شهرداری شاهین‌شهر دست سرمایه‌گذاران را به گرمی می‌فشارد

وحید وطن خواهان

عیسی بهمنی، شهردار شاهین‌شهر، در نشست خبری گزارش عملکرد صدروزه شهرداری این شهر که ظهر دیروز برگزار شد، اظهار کرد: اوضاع اعتباری شهرداری شاهین‌شهر مناسب نیست. در سال ۱۳۹۵ به دو دلیل بودجه شهر محقق شد و مازاد هم آورد؛ یکی وامی بود که شهرداری شاهین‌شهر از بانک ملی (حدود ۳۰ میلیارد تومان) دریافت کرد و دیگری وصول یکجای طلبی بود که شهرداری‌ها از پالایشگاه، در زمان‌ها و سال‌های گذشته داشتند؛ این طلب حدود ۹۰ میلیارد تومان بود که در این بین ۵۰ میلیارد تومان آن به بودجه شاهین‌شهر اضافه و درنتیجه ۸۰ میلیارد تومان غیرحساب‌شده به بودجه افزوده شد.
وی افزود: در دوره شورای چهارم بر مبنای بودجه تحقق‌یافته، گرچه در سال ۹۶ اعتبارات شهرداری‌ها کاهش می‌یافت، اما شهرداری‌های شاهین‌شهر و مبارکه و لنجان با توجه به ارزش افزوده ریالی از صنایع و پالایشگاه پول‌های خوبی می‌گرفتند.
در قانون توسعه ۵ ساله ششم مصوب شد که ارزش افزوده‌های استان تجمیع  و به صورت استانی توزیع شود؛ مثلا در فریدون‌شهر ارزش افزوده آن به ۵۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد؛ ولی در مقابل در شاهین‌شهر بیش از یک میلیارد تومان می‌شود که در استان به صورت سرانه جمعیت توزیع می‌شد. این به عدالت نزدیک شد؛ ولی نه صددرصد؛ زیرا به شهرستان‌هایی با تکنولوژی بیشتر و کارخانه‌های بیشتر، صدمات بیشتری وارد می‌شد، اما بودجه دریافتی‌شان به شدت کاهش یافت که در اینجا می‌توان گفت ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان به ضرر شهرداری شاهین‌شهر شد.
وی ادامه داد: باید این بودجه را جبران کنیم؛ به اضافه افزایش بودجه که  از ۱۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته، به ۱۶۷ میلیارد تومان در سال جاری رسیده و این افزایش از نظر ارزش افزوده به ما ضرر و زیان وارد کرد.
وی عنوان کرد: از زمانی که سکان هدایت شهرداری را به دست گرفتم، ۲۵ درصد از کل بودجه ۱۶۷ میلیارد تومانی وصول شده که باید درنتیجه ۷۵ درصد بودجه را در زمان باقی‌مانده تا آخر سال وصول کنیم؛ در حال حاضر آنچه توانستیم وصول کنیم، حدود ۳۷ درصد است.
بهمنی گفت: با توجه به ابلاغ طرح جامع شهرسازی، طبقات ساختمانی کاهش یافت؛ اگر نگاهی به بودجه ۹۴ و ۹۵ شهرداری داشته باشیم، درآمد جالب توجهی از شهر مربوط به تراکم بوده که در سال ۹۶ این امکان از شهرداری گرفته شد و دوم اینکه با شروع کار بنده اقساط وام هم شروع شده که ماهی یک میلیارد تومان باید قسط بدهیم؛ در نبود آن ۳۰ میلیارد تومان، سالیانه ۱۲ میلیارد تومان ضرر به شهرداری شاهین‌شهر وارد می‌شود.
وی عنوان کرد: پرداختی آلاینده‌ها بهتر از پیش شده، اما مبلغ آن آنقدر زیاد نیست که بتواند بودجه ما را جبران کند؛ تا ماه گذشته از سال جاری ما ۱۱ میلیارد تومان از آلایندگی گرفتیم؛ بنابراین اصل بودجه در ارزش افزوده بود که در آن پرداختی آلایندگی در سال ۹۶ بهتر از ۹۵ و پیش از آن شده.
وی در بخش شهرسازی در زمینه تراکم ساختمانی گفت: بودجه شهرداری که ۱۶۷ میلیارد تومان بسته شده در ۲ بخش است؛ ردیف بودجه آلایندگی و دیگری که روی آن مانور داده شده، بودجه شهرسازی است. با توجه به تغییر در تراکم و اصلاحاتی که شورای شهرسازی ایران در بخش طرح تفصیلی شهرداری شاهین‌شهر اعمال کرد، درآمد شهرداری از بخش تراکم به طور چشمگیری کاهش یافت و این‌ها باعث شد مردم گرایشی به ساخت‌و ساز نداشته باشند.
شهردار شاهین‌شهر گفت: با پیگیری‌ها در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد قضیه (طرح تفصیلی) را که ۱۲ سال طول کشیده، ما در زمان ۴ تا ۵ ماه داریم جمع کرده و آن را در حال حاضر بازنگری می‌کنیم؛ از طرفی دیگر خوبی‌ این طرح این است که ما نمی‌توانیم یک جاهایی تراکم‌های بی‌جا و اضافی دهیم. بحث، بحث فنی است که در آینده نزدیک داریم به نتیجه می‌رسیم؛ در این زمینه با موانعی که برای شهرداری شاهین‌شهر ایجاد شد، بودجه ۴۵ میلیاردی سال گذشته، به ۵۵ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کرد که چگونه باید بودجه را وصل کرد؛ یعنی شما باید بدانید که نمی‌توانید تراکم را بالا ببرید و این ضوابط هست و بیایید بودجه را ببرید بالا که ایرادی بود که برطرف شد؛ بودجه شهرسازی شهرداری شاهین‌شهر ۷۵ میلیارد تومان بوده و تا الان نزدیک به ۲۱ تا ۲۲ میلیارد آن وصول شده که حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد است.
وی با اشاره به کاهش درآمد شهرداری گفت: بحث کاهش شهرسازی بود؛ ارزش افزوده‌ای که شهرستانی توزیع می‌شد، استانی شده؛ در این زمینه شهرداری دارد راهکارهای دوم و سوم را در پیش می‌گیرد که یکی از آن راهکار‌ها، بحث سرمایه‌گذاری است؛ سرمایه‌گذاری نه فقط در سیتی‌سنتر‌ها و مراکز تجاری، بلکه در بخش‌های رفاهی‌تفریحی است.
وی با اشاره به اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در مدیریت منابع مالی ادامه داد: با توجه به محقق نشدن اعتبارات مصوب، در حالی ‌که برای کاهش هزینه‌های جاری و انتقال آن به بودجه‌های عمرانی و خدمات شهری در شاهین‌شهر تلاش می‌کنیم، در این‌ زمینه امسال از محل صرفه‌جویی هزینه‌ها و واگذاری حجمی طرح‌های خدمات شهری به پیمانکاران، ۵ دستگاه اتوبوس خط واحد بین‌ شهری خواهیم خرید.
بهمنی از نزدیک بودن زمان آغاز به کار خط راه‌آهن شهری شاهین‌شهر-اصفهان خبر داد و یادآور شد: این پروژه با دعوت از استاندار اصفهان و وزیر کشور آغاز خواهد شد. نقشه‌های مسیر این طرح ۱۳ کیلومتری از پل ولی‌عصر شاهین‌شهر به پل استقلال اصفهان به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است؛ مسیرش معلوم و نقشه‌های آن تهیه شده و به تصویب شورای عالی شهرسازی کشور هم رسیده. مسیر ایراد داشت که باید جایی از آن اصلاح می‌شد که این اصلاحات صورت پذیرفته و حتی در ماه‌های گذشته ما تصمیم داشتیم کلنگ‌زنی آن را انجام دهیم؛ ولی می‌خواهیم کار به صورت عالی انجام گیرد و از مسئولان بالارتبه کشوری و استانی برای کلنگ‌زنی آن دعوت به عمل آید. تأمین برآورد هزینه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی خط راه‌آهن شهری، با توجه به اینکه از توان شهرداری شاهین‌شهر خارج است، از طریق دریافت تسهیلات اعتباری خارجی (فاینانس)، کمک‌های دولتی و سرمایه‌گذاری داخلی خواهد بود. در اجرای این طرح، دست‌کم ۳۰ هزار اصله درخت کاشته‌شده با استفاده از دستگاه ویژه‌ای از زمین بیرون آورده می‌شوند و به محل دیگری منتقل خواهند شد.
مهرداد مختاری، رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر، ظهر دیروز در ادامه نشست خبری اظهار کرد: شهرداری شاهین‌شهر با هزار و ۵۰۰ نیروی کار رسمی و قراردادی، ۳ برابر چارت سازمانی نیرو جذب کرده است.
وی چارت سازمانی نیروی انسانی مصوب شهرداری را ۴۸۶ نفر بیان کرد و افزود: با افزایش نیروهای سازمانی، بودجه عمرانی شهرداری شاهین‌شهر کاهش‌ یافته و هم‌اکنون ۷۵ درصد بودجه مصوب برای تأمین بودجه‌های جاری هزینه می‌شود.
رئیس شورای شهر شاهین‌شهر حقوق پرداختی ماهیانه به نیروهای شهرداری را ۶ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: تا پیش از فعالیت شورای شهر پنجم در شهرداری مرسوم بوده که نیروهای به کار گرفته ‌شده، چه ‌کار مفیدی انجام می‌دادند و چه نمی‌دادند، ماهانه ۱۷۵ ساعت اضافه‌کار ثابت دریافت می‌کردند.
وی از توزیع ناعادلانه خدمات شهری در محلات این شهر انتقاد کرد و عنوان داشت: احداث فرهنگسراهای متعدد با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی، یکی از مواردی است که اجرای طرح‌های خدمات شهری را در محلات نوساز و کمتر برخوردار به تأخیر انداخته است.
مختاری ادامه داد: از دلایل دیگر برخوردار نبودن محلات مسکن مهر، نسیم، شهرک گلدیس و هشت‌بهشت این بوده که بنیاد مسکن و ادارات راه و شهرسازی، اسناد این اراضی و حقوق و عوارض این مناطق مسکونی را به شهرداری تحویل نداده و پرداخت نکرده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری ۲۸ طرح عمرانی نیمه‌تمام با ۴۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد و ۲۴ طرح دیگر را تا پایان امسال شروع خواهد کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *