فولاد مبارکه، پیشرو درپروژه‌های آب و فاضلاب استان

فرزانه مستأجران

اولین قرارداد بیع متقابل اجرای تاسیسات فاضلاب شهرستان‌های مبارکه و لنجان میان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان وشرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری اولیه ۱۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ منعقد شد که به موجب آن مقرر شد حدود ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان مبارکه و ۲۷۰ کیلومتر در شهرستان لنجان اجرا شود.
این درحالی است که در سال جاری باحضور وزیر نیروعملیات اجرای شبکه فاضلاب زیباشهر و دیزیچه شهرستان مبارکه نیز با مشارکت و سرمایه گذاری فولاد مبارکه آغاز شد. براین اساس پیش‌بینی می‌شود هزینه اجرای کامل این طرح به بیش از دو هزار میلیارد ریال برسد.
در این راستا گفت وگویی با مهندس هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان داشته ایم که در زیر می‌خوانید.
بعد از انعقاد قرار داد بین شرکت فولاد مبارکه و شرکت آب و فاضلاب استان، تا کنون چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟
طی سه سال اخیر حدود ۲۰۰ کیلومتر در شهرستان مبارکه و ۱۸۱ کیلومتر در شهرستان لنجان در شهرهای زرین‌شهر، چمگردان، ورنامخواست، سده و زاینده رود شبکه فاضلاب اجراشد و از ابتدای سال ۹۶ تاکنون حدود ۹ کیلومتر در زیباشهر و ۷ کیلومتردر دیزیچه شبکه فاضلاب اجرا شده است.
به منظور توسعه پروژه‌های آبفا باید از اعتبارات بخش خصوصی استفاده کرد که در این راستا طی سال‌های اخیر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافت و با قراردادی که میان آب و فاضلاب استان اصفهان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد، شاهد توسعه پروژه‌های آبفا، حفظ محیط زیست، تأمین بهداشت و سلامت مردم با بازچرخانی پساب شده‌ایم و فولاد مبارکه اصفهان هم به آب مورد نیاز جهت مصارف صنعتی دست می یابد.
این قرار داد تا کنون چه مزیتی برای طرفین و همچنین مردم استان اصفهان داشته است؟
اولین و بزرگ‌ترین قرارداد بیع‌متقابل میان آبفای استان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد. این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی یکی از پروژه های بسیار مهم در سطح استان است که با اجرایی شدن آن در شهرستان مبارکه شبکه گذاری فاضلاب حدوداً ۲۲۰ کیلومتر و در شهرستان لنجان ۲۷۰ کیلومتر انجام می شود که به همراه آن یک باب تصفیه خانه فاضلاب مشترک در شهرهای سده و ورنامخواست با بازه زمانی ۳ ساله احداث شد و به ازای سرمایه‌گذاری اولیه حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اجرای این پروژه‌ها حدود ۴۵۰ لیتر در ثانیه، پساب فاضلاب تصفیه شده و در یک بازه زمانی ۳۰ ساله برای شهرستان مبارکه و ۳۵ ساله برای شهرستان لنجان در اختیار شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار خواهد گرفت تا در زمانی که با بحران کمبود آب مواجه هستیم، این منبع به عنوان یک منبع پایدار آبی می تواند برای صنعت فولاد مبارکه بسیار پراهمیت باشد.
به موجب این قرارداد، شرکت فولادمبارکه با بازچرخانی پساب، نیازهای آبی خود را در بخش صنعت برطرف می‌کند که این امر تأثیر بسزایی در کاهش آلایندگی محیط زیست دارد ونیز ازآنجایی که شرکت آبفای استان اصفهان با تنگناهای مالی و از سویی عدم تخصیص به موقع وکافی منابع دولتی مواجه هست، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بسیارحائز اهمیت است.
فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت بین‌المللی با افتخاراتی که در تولید، فناوری‌های نو و ایجاد اشتغال و خودکفایی در کشور داشته است، از نگاه بلند مدت، راهبردی و استراتژیک در تحقق مسئولیت‌های اجتماعی قابل تقدیراست وامید است این اقدام در توسعه پایدار در بخش صنعت کشور و بازچرخانی آب و استفاده بهینه از آن به عنوان یک الگو در دیگر شرکت‌ها مطرح شود و سطح رضایتمندی مردم و شرکت با ایجاد سطح بهداشت عمومی در این شهرستان افزایش یابد.
با توجه به اینکه مدت زیادی از انعقاد این قرار داد می گذرد، آیا شرکت فولاد مبارکه تا کنون به تمام تعهدات خود عمل کرده است؟
پس از انعقاد قرارداد در قالب مدل مالی بیع متقابل در سال ۹۲ میان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و شرکت فولاد مبارکه به منظور اجرای شبکه فاضلاب در ازای تخصیص پساب، افزایش صد درصدی واگذاری انشعاب طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ در شهرستان مبارکه صورت گرفت. تا پایان سال ۹۱ حدود ۷۲۸۱ انشعاب فاضلاب به مشترکین در شهرستان مبارکه واگذار شده بود؛ در حالی که پس از انعقاد قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفای استان اصفهان با شرکت فولاد مبارکه بر مبنای اجرای شبکه فاضلاب در این شهرستان تا پایان سال ۹۵ حدود ۱۵۲۲۸ فقره انشعاب فاضلاب به مشترکین واگذار شد. از سال ۶۸ تا ۹۲ حدود ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب یعنی حدود ۲۴ درصد از کل شبکه فاضلاب مبارکه اجرا شده بود اما در این قرارداد مقرر شد ۷۶ درصد از کل شبکه فاضلاب باقی مانده عملیاتی شود. همچنین احداث ۶ فقره ایستگاه پمپاژ به منظور انتقال فاضلاب به تصفیه خانه‌های فاضلاب کرکوند و مبارکه در دستور کار قرار
گرفت. خوشبختانه تا پایان سال ۹۵ تمامی تعهدات اجرایی تحقق یافت و تن‌ها ۶ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر کرکوند و ۱۶ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر مبارکه اجرایی نشده بود که طی قرارداد الحاقی، اجرای این پروژه ها نیز عملیاتی شد. همچنین احداث ۲ فقره ایستگاه پمپاژ در شهر کرکوند و احداث ۴ ایستگاه پمپاژ در شهر مبارکه نیز در حال انجام است تا انتقال پساپ به شرکت فولاد مبارکه انجام شود.
بعد از اجرایی شدن شبکه فاضلاب شهرستان مبارکه، قدم بعدی در راستای بهسازی شبکه‌های فاضلاب چیست؟
اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه وزیباشهر یکی از مطالبات دیرینه مردم آن منطقه است و با تدابیری که پیرامون این موضوع در دستور کار قرارگرفت، در سال جاری با حضور وزیر نیرو، اجرای شبکه فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر نیز آغاز شد که طی قرارداد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با فولاد مبارکه در قالب مدل مالی بیع متقابل صورت پذیرفت، مقرر شد در شهر دیزیچه حدود ۱۰۹ کیلومتر شبکه فاضلاب به همراه دو فقره ایستگاه پمپاژ احداث و ۵۸ کیلومتر شبکه فاضلاب نیز در زیباشهر اجرا شود؛ این درحالی است که پیش بینی می شود با تکمیل شبکه فاضلاب مبارکه و کرکوند و اجرای شبکه فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر، حدود ۱۰ هزار نفر از مردم این مناطق تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرند. وقوع خشکسالی‌های پیاپی و فعالیت صنایع در شهرستان مبارکه مشکلات زیادی را در خصوص تامین آب برای صنایع ایجاد کرده است؛ در این راستا و به منظور استفاده از پساب فاضلاب شهرهای زیباشهر، کرکوند، دیزیچه و مبارکه برای استفاده از پساب در مصارف صنعتی، منعقد شد که در شهرستان مبارکه به منظور اجرای شبکه فاضلاب ۱۰۸ میلیارد تومان قرارداد با فولادمبارکه منعقد شود که ۵۸ میلیارد تومان در قرار داد اولیه و ۵۰ میلیارد تومان هم در قرار داد جدید با شرکت فولاد مبارکه منعقد شد.
با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر توسط شرکت فولاد مبارکه، روند بهره برداری از فاضلاب استان به چه میزان پیشرفت داشته است؟
سرعت بهره برداری از شبکه فاضلاب طی سال‌های اخیر در شهرستان مبارکه ۱۲ برابرمیانگین ۲۰ سال گذشته شده است. در سال ۷۱ اجرای طرح شبکه فاضلاب شهرستان مبارکه آغاز شد که تا سال ۹۲ حدود ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ این در حالی است که در دولت یازدهم به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی رسید. با انعقاد قرارداد با شرکت فولاد مبارکه سرعت اجرای شبکه فاضلاب در شهرستان مبارکه بسیار افزایش یافت. تا قبل ازانعقاد قرار داد بیع متقابل به منظور اجرای شبکه فاضلاب با شرکت فولاد مبارکه حدود ۸۰ کیلومتر فاضلاب در شهرستان مبارکه اجرا شده بود؛ این در حالی است که طی این قرارداد اجرای ۲۲۰ کیلومتر طی ۳ سال در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در اجرای شبکه فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر به روش مالی بیع متقابل به مدت ۳۰ سال ۷۷ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب این شهرها را پس از تصفیه برای مصارف صنعتی دریافت می کند.
اجرای پروژه شبکه فاضلاب شهر دیزیچه قرار است طی بازه زمانی ۲ ساله به پایان برسد.
برای غلبه بر کم آبی در سال‌های آتی چه اقداماتی انجام شده است؟
بهره گیری از پساب، یکی از راه‌های غلبه برتبعات بحران کم آبی است. یکی از راهکارهای برون رفت بحران کم آبی، بازچرخانی آب در استان است که در مصوبه ۹ مادهای شورای عالی آب نیز بر این موضوع تاکید شده است و در استان اصفهان اهتمام ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفت که نمونه بارز این فرآیند، افتتاح تصفیه خانه فاضلاب سده لنجان وورنامخواست است. این پروژه با مشارکت وسرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه جهت استفاده از پساب در مصارف صنعتی در دستور کار قرار گرفت. در شهرستان لنجان از سال ۷۰ تا ۹۲ حدود ۹۵ کیلومتر عملیات لوله گذاری شبکه فاضلاب داشتیم؛ در حالی که از سال ۹۲ تا ۹۵ این میزان به ۱۸۱ کیلومتر رسیده است، ضمن آنکه در کمتر از ۳ سال تصفیه خانه فاضلاب سده لنجان وورنامخواست نیز با مشارکت وسرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه جهت استفاده از پساب در مصارف صنعتی به بهره برداری رسید.
با همکاری و تعامل شرکت فولادمبارکه، تصفیه خانه فاضلاب لنجان که از لحاظ زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و از نفوذ فاضلاب و آلودگی زیست محیطی جلوگیری می کند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد. در این راستا شهرداری ها، بخش خصوصی و شورای اسلامی شهر و روستا همکاری قابل توجهی را در بهره برداری از شبکه فاضلاب در استان داشته‌اند. در سه سال گذشته ۶۲۷ میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی در استان اصفهان در حوزه آب و فاضلاب انجام شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *