افزایش نرخ مهاجرت یزد را با مشکلات حاشیه نشینی روبرو کرده است

حدیث بابایی

مهدی جمالی‌نژاد شهردار یزد در چهارمین همایش ملی روز علوم اجتماعی که در دانشگاه یزد برگزار شد افزایش نرخ مهاجرت روستاییان و ساکنین شهرهای متوسط به کلان شهرها را از مهمترین معضلات جامعه دانست و اظهار کرد: برای حل این معضل اساسی لازم است برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا در آینده با این مشکل روبه رو نباشیم.

شهردار یزد ادامه داد: این معضل علاوه بر اینکه سبب از بین رفتن روستاها و منابع آن‌ها می‌شود مسائلی از قبیل حاشیه‌نشینی و معضلات دیگری را نیز برای کلان شهرها ایجاد می‌کند که امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود.

بیشتر نگاه‌ها به بُعد سخت‌افزاری و یا کالبدی شهر است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر نگاه‌ها به بُعد سخت‌افزاری و یا کالبدی شهر است، تصریح کرد: این در صورتی است که شهر نیز مانند موجود زنده دارای دو ساحت صورت و سیرت است و بهسازی هر دو باید مد نظر قرار گیرد.

جمالی نژاد با بیان اینکه مشکل دیگر این مسئله دانست که ما در بررسی مسائل و مشکلات اغلب به دنبال معلول هستیم تا علت آن، خاطرنشان کرد: این مسئله سبب شده است که علیرغم همه تلاش‌هایی که توسط مسئولان صورت گرفته، مشکلات همچنان در جای خود باقی مانده باشند.

شهردار یزد نحوه توزیع منابع و امکانات، مدیریت آمایش سرزمین و مواردی از این قبیل را از ملزومات مدیریت شهری دانست و افزود: اگر در این کار به خوبی بتوانیم عمل کنیم می‌توان توقع داشت که در آینده مشکل آن‌چنانی در مدیریت شهری نداشته باشیم.

توجه به علوم اجتماعی زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند

رئیس دانشگاه یزد با اشاره به اینکه علوم اجتماعی به دلیل افزایش مسائلی از جمله طلاق و اعتیاد و خشونت‌های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: توجه بیشتر به علوم اجتماعی زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

محمد صالح اولیا با تأکید بر اهمیت علوم اجتماعی به ‌عنوان علم بررسی مسائل و مشکلات جامعه، اظهار داشت: امروزه به نسبت گذشته، اهمیت بیشتری به علوم اجتماعی در کشور داده می‌شود.

علم جامعه‌شناسی با پویایی و حرکت‌های پژوهشی بسیار غنی‌تر شده است

وی با بیان اینکه این اهمیت دادن هم جای خرسندی و هم جای تأسف دارد، خاطر‌نشان کرد: متأسفانه از این بابت که با شیوع مسائلی از جمله طلاق، اعتیاد، خشونت‌های اجتماعی و غیره علوم اجتماعی به صورتی ویژه مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه از این بابت که حوزه علم جامعه‌شناسی با پویایی و حرکت‌های پژوهشی بسیار غنی‌تر شده است.

اولیا با اشاره به اینکه مسائل علوم اجتماعی با سایر حوزه‌ها علم مانند اقتصاد، سیاست، فرهنگ و غیره در هم تنیده‌اند، تصریح کرد: اینکه با هم در ارتباط هستند و به هم مربوط می‌شوند کار محقق و پژوهشگر را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

کشف و تعیین میزان دخالت متغیرها در مسائل علوم اجتماعی

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: علاوه بر این تعریف، مرز سیستم در این حوزه مطالعاتی اهمیت زیادی دارد چون با جدا کردن حوزه‌ها از یکدیگر ذهن پژوهشگر و محقق دقیق‌تر می‌شود.

وی کشف و تعیین میزان دخالت متغیرها در مسائل علوم اجتماعی از دیگر بایسته‌های این حوزه مطالعاتی دانست و تصریح کرد: اینکه یک پدیده یا بحران در اثر روابط بین آن‌ها چه متغیرهایی ایجاد می‌شود می‌تواند زمینه ساز حل و فصل بسیاری از مشکلات باشد.

اولیاء بر ابزاری بودن علم برای کشف پدیده‌ها و مسائل تأکید کرد و اظهار داشت: نگرانی درباره علوم انسانی ناشی از عدم تسلط محققان به این حوزه است که بایستی بیشتر به آن توجه شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *