لایحه بودجه سال ۹۷، علمی‌ترین لایحه در چندساله اخیر

حدیث بابایی

حمیدرضا نصیری زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در جمع خبرنگاران گفت: رسانه‌ها نقش اساسی در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دارند و ما اگر بتوانیم این وظیفه مهم را به‌خوبی انجام دهیم خیلی از هزینه‌هایی که بعداً باید انجام دهیم را جلوگیری می‌کنیم.

در ادامه بخشی از صحبت های رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد آمده است:

توسعه کشور با مشارکت تک‌تک افراد جامعه حاصل می‌شود، این مشارکت زمانی صورت می‌گیرد که از برنامه اطلاع کامل داشته باشد فقط اگر به جزئی از برنامه‌ها، ایرادات جزئی بگیرند، کل برنامه به خاطر ایرادات ناچیز زیر سؤال می‌رود.

لایحه بودجه که برای سال ۹۷ ارائه‌شده، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در ۴۰ سال گذشته برای توسعه کشور ارائه‌شده و این لایحه بودجه سال ۹۷، علمی‌ترین لایحه‌ای است که در چند سال بعد از انقلاب ما می‌توانیم بررسی کنیم.

فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مهم است که مردم‌باور کنند دولت در راستای حداکثر کردن منافع آن‌ها گام برمی‌دارد و هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت فشاری حاصل شود و در کوتاه‌مدت یک برنامه انجام می‌دهیم و همه راضی هستند ولی اثرات آن در بلندمدت، این است که همه افراد ناراضی هستند.

رسیدن به تعادل داخلی، رسیدن به تعادل خارجی، توزیع عادلانه درآمد ملی و رشد منطقی تولیدات، چهار هدف عمده اقتصادی دولت‌ها است، در کشور ثبات قیمت‌ها تااندازه‌ای مهار ولی در بیکاری هنوز مشکل‌داریم.

اصلاح ساختاری در تدوین بودجه، توجه ویژه به تولید و اشتغال، توجه ویژه به عدالت اجتماعی و توجه ویژه به اولویت‌های برنامه‌ای را از ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۷ هستند.

دولت برای اصلاح ساختاری در بودجه کارهایی همچون، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای را انجام داده است.

دولت در سه حوزه اشتغال فراگیر، اشتغال روستایی و عشایری و اشتغال حمایتی، اشتغال‎‌زایی می‌کند. این اشتغال‌زایی نیاز به منابع دارد که این منابع از گران شدن حامل‌های انرژی و بهینه‌سازی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

سال ۹۶ بودجه عمرانی کشور ۷۱ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ این رقم، به ۴۱ هزار میلیارد تومان و همچنین در سال ۹۶ بودجه عمرانی استان یزد، ۴۱۹ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ با ۱۷ درصد کاهش به ۳۴۸ میلیارد تومان رسیده است.

دولت به دنبال ایجاد اشتغال گسترده در سال ۹۷ است، نزدیک به ۸۰ میلیون جمعیت کشور است که از این تعداد بیش از ۶۵ میلیون و۳۸۵ هزار نفر در سن کار (بالای ۱۰ سال) هستند که از این تعداد بیش از ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار نفر جمعیت فعال و ۳۹ میلیون و ۵۹۴ هزار نفر جمعیت غیرفعال هستند.

از ۲۵ میلیون جمعیت فعال کشور، ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر آن‌ها شاغل و بیش از ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر آن‌ها بیکار هستند که از این ۳ میلیون نفر، حدود ۱ میلیون ۳۴۰ هزار نفرشان دارای تحصیلات عالیه هستند. از ۴۰ میلیون جمعیت غیرفعال، ۵ میلیون و ۳۴۷ هزار نفر آن‌ها که ۲۴ درصد را تشکیل می‌دهند دارای تحصیلات عالیه هستند و ۱۷ میلیون و ۲۴۱ هزار نفر آن‌ها که ۷۶ درصد را تشکیل می‌دهند، تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند.

در کشور حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که شش هزار پروژه آن، پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه دیگر، پروژه استانی است، دولت باید برای جمعیت بیکار فعال و همچنین جمعیت دارای تحصیلات غیرفعال برنامه اشتغال داشته باشد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *