مرکز رشد صادرات با هدف توسعه تجارت الکترونیک در اصفهان ایجاد می‌شود

زهرا نصیری

رئیس کمیسیون صادرات وتجارت اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از اینکه در ۲ سال گذشته صادرات اصفهان کاهش ۴۰ درصدی داشته است، گفت: در این مدت صادرات هر ساله استان اصفهان نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته که وضعیت روند نزولی تولید و تجارت استان را نشان می‌دهد.

مسعود گلشیرازی،در نشست با اصحاب رسانه استان اصفهان که با حضور رئییس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان و رئییس اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد به کالبد شکافی ضعف های حوزه صادارت اشاره کرد و گفت:برای اولین بار جهت گسترش صادارت از استان اصفهان به کشور های خارجی  مرکزبین المللی صادارت در اصفهان با حضور وزیر صنعت و معدن در۲۸آذر ماه افتتاح  می شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز رشد صادرات با هدف توسعه تجارت الکترونیک در اصفهان ایجاد می‌شود به این نکته تاکید داشت : هدف از راه اندازی مرکز بین المللی رشد صادارت شناسایی ظرفیت های صادارتی و بالقوه کردن آن هاست ما باید به بازارهای جدید بین المللی برای مقصد های صادارتی خود توجه داشته باشیم و با ارائه آموزش های لازم به واحد های صنعتی که قابلیت صادرات محصول را دارند راهکارهای تجارت بین الملل را آموزش دهیم.

شیب منفی درصادارت استان اصفهان ازسال ۹۴

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز با موج روز افزون بیکاری در جامعه روز به رو هستیم و تقاضای کار ازسوی جامعه تحصیلکرده بسیار بالاست افزود:متاسفانه آمار صادارت در استان اصفهان از سال ۹۴ یک شیب منفی به خود گرفته به گونه ای که صادارت این استان در سال ۹۴، یک میلیارد و ۲۹میلیون دلار بود و در سال ۹۵ این میزان به ۸۱۴ میلیون دلار رسید و این افت شدید درصادارت نشان از کم کاری است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته  در بخش خصوصی تا دولتی رشد منفی صادارت متوقف شد و لی هنوز در این ۸ ماهه انتظارات صادارت آن طور که باید محقق نشده است افزود: از آن جا که اصفهان صنعتی ترین استان کشور به شمار میرود وعمده محصولات ان در سال های گذشته تنها به محصولات پتروشیمی، فولاد و فراورده های وابسته به نفت وگاز ختم شده است  ، نیاز ایت که بر روی دیگر قابلیت های این استان تمرکز بیشتری شود و بازاریابی برای صادارت این نوع محصولات فراهم گردد.

توسعه درون استانی با راه اندازی مراکز رشد صادارت دراقصی نقاط کشور

گلشیرازی با اظهار اینکه  قطعا با فعالیت مراکز رشد صادارت در اقصی نقاط کشور هم افزایی در ETC  و کمک به توسعه استان فراهم خواهد شد افزود:مخاطبان اصلی ما در مراکز رشد فارغ التحصیلان دانشگاهی و تجار هستند که دریک فرایند ۳ ساله با اقداماتی که دراین مراکز انجام میشود وارد عرصه عملیاتی صادارت می شوند.

وی عنوان کرد:برای بسیج صادارت نیاز به فرهنگسازی داریم .نرخ ارز از مهمترین محرک های صادارتی است ، هم اکنون شرایط صندوق های بازنشستگی به گونه ای است که درآمد نفت فقط به جیب این صندوق ها تزریق می شود ، این در حالی است که این هزینه باید از محل مالیات انجام شود .اگر نرخ ارز درست شود نیاز به قاچاق کالا نیست ، اما وقتی نرخ ارز واقعی نیست شاهد تخلفات در کمرگات هستیم ، یک بار برای همیشه دولت باید نرخ ارز را تعیین تکلیف کند .همچنین ارتباطات بانکی از دیگر مواردی است که دولت بایستی برای ان تسهیل گری ایجاد کند .

 وی با بیان اینکه این اتاق وظیفه خود می‌داند تا بتواند مستعدان حوزه تجارت بین‌الملل و صادرات را شناسایی کند، گفت: هدف مرکز رشد صادرات این است که گروه‌های شناسایی شده را طی برنامه کوتاه مدت آماده کرده تا به عنوان واحدهای ای.ام.سی که شرکت‌های مدیریت صادرات هستند به کمک واحدهای تولیدی و تجاری کشور آمده و نقش واسطه گری را ایفا کنند.

گلشیرازی با بیان اینکه در این راه باید بتوانیم تمامی ظرفیت‌ها را گردهم آورده تا از حرف به عمل برسیم ، افزود:اصفهان با داشتن بیش از ۹ هزار واحد صنعتی همواره نقش مؤثری در تولید کالاهای صنعتی دارد و تنها ۳۰ درصد ظرفیت تولید آنان در کشور قابل‌فروش است و مابقی بایستی صادر شود.

۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰۰هزارصنف

در ادامه نیز رئییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۳۰میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۶۰واحد صنعتی پرداخت شد گفت:برای ۱۰۰ هزار صنف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده است که سامانه خاص اصناف در این زمینه راه اندازی شده است ، از هفته قبل ثبت نام در این سامانه شروع شده است . اصنافی که بالای ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات نیاز دارند با حضور نماینده بانک و بررسی در کارگروه صنعت این تسهیلات را دریافت می کنند .

اسرافیل احمدیه با اشاره به ساماندهی ۲۸۱ صنف فاقد پروانه در اصفهان  تاکید کرد: یکسری از اصناف بدون شناسنامه هستند که این وضعیت هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده مضر است.

وی افزود: ۲هزار و ۸۸۰واحد صنعتی  فعالیت می کنند که ۱۵۲۱ مورد ان ها در زمینه جهاد کشاورزی ۱۶۰۰میلیارد تومان تسهیلات درخواست کرده اند و بقیه واحد ها که صنعتی هستند ۲۷۶۰ میلیارد تومان برای واحد های صنعتی خود درخواست دارند .

پرداخت به موقع طلب تولید کنندگان از سوی دولت

در ادامه نیز رئییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه ۱۰کمیسیون فعال در زمینه صادارت در اتاق بازرگانی فعال است افزود: اصفهان اولین استانی است که در بازارهای صادراتی سوریه وارد شده است اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با همکاری همه مسئولان رفع شود،تا بتوانیم با توانمندی های تولید ی که در استان اصفهان وجود دارد بازار های این کشور را تصاحب نماییم.

عبدالوهاب سهل آبادی ،افزود:متاسفانه تولید کنندگان ما در تنگناهای بسیاری قرار دارند ، و این در حالی است که دولت ارزش افزوده تولیدکنندگان رابا تاخیر های طولانی مدت پرداخت می کند وقتی طلب یک تولید کننده به موقع پرداخت نمی شود ، این تولید کننده دچار مشکلاتی از قبیل نزول می شود و دیونی پیدا می کند که هر روز اوضاع بدتری نسبت به قبل پیدا می کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *