قصه‌گویی به عنوان یک ابزار تربیتی در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به گفته دست‌اندرکاران برگزاری آن در پنج بخش بین‌الملل، آزاد، نوجوانان، پدربزرگان و مادربزرگان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۲۰ تا ۲۲ آذرماه برگزار می‌شود.
اهمیت این رویداد ملی سبب شد معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اصفهان بیاید و جزئیات برگزاری این جشنواره بین‌المللی را در اصفهان تشریح کند که میزبان شش استان در بخش منطقه‌ای است.
رضا قمرزاده با بیان اینکه قصه‌گویی قدمت دیرینه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد، اظهار داشت: مبنای قصه‌گویی کتاب و کتابخوانی است و فعالیت‌های ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش فکری نیز بر همین اساس و سیاست پایه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه نگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به قصه‌گویی، تربیتی و آموزشی است، افزود: قصه‌گویی به عنوان یک ابزار تربیتی در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و هرچند بیم آن می‌رفت که با پیشرفت فناوری‌ها و استفاده از ابزارهای جدید، قصه‌گویی دستخوش فراموشی شود، اما با تأثیرگذاری این مقوله بر نسل‌ امروز و آینده، قوت و قدمت آن تا به امروز حفظ شده است.
حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در جشنواره قصه‌گویی
وی با اشاره به برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: جشنواره امسال از جهات مختلف با جشنواره سال گذشته تفاوت دارد؛ حضور پدربزرگان و مادربزرگان و همچنین نوجوانان عضو کانون در این جشنواره از نکات جالب توجه جشنواره امسال است.
وی با اشاره به شرکت ۴۳۷ پدربزرگ و مادربزرگ در جشنواره بیستم قصه‌گویی گفت: ۳ هزار و ۱۷۳ نوجوان نیز در بخش قصه‌گویی نوجوان جشنواره شرکت کردند و بیشتر این نوجوانان از اعضای کانون هستند.
قمرزاده با اشاره به شرکت ۳۷ کشور در بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: این آثار اکنون در مرحله داوری نهایی هستند و ۱۰ اثر بین‌المللی در این دوره از جشنواره انتخاب می‌شوند.
از سویی، ۱۸۳ مقاله در حوزه قصه‌گویی به دبیرخانه بیستمین جشنواره قصه‌گویی کشور ارسال شده است که در پایان جشنواره این مقاله‌ها همراه با متن قصه‌های منتخب جشنواره در قالب کتاب منتشر می‌شوند.
معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از زمان فراخوان این جشنواره، ۷۳۴ اثر قصه‌گویی در شهرستان‌های کشور داوری اولیه شد و درنهایت ۱۸۴ اثر به مرحله کشوری راه یافت که در پنج بخش بین‌الملل، آزاد، نوجوانان، پدربزرگان و مادربزرگان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارند.
اصفهان، میزبان بخش منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز از برگزاری بخش منطقه‌ای بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این منطقه خبر داد و گفت: زمان این رویداد فرهنگی ۲۰ تا ۲۲ آذر است و قصه‌گویان حاضر در بخش ۳ کشوری از بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان خواهند بود.
مهدی قربانی با بیان اینکه در این مدت قصه‌گویان، ۴۰ قصه خواهند گفت، اضافه کرد: این جشنواره در سه بخش مربیان کانون، قصه‌گویان رضوی و بخش آزاد برگزار می‌شود.
به گفته وی موضوعات ارائه‌شده در این جشنواره شامل مباحث آموزشی، تربیتی، قصه‌های رضوی، شاهنامه و قصه‌های بومی‌محلی و قصه‌های با زبان و گویش محلی، هریک در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود.
قربانی افزود: فرآیند استانی جشنواره در استان اصفهان، ۲۵ و ۲۶ شهریور امسال اجرا و ۳۰۶ اثر به دبیرخانه ارسال شد و از بین آنها، ۲۹۵ اثر را داوران استانی ارزیابی کردند. درنهایت از بین این آثار، شش اثر در بخش مربیان، یک قصه در بخش رضوی، یک اثر در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و دو اثر در بخش آزاد از استان اصفهان برای بخش منطقه‌ای انتخاب شد.
وی با بیان اینکه این جشنواره در دو نوبت صبح و عصر در مرکز آموزشی‌رفاهی فرهنگیان شماره ۳ واقع در خیابان معراج اصفهان و اختتامیه آن نیز در ۲۲ آذرماه در محل یادشده برگزار می‌شود، گفت: برگزیدگان نهایی این رقابت‌ که توسط محمد سیمزاری، رضا فیاضی و حسن دولت‌آبادی به عنوان داوران جشنواره معرفی می‌‌شوند، بهمن امسال در مرحله نهایی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور می‌یابند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *