شناسایی ۳۶ هزار فرد مبتلا به ایذر در کشور

فاطمه احمدی

محسن آذری‌پور مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ۳۶ هزاری بیماری ایدز در کشور گفت: باتوجه به راه‌های محدود انتقال و وجود درمان مؤثر برای این بیماری، افراد مبتلا می‌توانند با داشتن عمر طولانی در جامعه فعالیت داشته باشند.

در ادامه بخشی از صحبت های مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری آورده شده است:

**از ۸ آذر به مدت یک هفته با عنوان‌های روز‌های کودکان، زنان و مادران، خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان، روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی، دانشجویان، دانش‌آموزان، جوانان و آحاد مردم، مبتلایان و متأثران از بیماری HIV، کارکنان بهداشتی و درمانی، پژوهشگران و دانشمندان و سیاست‌گزاران، مسؤولان و مجریان، هفته اطلاع‌رسانی بیماری ایذر نامگذاری شده است.

**به مناسبت این هفته اقداماتی از جمله برپایی چادر‌های اطلاع‌رسانی، اتوبوس ایدز، کلاس‌ آموزشی برای اقشار مختلف مردم، انجام تست رایگان و توزیع بروشور‌های آموزشی توسط دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های ۹ گانه استان انجام می‌شود.

**ویروس بیماری ایدز از حدود ۴۰ سال قبل در کشور‌های غربی شناسایی شده است، این ویروس از طریق خون و فرآورده‌های خونی صادراتی به کشور ما وارد شد. ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند، با پیشرفت بیماری سیستم ایمنی بدن تخریب و زمینه برای شروع انواع عفونت‌های موجود مانند عفونت قارچی و ویروسی ایجاد می‌شود.

**طی مدت هفت یا هشت سال فرد مبتلا به ویروس ایذر به مرحله‌ نهایی پیشرفت بیماری می‌رسد و به‌ علت بیماری‌های عفونی دچار مرگ زود‌رس می‌شود. درمان قطعی برای بیماری ایذر وجود ندارد، با شناسایی زود‌رس مبتلایان به این بیماری، می‌توان با شروع درمان مؤثر ویروس HIV را کنترل و از افزایش مرگ و میر جلوگیری کرد.

**درمان مؤثر بیماری ایذر مصرف یک تا دو قرص در روز است، با تحت درمان گرفتن فرد مبتلا به بیماری ایذر و محدود بودن راه‌های انتقال می‌توان فعالیت‌های روزانه را بدون هیچ نگرانی ادامه داد. تاکنون در کشور بالغ بر ۳۶ هزار فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده است، تعداد افراد مورد انتظار در کشور ۷۵ هزار است که در حال حاضر کمتر از نیمی از این افراد شناسایی شده‌اند.

**تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به HIV در استان نیز کمتر از افراد مورد انتظار است، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در سال ۹۸، نود درصد از مبتلایان به بیماری ایذر در کشور شناسایی شوند. در سال‌های گذشته بیشترین راه ابتلا به بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بود و در حال حاضر ارتباطات جنسی محافظت نشده و در قالب غیر از خانواده بیشترین راه انتقال HIV در کشور است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *