تقابل جوانی و تجربه

دامون رشیدزاده

حدود ۲۲ روز تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی کشور باقی مانده است. اما از همین حالا هم بازار گمانه زنی‌ها درباره فیلم‌های جشنواره و اینکه در نهایت سیمرغ بلورین به چه کسانی خواهد رسید داغ است. اما در پس هر فیلم موفقی قطعاً کارگردانی قرار دارد که اجزای فیلم را همچون یک پازل در کنار هم قرار داده است. کارگردان در سینما حکم ناخدای یک کشتی را دارد و اوست که یاد در نهایت مهمترین تصمیم‌ها را بگیرد و این تصمیم می‌تواند به موفقیت و یا شکست یک پروژه بینجامد. در جشنواره امسا اگرچه بسیاری از کارگردان‌های صاحب نام به دلایل خودخواسته و یا ناخواسته حضور ندارند اما هنوز هم هستند کارگردان‌هایی که نامشان کنجکاوی تماشاگران را برای دیدن اثرشان بر می‌انگیزد. در گزارش امروز نگاهی خواهیم داشت به برخی از نام‌های کنجکاوی برانگیز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر.

ابراهیم حاتمی‌کیا

یکی از فیلمسازان مطرح سینمای ایران امسال هم با فیلمی چالش برانگیز در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، ابراهیم حاتمی‌کیا امسال با فیلم «به وقت شام» و به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی در این دوره از جشنواره حضور دارد. حاتمی کیا در فیلم جدیدش به سراغ موضوع داعش رفته است. هر چند بسیاری معتقدند حاتمی کیا از دوران اوج خود فاصله گرفته اما در هر حال او نامی است که نمی‌توان به سادگی از کنارش عبور کرد. «دیده‌بان»، «مهاجر»، «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز»، «به رنگ ارغوان»، «به نام پدر»، «چ» و «بادیگارد» از جمله فیلم‌های حاتمی کیا در جشنواره فیلم فجر بوده است که جوایز متعددی را برای او به ارمغان آورده است.

خسرو معصومی

خسرو معصومی کارگردان پیشکسوت سینما پس از ۶ سال دوری و کسب جایزه با فیلم «خرس» این‌بار با «پول کثیف» به جشنواره می‌آید. او در حالی این فیلم را ساخته که همچنان در انتظار دریافت مجوز اکران فیلم «خرس» است که در توقیف به‌سر می‌برد. کارگردان فیلم‌های «آقای بخشدار»، «باد در علفزار می‌پیچد»، «رسم عاشق کشی» و «پر پرواز»، «پول کثیف» را با موضوع کار و مهاجرت و با بازی پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل و اکبر معززی ساخته است.

روح‌الله حجازی

این کارگردان آخرین بار با فیلم «مرگ ماهی» در جشنواره فیلم فجر در سال ۹۴ حضور داشت و اگرچه بازیگران مطرح زیادی را برای ساخت آن دعوت کرده بود، اما آن طور که انتظار می‌رفت رضایت مخاطبان خود را جلب نکرد. او سال گذشته هم فیلم «هیهات» را با همراهی سه کارگردان دیگر برای ارائه به جشنواره داشت که البته این فیلم چهاراپیزودی پذیرفته نشد ولی بعد از آن به اکران عمومی رسید. این بار حجازی پس از ساخت فیلم‌هایی همچون «زندگی خصوصی آقا و خانممیم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «در میان ابرها»، «اتاق تاریک» را ساخته که به عنوان اثری متفاوت در کارنامه کاری او معرفی شده است. در این فیلم ساره بیات، ساعد سهیلی، محمد امامی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایی, رضا احمدی با معرفی بازیگر خردسال، سیدعلیرضا میرسالاری حضور دارند.

پیمان معادی

دیگر کارگردان حاضر در جشنواره پیمان معادی است که بیشتر به عنوان بازیگر شناخته شده است. او سال ۸۹ با فیلم «برف روی کاج‌ها» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم کسب کرده بود به جشنواره آمد و امسال با فیلم «بمب» که در حوزه جنگ و با داستانی از موشک‌باران تهران ساخته شده در این رویداد با دیگر فیلمسازان رقابت می‌کند. «بمب» به تهیه‌کنندگی‌مانی حقیقی ساخته شده که آخرین ساخته خود با نام «خوک» را به جشنواره فجر ارائه نکرد. در «بمب» علاوه بر پیمان معادی که بازیگری و کارگردانی کرده است، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور، شهروز آقایی‌پور و همچنین ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

بهرام توکلی

بهرام توکلی که هنوز فیلم «اینجا بدون من»‌ او یکی از فیلم‌های خوب سینمای ایران است، پس از سه سال با فیلم «تنگه ابوقریب» در جشنواره فجر سی‌و ششم حضور دارد. او در سی‌وسومین دوره این جشنواره با فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» که در ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه شده بود، شرکت داشت. در «تنگه ابوقریب» که یکی دیگر از فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره امسال است، جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی بازی کرده‌اند.

منیژه حکمت

از دیگر کارگردان‌های امسال جشنواره منیژه حکمت است که در سال‌های گذشته بیشتر به عنوان تهیه‌کننده در سینما فعال بوده و حالا پس از ۱۰ سال فیلم ساخته است. او با «جاده قدیم» با دیگر کارگردان‌های بخش سیودای سیمرغ امسال رقابت خواهد کرد؛ فیلمی که مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی بازیگران اصلی آن هستند.

مصطفی کیایی

مصطفی کیایی از تماشاگر پسند ترین کارگردان‌های جشنواره است که معمولاً فیلم‌هایش با استقبال خوب تماشاگران روبرو می‌شوند. کیایی امسال با فیلمی بسیار ویژه در جشنواره حضور دارد. «چهارراه استامبول» با موضوع ساختمان پلاسکو احتمالاً یکی از فیلم‌های پر حرف و حدیث امسال خواهد بود. مثل بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی در این فیلم کیایی حضور دارند.

بهروز شعیبی

بهروز شعیبی کارگردان جوان و پر کار این سالهای سینما امسال با فیلم «دارکوب» به جشنواره می‌آید. او دو سال قبل با فیلم «سیانور» با تصویر داستانی از روایت‌های مربوط به وقایع درونی سازمان مجاهدین خلق در جشنواره فجر حاضر بود، اما این‌بار «دارکوب» را با داستانی اجتماعی از روابط انسانی افراد جامعه و رودررویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند. مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی و امین حیایی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

هر چند پیش بینی اینکه چه کسی در نهایت جایزه بهترین کارگردانی را دریافت می‌کند سخت است اما حضور همین تعداد کارگردان خوب و سرشناس هم قطعاً باعث رونق جشنواره سی وششم خواهد شد. اما در نهایت برای رسیدن به پاسخ این سؤال باید تا بیش از ۲۰ روز دیگر به انتظار بمانیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *