سهم سنگ

الهام صباغی

«اینجا مکانی است که من سنگی قرمز پیدا کردم. خون ما به دلیل وجود آهنی که دارد قرمز است و ما این ارتباط را با سنگ‌ها سهیم هستیم. وقتی آن‌ها را در سراسر دنیا مانند استرالیا، ژاپن یا فرانسه یافتم، احساس کردم همه‌جا سنگِ قرمزِ مشابهی را لمس می‌کنم و دریافتم که آن‌ها به رگ‌های یکسانی متصلند.»

این‌ها سخنان “اَندی گُلدزوُرثی” هنرمند فعال در حوزه “لندآرت” ۲ است که بینش او نسبت به طبیعت، ما را شگفت‌زده می‌کند. وی به سال ۱۹۵۶ در انگلستان متولد شد. این هنرمند بریتانیایی، در کالج هنری برادفورد و دانشگاه پلی‌تکنیک پرستون به تحصیل هنرهای زیبا پرداخت و هم اکنون به عنوان مجسمه‌ساز- عکاس با “کارهای زودگذر” ۳ شناخته می‌شود.

گُلدزوُرثی در فضای باز و با استفاده از مواد بی‌پایان طبیعی مانند گلبرگ، مخروط کاج، خاک، لجن، گل رس، پوست درخت، سنگ، برگ‌ها، خار، برف، قندیل‌های یخ و شاخه‌های نازک مجسمه‌هایی را می‌سازد که زودگذرند. به عبارت دیگر به سرعت از بین می‌روند، فرو می‌ریزند یا در جریان طبیعت فاسد می‌شوند، و درنهایت به چرخه طبیعی باز می‌گردند. او از اجزای بدن، دستان و دندان‌هایش و گاه چیزهایی که در طبیعت پیرامون یافت می‌شود، به عنوان ابزار بهره می‌گیرد. عکاسی نقش مهمی در هنر او دارد و زمانی‌که اثر در بالاترین سطح خود قرار گرفته، مشغول عکسبرداری از لحظه‌ای می‌شود که تا دقایقی بعد وجود نخواهد داشت.

هستهٔ مرکزی در حرفه او این است که هر روز بیرون برود و کار کند. گُلدزوُرثی با این اندیشه که «مهم نیست هر فضایی چقدر زیبا باشد چرا که در مقایسه با بیرون، فضایی مرده است»، کمتر در آتلیه‌اش می‌مانَد و بیشتر به طبیعت می‌رود تا با کندوکاو پیرامون عناصر طبیعی، در راستای کشف پیوند تنگاتنگ انسان با طبیعت، اثرش را خلق کند.

از جمله کارهای او مجموعه نقاشی‌هایی از گلوله‌های برفی آغشته به رنگدانه‌های سنگ و زمین است. او گلوله‌های برف را بر روی کاغذی که شیب اندکی دارد قرار می‌دهد. آن‌ها از یک جا به بعد شروع به جاری شدن می‌کنند. واکنش کاغذ به آب شدن گلوله برفی همان واکنشی است که طبیعت به تأثیرات آب نشان می‌دهد.

در واقع به جای اینکه تصمیم به بازنمایی طبیعت داشته باشد، اجازه می‌دهد تا در فرایندی مشابه طبیعت، خلق صورت پذیرد. به این منظور میزان آب شدن گلوله برفی را تاحدی کنترل می‌کند و بعد به عنوان هنرمند عقب می‌ایستد و منتظر نتیجه می‌شود و اینگونه جریان هنرش شکل می‌گیرد. مجسمه‌های زودگذر او در قالب ویدئو، عکس، نقاشی و مجسمه‌های دائمی او به صورت چیدمان در گالری‌ها و مکان‌های دیگر ارائه شده‌اند.

۱-Andy Goldsworthy

۲-Land Art یا “هنر زمینی”

۳-Ephemeral Works

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *