اجرای ترنم در هنرسرای خورشید

سعید امامی ابرقویی 

گروه موسیقی ترنم با اجرای موسیقی ردیف دستگاهی در هنرسرای خورشید به هنرنمایی پرداخت.

هنر موسیقی در اصفهان از جایگاهی ویژه در بین مردم برخوردار است، جوانان اصفهان به پیشنهاد و حمایت و هدایت خانواده‌ها از کودکی کمر همت بر یادگیری موسیقی می‌بندند تا روح خود را به‌واسطه این هنر متعالی شفاف سازند، این‌گونه که این هنر در طول تاریخ به مسیر خود باقدرت ادامه می‌دهد.

این بار هنرسرای خورشید و دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان میزبان گروه ترنم بود تا هنرنمایی خود چرخ موسیقی شهر را به گردش دربیاورند، این گروه با همراهی خواننده‌ای جوان و بااستعداد سعی نمود تا لحظاتی با تکیه بر موسیقی مکتب اصفهان حاضران را با موسیقی سنتی ایرانی سرگرم کرده و روح آن‌ها را آرامش دهد.

مجید عابسی خواننده ترنم بود که در ابتدای کار مراتب تشکر و ارادت خود را از استاد خود علی اصغر شاهزیدی استاد ابراز داشت تا به برکت نام این بزرگ‌مرد مکتب موسیقی اصفهان اجرای این کنسرت آغاز شود.

نوای ویولن اولین نوای روح‌انگیزی بود که شب ترنم به گوش رسید، قطعه‌ای بی‌کلام از همراهی ویولن، پیانو، تار، عود و تنبک در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی سبب شد تا آرامشی عمیق در بین حاضران حکم‌فرما شود.

یاد باباطاهر

حضور مجید عابسی بر روی صحنه با تشویق‌های حاضران و هواداران وی همراه بود، شروع کلام این با اشعاری از باباطاهر نوید اجرایی زیبا با ترکیبی از اشعار فاخر و موسیقی ناب می‌داد، این ابیات سبب شد تا حاضران به سکوتی متفکرانه فرو روند.

غم عشق تو کی بر هر سر آیو، همایی کی به هر بوم و بر آیو؛

زعشقت سرفرازان کامیابند که خور اول به کهساران بر آیو؛

چهچه‌های زیبای آواز ایرانی در تمام جهان شهره است، این چهچه که برخی آن را خصوصیت بی‌نظیر از خوانندگی ایرانی می‌دانند، سبب می‌شود روح انسان به پرواز درآمده و احساس بی‌وزنی لحظاتی شنونده را در برگیرد، مجید عابسی نشان داد در اجرای این تکنیک بسیار دشوار، استعدادی شگرف دارد و به‌راستی توانست یاد آموزه‌های مکتب استاد خود را زنده کند.

باید گفت هنر در اصفهان و در عرصه موسیقی نه‌تنها به هنرمندانی که همت بر پیشرفت گذاشته مرتبط می‌شود بلکه با مردم هنردوست اصفهان نیز ارتباطی مهم دارد، اکثر مردم اصفهان در مجاورت و هم‌نشینی را موسیقیدانان این شهر، موسیقی خوب را شناخته و در حمایت از موسیقی خوب که در هدایت مسیر صحیح موسیقی بسیار مهم است نقش مهمی را به‌عنوان مخاطبینی دانا بازی می‌کنند، تشویق‌هایی که از مجید عابسی پس از چهچه‌های زیبا و اصولی انجام گرفت نشان از گوش پرورش یافته حاضران داشت.

قطعه‌ای دیگری که در شب ترنم اجرا شد، سوزی عجیب داشت که می‌توانست دل هر انسانی را نرم کند، کلمه به کلمه اشعار این آهنگ و بیان مشخص خواننده توانست تا خاطره‌ای به‌یادماندنی از اجرای این آهنگ در ذهن حاضران به‌جای گذارد. سوز و غم فراق در موسیقی ایرانی جایگاهی ویژه دارد که نباید از آن غافل شد.

اگر که روزی باز آیی، گذر در این ره بنمایی، یاد گذشتهٔ ما

 گل و گیاه این وادی چون من بخندد از شادی، تازه شود ز صفا

عشق بی‌حاصل من، اکنون سوزد دل من، بر آرزویت

چون آه بی‌اثرم فریاد رهگذرم هر شب به کویت

اما داستان اشعار زیبای موسیقی ترم ادامه داشت، در بخش‌های دیگر این کنسرت اشعاری زیبا اجرا شد که بسیار قابل توجه بودند، بخشی از اشعار این اجرا نیز توسط همسر مجید عابسی سروده شده بود، اما همراهی خانواده برای مجید عابسی به این مقطع ختم نشد، بهار عابسی دختر خردسال خانواده عابسی پدر را در این برنامه همراهی کرد، نوازندگی دف توسط این کودک یکی دیگر از شگفتی‌های شب ترنم بود.

در انتهای این برنامه از آلبوم «بخوان با من» با صدای مجید عابسی رونمایی شد، این آلبوم که با تلاش این هنرمند پس از دو سال تحقیقات و تلاش او به ثمر رسید با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی به حاضران معرفی شد.

تجلیل و معرفی گروه ترنم و حسن ختام این برنامه بود، در ترنم و در شب هنرسرای خورشید، وحید قیصری سرپرستی گروه و نوازندگی ویولن را بر عهده داشت، دانیال نیکبخت دیگر نوازنده ویولن بود، اسفندیار جهانگیری پیانو با پیانو و طاها هیجانی زادگان با تار گروه را همراهی کرده و علی امیریان فرد عود نواخته و عباس جعفری با تنبک هنرنمایی کردند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *