هفت درصد مردم اصفهان سالمند هستند

زهرا نصیری

سالمندی به عمر نزدیک به، یا بالاتر از، میانگین طول عمر بشر اشاره دارد و بنابراین بخش پایانی چرخهٔ حیات انسان به شمار میرود. افراد سالمند قابلیت‌های تجدید قوای محدودی دارند و بیش از دیگر بزرگسالان در معرض بیماری، سندرم ها و کسالت قراردارند. مطالعات جهانی نشان میدهد مهمترین بیماری هایی که افراد سالمند با آن روبه رو هستند آلزایمر و پارکینسون می باشد و شیوع این دو بیماری در جمعیت سالمندان باعث تحمیل هزینه های بسیار به جوامع می شود .

  به عقیده برخی از کارشناسان حوزه جمعیت شناسی، سالمندی در جهان رو به افزایش است واین آمار در بخی کشور ها به دلیل نامتعادل بودن مرگ و میر و رشد جمعیتی بیشتر هم هست، به عقیده کارشناسان سن ۶۰ و یا ۶۵ سال مبنا ی سالمندی است .

به باور جامعه شناسان رشد سالمندی و پیشروی این بیماری در روستا ها تاحت تاثیر عوامل اجتماعی ، محیطی و فعالیت های فیزیکی کمتر بوده ولی در جوامع شهری از کار افتادگی در سالمندی خیلی از سریع تر از جمعیت روستایی است به طور کلی در پیشروی سالمندی سبک زندگی تأثیر مستقیمی برروی بروز سالمندی و همچنین پیامدهای آن دارد.

  راه‌اندازی خانه‌های کوچک برای سالمندان ضروری است

بحث سالخوردگی چیزی نیست که ما از آن وحشت کنیم. باید مانند کشور های پیشرفته برای ارائه خدمات به جامعه سالمندی آمادگی داشته باشیم. هر چه میزان آمادگی و امکانات جامعه در این مورد بیشتر باشد، قطعاً زندگی سالمندی در آن جامعه آسان تر خواهد بود.

پژوهشگران اما از سه دهه قبل به این موضوع معتقدند برای ایجاد شرایط زندگی راحت تر سالمندان ، ایجاد مراکز اقامتی بزرگ منسوخ شده است و در این زمینه راه‌اندازی خانه‌های کوچک برای سالمندان ضروری  است ، در این شیوه که هر خانه ۱۰نفرجمعیت دارد شرایط خانه برای سالمندان تداعی می شود ودر نتیجه از بروز آسیب های روحی برای سالمندان جلوگیری خواهد شد.

آمارهای سال ۲۰۱۵ سازمان ملل نشان از بازنگری در آمارهای قبلی دارد به گونه ای که نرخ باروری ۱٫۷۵ مرکز آمار قرار گرفته و بر همین اساس پیش بینی شده جمعیت کشور در سال ۱۴۸۰ در شاخص متوسط ۶۵ میلیون نفر، بالا ۱۱۲ میلیون، و کم ۳۹ میلیون نفر می رسد که بر این اساس نرخ رشد جمعیت کاهش و به سمت صفر و منفی شدن در حال پیش روی و حرکت است و باید برای جمعیت سالمند برنامه ریزی های مناسب انجام شود.

با همه تعاریفی که از سالمندی ارائه شد، چند سالی است که مسئولان کشور به پیشروی سالمندی در نتیجه کاهش زاد و ولد اشاره دارند و این آمار در برخی از شهر ها نسبت به دیگر شهرها ازفراز و نشیب بالایی برخوردار است ، به عنوان مثال در استان اصفهان این آمار از منظر مسئولان منحنی رو به رشدی را طی می کند به گونه ای که در ۳۵ سال آینده ۳۳ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت.

در اصفهان یک هزارسالمند درمنزل درمان می شوند

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن با اشاره به اینکه  استان اصفهان با داشتن ۱۰/۳ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال دارای ۳۳ مرکز اقامتی سالمندی در قالب بخش‌های خصوصی، خیریه‌ای و هیات امنایی است که هزار و ۵۰۰ سالمند را در خود جای داده گفت: این جمعیت در آینده تا حدودی نگران‌کننده تر خواهد بودچرا که هم ا کنون  بین ۵ تا ۶ هزار سالمند در استان اصفهان تحت پوشش بهزیستی هستند .

  سید اصغر فیاض، با اشاره به اینکه پرجمعیت ترین مرکز سالمندی دراصفهان مرکز صادقیه است افزود: سالمندی به ۳ دسته سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند کهنسال تقسیم می‌شود ، یک فرد وقتی برای استخدام وارد یک دستگاه می‌شود تمام چکاپ‌های سلامتی برای او انجام می‌شود اما پس از خارج شدن از سیستم و بازنشستگی متاسفانه چکاپی صورت نمی‌گیرد که اثرات شغلی را بر روی او ارزیابی کنند.

وی با اشاره به اینکه آلزایمر، دیابت، افسردگی و بیماری‌های استخوانی از بیماری‌هایی است که سالمندان ما با آنها روبرو بوده و متاسفانه برخی خانواده‌ها در نگهداری آنها دچار مشکل هستند گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۳۰ درصد جامعه سالمند خواهند بود و برای سال‌های آینده صرفا مراکز اقامتی سالمندان جوابگو نخواهد بود لذا برای آمادگی برای سال‌های آینده که با موج سالمندان روبرو خواهیم بود، باید سالمندان آینده به وجود آید.

فیاض به اجرای طرح درمانی سالمندان درمنزل توسط اداره بهزیستی خبرداد و گفت: در استان اصفهان جمعیتی نزدیک به یک هزارسالمند تحت پوشش این طرح هستند که اگر سالمندی توان مراجعه به پزشک را نداشته باشد بصورت ماهانه توسط تیم پزشکی ویزیت می‌شود.

رفع تبیعض تردد سالمندان وجوانان در استفاده ازمعابرشهری

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به اینکه ، اگر بیش از ۱۰ درصد جمعیت ما را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل بدهند، وارد مرحله سالخوردگی جمعیت می شویم افزود: حدود هفت درصد جمعیت اصفهان سالمند هستند که بخش زیادی از دلایل سالمندی آنها به سبک زندگی بر می گردد.

حیدر علی عابدی ، در گفتگو با کیمیای وطن با تاکید بر لزوم رعایت عدالت شهروندی در استفاده از امکانات و فضاهای شهری برای تمامی شهروندان به ویژه سالمندان، گفت:  موانع موجود در معابر شهری باید رفع شود و با مکانیزه کردن پل های عابر و احداث پله های برقی در ایستگاه های مترو و نصب بالابر توجه شود.

 وی با اشاره به اینکه اگر در دوران کودکی، جوانی و میانسالی طوری برنامه ریزی کرده باشیم که سالمندان سبک زندگی سالمی داشته و توانمند باشند موفقیتی بزرگ برای برنامه های سلامت به شمار می رود گفت:سالمندان در هنگام بیماری حتما نباید در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شوند بلکه می توانند از برنامه های متنوع، رژیم غذایی مناسب، ورزش های مناسب و چکاب های مرتب و منظم در چنین مراکزی برخوردار شوند تا از پیشرفت و عوارض ناشی از بیماری ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی رشته های دانشگاهی در حوزه سالمندان افزود: متاسفانه سالمند آزاری پدیده ای غیرقابل انکار است ، این پدیده در تمامی ابعاد اجتماعی مانند مالی، جسمی، درمانی و اقتصادی وجود دارد و به نوعی متاسفانه در نوع ارائه خدمات میان سالمندان و سایر افراد جامعه تمایز قایل می شود.

عابدی خواستارفعالیت جدی ترشورای عالی سالمندان وپیگیری مشکلات و نیازهای مربوط به سالمندان شد واظهارکرد:هر دستگاهی باید به وظیفه خود در قبال سالمندان به درستی عمل کند باید مواردی مانند مبلمان شهری، آموزش، درمان، امنیت روانی و حتی نگهداری از سالمندان در برنامه ریزی های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد زیرا سالمندی دوره ای اجتناب ناپذیر است و از همین حالا باید به فکر تامین نیازهای آنها بود.

 منحنی سالمندی در اصفهان رو به افزایش است

 رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان با اشاره به پیشی گرفتن نرخ رشد سالمندی در اصفهان که از میانگین کشوری بالاتر است گفت: در آینده نه چندان دور، ۳۰ درصد جمعیت یعنی از هر سه نفر، یک نفر سالمند است.

  شقایق حق‌جو جوانمرد ، اشاره به این موضوع داشت که  ۹٫۸ جمعیت ایران سالمند است و در آینده نه چندان دور، ۳۰ درصد جمعیت یعنی از هر سه نفر، یک نفر سالمند است .متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی پزشکان، به علت تداخل دارویی و تجویز داروهای مختلف، زمینه آسیب و در نهایت فوت سالمندان فراهم  می‌شود.

وی بر سرمایه گذاری  بیشتر در بخش سالمندان تاکید کرد و افزود:متاسفانه ۴۳ درصد سالمندان درآمد مستقل ندارند، تعداد زنان سالمند بیش از مردان سالمند است و بخشی از سالمندان از حمایت مالی لازم برای درمان برخوردار نیستند سالمندانی نیز هستند که پول کافی برای مصرف دارو ندارند.

وی با بیان این که اختلالات شناختی، تغذیه‌ای، پوکی استخوان و فشار خون از جمله بیماری‌های شایع در سالمندان است، افزود: در اصفهان راه اندازی یک مرکز نوآوری مخصوص سالمندان، ضروری است، دنیا با بحران نیروی متخصص نگه‌داری از سالمندان رو به روست و اولین وظیفه دانشگاه تربیت افرادی با این تخصص‌هاست.

بالاتر ازخبر.

به هر حال سالمندان نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند که به جای نگرانی، باید به تشدید مراقبت ها و ارائه خدمات مناسب به آن ها پرداخت. این خدمات هم باید از سوی خانواده ها مناسب باشد و هم از سوی مسئولان تدابیر ویژه ای اندیشیده شود. سالمندی را نباید بیماری دانست بلکه سالمندی مقطعی از زندگی است که نیاز به مراقبت های بیشتری دارد.

خانواده ها باید به سالمندان توجه بیشتری داشته باشند و حساسیت های آن ها درک کنند. این افراد علاقه زیادی دارند که در خانه خودشان باشند و دور بودن از خانه را بسیار سخت می دانند. این ها قسمتی از نکاتی است که خانواده ها باید توجه کنند تا مبادا زندگی سالمند را به مخاطره بیندازند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *