لزوم حذف هزینه‌های اضافی و غیرضروری ازشهرداری

زهرا نصیری

شهرداراصفهان که چهارماه از انتصابش در مدیریت شهری اصفهان می گذرد بعد ازبرگزاری ۲۰ جلسه هم اندیشی با گروه های مختلف مردمی در دوره  ۱۰۰ روز کاری خود به جمع خبرنگاران آمد و هدف از برگزاری نشست با گروه های مردمی را شنیدن صدای اقشار مختلف جامعه در قالب کارکارشناسی‌ عنوان کرد و به این مسئله تاکید داشت که حکمرانی خوب به معنی حضورمردم در امور است. نمی توان دایره نظارتی مردم را تنگ و زمینه را برای حضور آنها نامساعد کرد، بلکه باید شرایط توسعه و استفاده از امکانات را فراهم کرد.

قدرت ا..نوروزی، اجرای قانون شفاف سازی فعالیت های شهرداری را یکی از افتخارات کاری خود در دوره جدید عنوان کرد و افزود: نمی‌توان حرف از حکمرانی خوب زد، اما مردم از بودجه‌ها و اقدامات خبر نداشته باشند، نباید بسیاری از کارها را مدبریت شهری انجام دهد، بلکه باید این امور با توسعه تعاملات بخش خصوصی به آنها واگذار شود، به عنوان مثال باید بازارهای کوثر توسط مردم ساخته شود، مشارکت‌ها افزایش یابد و کارآفرینان شهر را بسازند.

وی برخوداری مردم اصفهان از هوای پاک را یک اصل مهم تلقی کرد و افزود:برای تحقق چنین مهمی  جلسات متعددی برای تامین مالی خط اول تا سوم مترو برگزار می‌شود و همه بخش های مربوطه بسیج می‌شوند تا مسئله آلودگی هوا را حل کنند.باید تغییراتی در سازمانهای شهرداری در راستای چابک سازی آنها انجام شود تا افراد شایسته چه زن و مرد در بخش های مدیریتی و شهرداری اصفهان مشغول به کار شوند.

در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم

وی با تاکید بر استفاده از جوانان در سیستم مدیریتی شهرداری گفت:نمی شود عده ای ۳۰ سال مدیر باشند و بعد از بازنشستگی جایگزینی نداشته باشند، در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم.

وی گفت:شهرداری نیازمند انضباط مالی و اداری است چراکه با یک تن لش نمی توان به خوبی به وظایفی که بر عهده داریم، رسیدگی کنیم.شهرداری باید چابک باشد و با سیستم فشل نمی توان شهررا اداره کرد.

 شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه باید هزینه‌های اضافی و غیرضروری حذف شود، گفت: برای این امر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و هیچ زخم زبانی نمی‌تواند مانع راه شهرداری اصفهان شود و در جاهایی که باید هزینه ضروری انجام شود، به طور حتم هزینه می‌کنیم.

وی دریاره هموار کردن توسعه گردشگری در اصفهان ، به این مسئله اشاره داشت که حداقل با پنج وزیر گفتگو کرده و در کیش، تهران و شهرهای دیگر و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی‌ جلساتی داشتیم و به تازگی هم با یک هیئت ترکی برای ساخت هتل مذاکره کرده‌ایم .

وی در باره برخی نقدهای مطرح شده درباره انتصاباتش تاکید کرد: تاکنون در مجموع برای ۲۲  نفر حکم زده شده که ۱۱ مدیر از خود شهرداری و ۹ نفر مامور به خدمت بودند و تنها دو نفر خارج از شهرداری منصوب شده‌اند. تمامی عزل و نصب ها به اراده من بستگی دارد، البته در این راه مشاور دارم اماهیچ فشاری را قبول نمی کنم.

شهردار درباره کمک به هیئت های مذهبی گفت: کمک‌های شهرداری به صورت اولویت بندی صورت می‌گیرد؛ البته ارائه حقوق کارگران و کارمندان اولویت شهرداری است و درحدی که بتوانیم کمک می‌کنیم ، تعهدات و قول‌های زیادی در دوره های قبلی داده شده که با بودجه کم شهرداری باید آن ها را به سرانجام برسانیم .

 شفاف سازی فقط مربوط به ساختمان دروازه دولت نیست

نوروزی با اشاره به ایجاد شفافیت در شهرداری افزود: شفاف سازی کار ساده ای نیست و هیچ مدیری علاقه ندارد تمامی جزییات کارش را منتشر کند، البته این شفاف سازی نسبت به حال و آینده نیست چه بسا مجبور شوم نسبت به گذشته هم شفاف سازی کنم، البته برای رسیدن به این مهم آیین نامه ای تعیین شده و این شفاف سازی در ساختمان دروازه دولت نیست بلکه باید در تمامی اجزا این مهم مشخص باشد .

 وی درباره  برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: برگزاری این مهم دارای مصوبه دولتی است و در صورتی که از آن درست استفاده شود فرصت های خوبی برای شهر دارد و می توان از این فرصت اصفهان را معرفی کرد، البته انتظار داریم هنرمندان اصفهانی هم در این میان نقش مهمی داشته باشند، در این جشنواره جایگاه اصفهانی‌های هنرمند نیز باید درست دیده شود تا کمکی به ارتقاء هنر شهر شود.

وی با بیان اینکه باید در حوزه گردشگری زیرساخت‌ها آماده شود، اظهارکرد: برای توسعه گردشگری تاکنون اقداماتی انجام شده است و در این راستا نشستی با وزیر امور خارجه برگزار شده که امید داریم این نشست‌ها به نتیجه برسد.

برای حل مشکل زاینده‌رود نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته‌ایم

شهردار اصفهان، با اشاره به بحران آب گفت: مسئله زاینده رود با همکاری بسیاری از ارگانها باید رفع شود و به عنوان یک مطالبه‌گر این موضوع را دنبال می‌کنیم، با مشورت هایی که صورت گرفت نامه ای به رهبر انقلاب برای احیاء زاینده رود نوشته‌ایم، این نامه به این دلیل تدوین شد که بی آبی رودخانه یک موضوع اجتماعی و طبق قوانین قانون اساسی، رهبر انقلاب می تواند حل مشکلات اجتماعی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کند تا برای آن چاره اندیشی شود.

وی در خصوص مشکلات مالی ایجاد شده بین شهرداری اصفهان و شرکت عقاب اسکانیا برای وارد کردن اتوبوس‌های خریداری شده توسط شهرداری اضافه کرد: بر اساس قرار داد موجود شرکت عقاب اسکانیا قرار بوده که ۴۸۷ دستگاه اتوبوس را به شهرداری اصفهان تحویل دهد که تاکنون ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر اصفهان شده و ۵۰ عدد دیگر نیز آماده شده که در صورت برطرف شدن مشکلات مالی به اصفهان وارد می‌شود. البته سیاست شهرداری حمایت از تولیدات داخلی در استان اصفهان است و چنانچه کیفیت تولیدات استان بهتر باشد از ظرفیت‌های آنها استفاده خواهیم کرد.

نوروزی، با اشاره به ساخت و نوسازی خیابان چهارباغ گفت: کف این خیابان بیش از حد پایین رفته، اما سمت غربی به این شکل نخواهد شد، نام چهارباغ به خودی خود هویت دارد و نباید تمامی این خیابان را تخریب کرد و از نو ساخت و باید هویتش به نام چهارباغ حفظ شود و به گونه ای کار شود که کسب و کارها متضرر نشود. برخی پروژه‌ها مانند میدان امام علی (ع) دچار تحریم مردمی شده است و این اتفاق نباید برای چهارباغ بیفتد، حتی پروژه جهان نما هم این مشکلات را دارد.

شهردار اصفهان با اشاره به بدهی‌های شهرداری گفت: شهرداری بیش از دو هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی مربوط به اوراق مشارکتی و بخشی مربوط به پیمانکاران است و تمامی این موارد مربوط به دوره قبلی است.

سیاست‌های قبلی رسانه‌های شهرداری را نمی‌پسندم

نوروزی با بیان اینکه رسانه‌های شهرداری باید تقویت شود، گفت: نه تنها رسانه شهرداری که هر رسانه ای باید به استقلال برسد تا قلمش برای بیان حقیقت رساتر شود، از این رو تاکید داریم روزنامه اصفهان زیبا استقلال داشته باشد و سیاست پیش از این را نمی‌پسندیم و امید است رسانه ها به نحوی فعال شوند تا نیازی به کمک نداشته باشند، اما برای رفع مشکلات شهری همکاری های لازم را با رسانه ها خواهیم داشت.

 وی با بیان اینکه خط یک قطار شهری اصفهان تا پایان امسال تکمیل می‌شود، گفت: ایستگاه انقلاب در دست تکمیل است و ایستگاه میدان امام حسین(ع) مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، البته تنها حرکت از میدان آزادی تا صفه مطرح نیست، زیرا در آن مسیر احداث چند ایستگاه باقی مانده است. برای احداث هر ایستگاه مترو اصفهان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، هر کیلومتر قطار شهری نیز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد این در حالی است که این رقم ۱۷ سال پیش تنها ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

نوروزی با اشاره به خط دو قطار شهری اظهارکرد: بخشی از عملیات اجرایی خط دو آغاز شده و برای تامین اعتبار آن به دنبال فاینانس هستیم، مطالعات خط سوم مترو نیز تمام شده و با پیمانکار در حال انجام مذاکره هستیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *