ثبت ۲۰ طلاق طی یک ساعت در کشور

حدیث بابایی

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه سید علی‌اصغر رفاهی در همایش هم‌سویی سازمان‌های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال گذشته قریب ۹ میلیون پرونده ورودی به سیستم قضایی کشور بوده است، اظهار کرد: این تعداد پرونده به معنای آن است که حداقل حدود ۱۸ میلیون نفر درگیر این پرونده‌ها هستند.

وی افزود: حوادث ترافیکی و تصادفات در ۲۰ سال گذشته ۴۰۰ هزار کشته و بیش از ۴ میلیون نفر مصدوم و معلول که اکثراً افرادی جوان بودند را در پی داشته است.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه در هر ساعت قریب ۲۰ طلاق در کشور ثبت می‌شود، تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری طلاق توافقی در جایگاه هشتم و مطالبه مهریه در رتبه نهم خواسته‌های کشوری است.

رفاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ و نیم میلیون نفر دختر و پسر در شرف ازدواج و ۱۳ میلیون جمعیت دانش‌آموزش در کشور وجود دارد، ادامه داد: این جامعه هدف نیازمند اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه وقوع پیشگیری از جرم هستند.

وی گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰ اتهام موجود در کشور به ترتیب سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، تصادفات، تهدید، تخریب، کلاه‌برداری، رانندگی بدون پروانه، خیانت در امانت و حوزه مواد مخدر بود که ۶ مورد از این ۱۰ اتهام از مظاهر خشونت است.

رفاهی افزود: در چهارمحال و بختیاری نیز ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، سرقت، تهدید، تصادفات، تخریب، تصرفات عدوانی، افترا، مزاحمت تلفنی و رانندگی بدون پروانه ۱۰ اتهام موجود در ۶ ماهه نخست سال جاری است که در این اتهام‌ها مظاهر خشونت نیز به خوبی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه جرم‌های صورت گرفته در جامعه باید علت‌ و آسیب‌شناسی شوند، ادامه داد: علاوه بر پیشگیری از وقوع جرم باید مراقبت‌های بعد از خروج در همه زمینه‌ها را اعمال کرد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه از راه‌اندازی سیستم جامع اطلاعات مردمی در کشور (سجام) خبر داد و گفت: در این سیستم دیده‌بان‌های پیشگیری از وقوع جرم با ثبت گزارش‌های جرایم در شرف وقوع از ایجاد اختلافات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند؛ این سامانه در ۶ ماه آینده در کل کشور راه‌اندازی می‌شود.

فعالیت ۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد در چهارمحال و بختیاری

سیدعبدالله موسوی رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد از بطن مردم، خودجوش و هدفمند هستند، اظهار کرد: این سازمان‌ها از لایه‌های مختلف جامعه و پل ‌ارتباطی مردم و ارگان‌های دولتی هستند.

وی افزود: این سازمان‌ها علاوه بر تعامل و همکاری همه‌جانبه باید شناخت و آگاهی خود را از وضعیت جامعه بالا ببرند تا بتوانند وقوع هر گونه جرم را پیش‌بینی کنند.

رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری از فعالیت ۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد در استان خبر داد و اضافه کرد: می‌توان از ظرفیت و استعداد متخصصان سازمان‌های مردم نهاد استان در سازمان‌های ملی و بین‌المللی استفاده کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *