای دوران کودکی‌ات بوده، تهدید شده‌ای، قرار گذاشته بودید؟

 مراقبم، خوبم، پریا عالی است. خیالت راحت باشد. هفته اول البته گریه می‌کرد. بچه‌ها را که می‌شناسی، زود تغییر می‌کنند. گفته بودم که حتا وقتی سوار تاب بود و با دو دست زنجیرها را محکم می‌گرفت ـ نه از ترس افتادن، نگران این که یک وقت پایین نیاورمش ـ کم و بیش یک ساعتی که از بیرون رفتنمان می‌گذشت، اول آهسته، انگار خاطره‌ای از تو از خاطرش گذشته باشد، زمزمه می‌کرد: «مامایی» بعد نگاهم می‌کرد و اخم می‌کرد و واضح و طلبکارانه می‌گفت: «ماما» کافی بود مکث کنم و آماده برگشتن نشوم تا گریه سردهد…»

تنوع در موضوع

در این مجموعه داستان حسینی موضوعات مختلف و متنوعی مانند جنگ تا مسائل اجتماعی را در قالب داستان به تصویر می‌کشد. با این حال در اکثر داستان‌ها عشق و مشکلات اجتماعی نقشی پررنگ دارد. به خصوص موضوع عشق را می‌توان تم تکرار شونده بسیاری از داستان‌هاست حتی در داستان‌هایی که عشق موضوع اصلی داستان نیست اما در زیر متن همان قصه‌ها هم می‌توان رگه‌هایی از عشق را دید. در نگاه کلی‌تر می‌توان گفت که حسینی نویسنده دغدغه مندی است و داستان‌هایش برآمده از دل جامعه‌ای هستند که او زیستن را در آن تجربه کرده است با این حال فضای داستان‌هایی او به گونه ایست که می‌تواند با مخاطبان غیر ایرانی هم ارتباط برقرار کند. داستان‌های حسینی با روایت‌هایی انسانی جلوه‌ای جهان شمول دارند و به مرز و جغرافیای خاصی خلاصه نمی‌شوند.

نثر محمد حسینی

 محمد حسینی از انگشت‌شمار نویسندگانی‌ست که خواندن داستانهایش و دقت روی قوت و پاکیزگی نثرش، برای مخاطبِ علاقمند آموزنده است. آموختن اینکه چگونه می‌توان نثری داشت موجز اما رسا. البته در این راه قطعاً سابقه او در نشر ثالث و ویراستاری و خوانش متون فراوان نقشی مؤثر داشته است.

مجموعه داستان کوتاه «کنار نیا مینا» نوشته محمد حسینی در ۹۰ صفحه به قطع رقعی و به بهای پنج هزار و ۵۰۰ تومان توسط نشر ثالث منتشر شده است. از روی پله دوم، شهر آزاد، مجاز، آن که همان نیست، اطراف رودخانه، چند سال بعد از نسرین، گریه نکن و… از جمله داستانهای این مجموعه محسوب می‌شوند.

نکته

 اگر از خواندن این کتاب لذت بردید حتماً دیگر آثار این نویسنده به خصوص «آبی‌تر از گناه» برنده جایزه ادبی گلشیری و مهرگان ادب را هم مطالعه کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *