بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است

حدیث بایایی

مسعود تجریشی در دومین همایش بین‌المللی و بیستمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار که با حضور اندیشمندان برجسته کشوری در حوزه بهداشت محیط به میزبانی استان یزد برگزار شد، اظهار کرد: مهم ترین مشکل در کشور موضوع آب است و متأسفانه در این سال‌ها نیز بارش‌ها در کشور به شدت کاهش یافته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور همچنین از کاهش ۴۲ درصدی میزان روان بارش‌ها در کشور خبر داد و افزود: در این سال‌ها شاهد کاهش ۱۰ درصدی میزان بارش‌ها در سطح کشور بودیم به طوری که میزان بارش‌های کشور حدود ۲۲۸ میلیمتر بوده است.

وی میزان برداشت بی رویه منابع آب‌های زیرزمینی در کشور را ۶ تا ۱۱ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: از جمله معضلات مدیریت منابع آبی کشور، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی و تغییر کاربری‌های مختلف کشاورزی است که باید برای این مسائل چاره‌ اندیشی شود.

تجریشی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین از منابع آبی کشور برداشت شده است، تصریح کرد: امروزه در مجموع ۲۰۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین در کشور وجود دارد که یکی از بزرگترین مصرف کننده آب کشور با سطح زیر کشت حدود ۹ میلیون هکتار ی بخش کشاورزی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه تمام تالاب‌های کشور خشک هستند، گفت: متأسفانه تمام دشت‌های ایران نیز در مرحله بحرانی هستند.

وی مهم ترین علت آلودگی را عدم کیفیت لازم برای سوخت وسایل نقلیه عنوان کرد و اظهار داشت: تمام دستگاه‌های اجرایی باید برای کاهش آلودگی، برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار خود داشته باشند.

پیوست سلامت برای واحدهای صنعتی کشور تعیین شود

علیرضا رئیسی  معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش با اشاره به اینکه کم‌تحرکی، چاقی و آلودگی‌های زیست محیطی باید بیش از پیش در کانون توجه مردم قرار گیرد، اظهار داشت: سلامت باید در اولویت اجرایی و برنامه ریزی اقشار مختلف مردم قرار گیرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: اجتماعی سازی سلامت در راستای رسیدن به حد مطلوب  یکی از ضروریاتی است که باید به آن توجه شود.

وی افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت بهداشت محیط را از اولویت‌های اجرایی وزارت بهداشت در موضوع تأمین بهداشت فردی و توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: علاقه مردم برای کسب اطلاعات در مورد اهمیت مواد غذایی هم فرصت و هم تهدید جدی در این حوزه است.

رئیسی با تأکید بر اینکه موضوع پیوست سلامت باید برای تمام واحدهای صنعتی کشور تعیین و مشخص شود، اضافه کرد:  ایران به عنوان کشور در حال توسعه از نظر صنعتی نیاز جدی به مدیریت بهداشت محیط دارد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به تأمین امنیت بهداشت بیان کرد: آلودگی هوا یکی از مهمترین این مباحث است و باید در موضوع تأمین سلامت و امنیت آب نیز در حوزه سلامت برنامه‌ای جامع در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت باید دفع پسماندها و زباله‌های بیمارستانی را مد نظر قرار داد، خاطر نشان کرد: حوزه سلامت یکی از ارکان پایداری و توسعه اجتماعی است و ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که مسئولان باید نسبت به این ظرفیت ها با برنامه‌ریزی‌ دقیق عمل کنند.

تغییرات جمعیتی یکی از مهمترین معضلات بهداشت محیط در ایران است

علیرضا مصداقی نیا رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران نیز با بیان اینکه سالانه ۳۳ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند گفت: سرمایه گذاری در بخش توسعه بهداشت محیط،کاهش هزینه‌ های درمان را در بر دارد.

مصداقی نیا اظهار داشت: تغییرات جمعیتی یکی از مهمترین معضلات بهداشت محیط در ایران است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته جمعیت شهری ایران ۳۰ درصد و جمعیت روستایی ۷۰ درصد بوده است، افزود: متأسفانه در حال حاضر به دلیل تأثیرپذیری غلط، این تعادل معکوس شده و بستر بسیاری از مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را ایجاد کرده است.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران توجه بیش از پیش به مدیریت مصرف غذایی و فرهنگ حاکم بر تولید انواع مواد غذایی را از جمله ضرورت‌های اجرایی در حوزه مدیریت و تأمین بهداشت فردی و بهداشت محیط دانست و بیان کرد: مسئولان امر باید بدانند که سرمایه گذاری برای توسعه بهداشت محیط، منجر به کاهش هزینه‌های درمان در جامعه می شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *