سلامت مردم با ظروف پلاستیکی بی کیفیت در معرض خطر است

زهرا نصیری

مدتی است که شاهد فروش ظروف پلاستیکی رنگی در ابعاد و با کارایی مختلف با قیمت نازل دو هزار تومان، در سطح شهر و بعضا بین دستفروشان هستیم، اقبال مردم به سمت استفاده ازاین ظروف تا بدان جا بوده که امروزه در هر آشپزخانه و سفره ای می توان رنگ و لعابی از این ظروف را به خوبی مشاهده کرد.ظروفی که ارازان اند ، اما قیمت سلامتی مردم را بابالاترین بها می گیرند.

فروش این نوع ظروف که درکل کشور فراگیر شده است و هموطنانمان تنها به صرف پایین و ناچیز بودن قیمت آن، اقدام به خرید این ظروف بی کیفیت غذایی می کنند اما دارای مضرات بسیار برای سلامت مردم است و کمتر کسی تاکنون به این مسئله واکنش نشان داده است از مسئولان وزارت بهداشت گرفته تا سازمان استاندارد ونهاد های نظارتی .

آمار های جهانی حکایت از این دارد که ایران در حال حاضر یکی از ۱۰ کشور اول دنیا در زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است به طوری که در سال ۸۴ بیش از ۵۷۰ هزار تن ظروف یکبار مصرف در کشور مصرف شده که تقریبا ۱۰۰درصد این ظروف پلاستیکی بودند.

ظروف ۲ هزار تومانی کیفیت ندارند

به گفته کارشناسان و سازندگان ظروف پلاستیکی برای تولید ظروف “معروف به ۲ هزار تومانی” که اغلب دارای رنگ های کدر و مات هستند مواد و ترکیبات مرغوب و استانداردی که از درجه ی کیفی بالایی برخوردار باشند، استفاده نشده است و به واسطه همین تولید نامطلوب است که این اجناس با قیمت ناچیز در سطح شهر توزیع می شود.

آزمایشات صورت گرفته بر روی این ظروف نشان می دهد که ظروف پلاستیکی اغلب از ترکیب منابع نفتی مانند؛ پلی استایرن، پلی اتلین، پلی پرو پلین و … تولید می شوند و تمامی این پلیمرها باید قبل از استفاده در صنعت غذایی برای کنترل و سنجش کیفی سلامت، تحت آزمونfood grade قرار گیرند که در این سنجش میزان مقاومت مواد سازنده پلیمرها در حلال هابا محلول های مشابه موادغذایی، آزموده می شود.

به گفته یکی از کارشناسان مواد غذایی از آن جا که از این ظروف پلاستیکی در آشپزخانه ها و برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود ،به کار گیری آن ها علاوه بر تغییر طمع غذا، سلامتی و بهداشت خانواده ها را نیز به خطر می اندازد و در نهایت منجر به بروز بیماری های مختلف در بین مصرف کنندگان می شود و به منظور انجام امور درمانی باید هزینه ای چند برابر قیمت خرید این ظروف هزینه شود، به همین جهت استفاده از این اجناس به هیچ وجه توصیه نمی شود.

ظروف پلاستیکی نامرغوب با خود سرطان می آورد

یکی از مسئولان اداره کل استاندار در این باره می گوید: ظروف پلاستیک جزو اقلامی است که شامل درجه استاندارد اجباری نمی شود، اما از آنجا که این ظروف هیچ نشان، تاریخ و شماره تولیدی ندارند قطعا ظروفی بی کیفیت و مضر هستند و توزیع آن در سطح شهر جرم تلقی می شود.

این فعال اجتماعی افزود: برای تولید ظروف پلاستیکی یک سری استاندارد ها و شاخصه ها تعریف شده است که در صورت رعایت آنها، به مراتب خطرات کمتری در کمین سلامت جسم و روح مصرف کنندگان است، چرا که استفاده از مواد اولیه نامرغوب و غیر استاندارد باعث تشدید انواع بیماری های جسمی و روحی نظیر؛ برهم خوردن تعادل اعصاب و روان، خستگی، بی خوابی، مشکلات گوارشی خواهد شد.همچنین استفاده ی مستمر از آن ها در دراز مدت سبب بروز بیماری صعب العلاج سرطان نیز می شود.

آیا بهداشت ظروف پلاستیکی ۲هزار تومانی را تایید می کند

اما  نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و ملامین اصفهان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه اجناس فروشگاه‌های “۲ هزار تومانی” دارای ناخالصی هستند و برخی از این کالاها از نظر بهداشتی مورد تأیید نیست و برای مصرف‌کننده ضرر دارد گفت: علت تفاوت قیمت در این فروشگاه‌ها با پلاسکوفروشی ها  درضخامت و کیفیت اجناس است.

جواد حاجی علیزاده به این مسئله اشاره داشت که بیشتر این ظروف برای مصارف خوراکی است ،متاسفانه تا زمانی هم که اداره بهداشت از اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و ملامین درخواست نظارتی براین نوع اجناس را نکند ما نمی توانیم دخالتی در این زمینه داشته باشیم .

 علیزاده با بیان اینکه فروشگاه‌های ” ۲ هزار تومانی” برای بازگشایی از اتحادیه مجوز دریافت می‌کنند، تصریح کرد: ۹۹ درصد از کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها ایرانی و تنها یک درصد این اجناس ساخت کشور چین هستند.

استفاده از مواد بازیافتی در ظروف پلاستیکی ارزان

 اما شرح وقع این ظروف پلاستیکی تنها به قیمت پایین و یا استفاده از مواد شیمایی در ان ها ختم نمی شود، بلکه اخیرا در شبکه های مجازی آمده است که برخی از کارخانه های مبدل بازیافتی دربرخی استان ها دست به اقدامی عجیب زده اند و از اشیای بازیافتی که از اماکن شبانه روزی مثل خوابگاه ها و تالارها به صورت قراردادی خریداری می کنند ،سفره و اسباب بازی کودکان ،آب پاش و دمپایی و حتی ظروف غذا تولید می کنند.

به گفته کارشناسان این گونه ظروف حامل انواع میکرب ها هستند و استفاده از آنها در محیط منزل بیماری را منتشر می کنند.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و مصنوعات پلاستیک و نایلون در واکنش به تولید ظروف پلاستیک دو هزار تومانی ازمواد بازیافتی به کیمیای وطن گفت: مردم درصورت مشاهده چنین ظروفی باید موارد را به بازرسی اتحادیه اطلاع دهند. در یک مقطعی برخی از سفره های یک بار مصرف از مواد بازیافتی تولید می شد که ما در این باره ما تذکر ات لازم را به تولید کنندگان این سفره ها داده ایم و تاکید کرده ایم که باید فقط در تولید سفره های یکبار مصرف از مواد دست اول استفاده شود .

تولید ظروف مصرفی از زباله و مواد بازیافتی خلاف قانون است

احمدیان،افزود: تولید ظروف مصرفی از زباله و مواد بازیافتی خلاف قانون است، باید در زمینه حراج و تولید ظروف پلاستیکی از ما مجوز گرفته شود . اگر ظروفی در بازار مشاهده می شود که از مواد بازیافتی تولید می شود یقین بدانید که این تولیدات زیر زمینی است که بدون مجوز و در خفا تولید می شود که درصد تولید این ظروف بسیار پایین است.

وی ادامه داد: در مورد پلاستیک سازها هم که وسایلی برای بسته بندی دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و بسته‌های تغذیه و خوراک استفاده می‌کنند تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و امکان استفاده از ضایعات را به هیچ عنوان ندارند.

وی افزود: در مورد ملزوماتی نظیر دمپایی که امکان دارد از ضایعات تولید شود آنها نیز ضایعات بیمارستانی نیست بلکه ضایعاتی دیگری هستند که جمع آوری می‌شوند و پس از ذوب کردن و فرآیند مشخصی که دارد وارد تولید می‌شود.

سخن اخر…

در پایان با همه مضراتی که برای استفاده از ظروف قیمت پایین پلاستیکی ذکر شد ، توجه به این مطلب ضروری است که مردم در استفاده از این ظروف دقت بیشتری داشته باشند، زیرا در اثر گرم و سرد شدن ،یون ها و مواد پلاستیکی از این ظروف آزاد می شود که برای سلامت بخصوص کودکان و همچنین بزرگسلان خطرناک است و مسئولان باید با نظارت بیشتر بر عرضه این ظروف راه را برای سود جویی بیشتر افرادی که با سلامت مردم بازی می کنند ببندند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *