ادامه پروژه مترو اصفهان به شاهین‌شهر با همکاری بنیاد مستضعفان قوت گرفت

زهرا نصیری

شهردار اصفهان که ۴ ماه از فعالیت خود را در صندلی داغ مدیریت شهری اصفهان سپری کرده است و به گفته خودش اکنون درتلاش است تا علاوه بر پرداخت بدهی های شهرداری که در طول دو الی سه اخیر به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در نزد (بانک‌ها، اوراق مشارکت و برخی از خرده ریزها )رسیده است همت گمارد ، این ایده را با جدیت دنبال می کند تا اقدام به اتمام پروژه های نیمه تمام که کاها برخی از آن ها در اصفهان به یک حلقه تاریخی بدل شده اند نماید و البته در این میان آرزوهایی هم برای اجرای طرح های جدید دارد که اگر دستش باز شود و روکود اقتصادی از سر ساخت و ساز دست بر دارد می تواند با تحقق بودجه سه هزار میلیارد تومانی که امسال برای شهر اصفهان درنظر گرفته است  به سراغ اجرای طرح های جدید برای اصفهان  برود و به قول خودش بنام دوره ۴ ساله مدیریت خود هم یک یادگاری برای مردم شهر فرهنگ و تمدن به جای بگذارد.

 قدرت ا.. نوروزی که بعد از انتصابش تا اواخر دی ماه کمتر با اهالی رسانه رو در رو شد ه بود، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کیمیای وطن به سوالات این رسانه در زمینه های مختلف پاسخ گفت، البته تلویحا به برخی از سوالات (مانند اجرای پروژه ترموا،برخورد با مدیران چند شغله،کوچک سازی بدنه شهرداری) فقط  به ارائه توضیح بسنده کرد و جواب صریح و روشنی نداد.

*بفرماید رویکرد شما درطول ۴ سال سکانداری شهر اصفهان آیا صرفا منوط به اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری می شود یا به دنبال خلق پروژه‌های دیگرنیزبرای شهراصفهان هستید؟

با صراحت می گویم، من نیامدم تا کاری که انجام می‌دهم را هرروز به نمایش بگذارم، متاسفانه سرمایه های شهر خوابیده و پروژه های نیمه تمامی که در طول سال های گذشته در اصفهان کلید خورده هنوز به خط پایان نرسیده است. ما به دنبال توسعه متوازن هستیم، توسعه متوازن نیزباید بر مبنای عدالت باشد و عدالت محوری باید محرومیت‌زدایی را از بین ببرد که ما در این راستا تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها به گونه‌ای فراهم شود تا تمامی شهروندان به صورت عادلانه از آن چیزی که تولید می‌شود، استفاده کنند.

علاوه بر ایجاد توسعه به دنبال حفظ و صیانت از دستاوردهای شهری هستیم چرا که این شهر یک شهر موزه است و نمی‌شود آن را مورد تخریب قرار داد بلکه باید از آن صیانت کرد.

بنده اعتقاد راسخ دارم که کارمنطقی و عقلانی در این برهه اتمام پروژه های نیمه تمام شهر است که برای اصفهان ارزش حیاتی دارد مانند متروکه ۱۷ سال است به زمین مانده و مردم باید سال به سال تاوان آن را پس دهند. از این رو مشکلات پروژه‌های رها شده را برطرف می‌کنیم و به حرکت و اقدامات خود سرعت می‌بخشیم و اعتبارات لازم را تأمین‌ می‌کنیم تا بیش از این هزینه‌ای به مردم تحمیل نکنیم.

اما در مورد اجرای پروژه های جدید که مورد سوال شما بود باید بگویم که بالاخره ما هم با ایده هایی وارد مدیریت شهری شدیم و هرکس آرزو دارد که از خود کاری به یادگار بگذارد ،اما تحقق این ایده ها زمانی خواهد بود که مدیریت شهری با بدهی میلیاردی روبه رو نباشد و پروژه های نیمه تمامی برایش نمانده باشد تا بتواند خود را درگیر کار های جدید کند .

با همه این اوصاف ما قصد داریم تا پروژه رینگ چهارم( حلقه حفاظتی) را که اندکی از ان در دوره های قبل اجرایی شد را به صورت ویژه آغاز نماییم ، زیرا با توجه افزایش جمعیت شهرنشین اهمیت از بین بردن گره های ترافیکی در مرکز شهر و حمل و نقل سریع و آسان برای مردم بسیار با اهمیت است ، حدود ۴۰ کیلومتر این رینگ در اصفهان است و ۵۶ کیلومتراست که به طرف شهر های دولت آباد،خمینی شهر،درچه نیز امتداد می یابد.دارای تعداد زیادی پل و تقاطع است که هر پل و تقاطع آن هزینه ای معادل ۵۰میلیارد تومان هزینه در بر دارد .

یکی از این تقاطع ها به سمت کارخانه قند اصفهان است که با مذاکرات انجام شده با بنیاد مستضعفان این طرح اجرایی می شود ؛قصد داریم در این محل یکی از دورازه های ورودی شهر را احداث نماییم وپل آن را به گونه ای احداث نماییم که از سمت فرودگاه تا اصفهان ادامه داشته باشد و به عنوان جاده تشریفات نامگذاری کنیم.

*برای اتوبان شهید کشوری و کم کردن فاصله هایی که برای دسترسی به سالن اجلاس وجود دارد چه اقدامی انجام می شود؟

برای اتوبان شهیدکشوری نیز طرح هایی مد نظر داریم که احداث پل هفتم بر روی رودخانه زاینده رود یکی از این طرح هاست ، با احداث این پل اتوبان شهید کشوری به خیابان مشتاق وصل می شود و به دنبال آن مشکلات ترافیکی برای شهروندان مرتفع می شود. همچنین سالن اجلاس مشکلاتی دارد که به دنبال رفع این مشکلات و به اتمام رساندن این پروژه هستیم.

 وضعیت تراموای اصفهان در هاله‌ای از ابهام

 *در مورد پروژه ترموا بفرماید چه اقدامی قرار است انجام شود، شنیده ها حاکی از این است که این پروژه قرارنیست اجرایی شود علیرغم اینکه این طرح از زمان شورای اول در اصفهان مطرح شده است؟

با بررسی های صورت گرفته در خیابان امام خمینی (ره) به دلیل اینکه نمی‌توانستیم اتوبوس تعبیه کنیم و به ظاهر مشکلاتی در این راستا وجود داشت در دوره‌های قبل مطرح شد که تراموا در این خط افتتاح شود.قرار بود که ترموا از زیر پل امام خمینی (ره) عبورکرده و ازخیابان فروغی تا شهدا برسد، اما ما در دوره جدید با یک شرکت اتوبوسرانی در این راستا صحبت کردیم و قرار شد مشکل عدم تردداتوبوس از زیر پل را برطرف کند و اتوبوس‌هایی که استاندارد این خیابان است را به ما تحویل دهد، اگر تا ۲۰درصد هزینه که قرار است برای ترموا بدهیم بتوانیم خطوط اتوبوس استاندارد را راه اندازی کنیم که خیلی خوب است ،اما اگر نشد و دارای هزینه های زائدی بود به سراغ ترموامی رویم، البته دراین زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم، برای رفع نیاز هر چه هزینه کمتر شود بهتر است .

*در مورد ادامه مترو اصفهان به شاهین شهرکه قرار است ازشهرک کوثر تا اتوبان آزادگان از سوی اصفهان ادامه پیدا کند و مابقی توسط شهرداری شاهین شهراجرایی شود چه اقداماتی انجام گرفته است؟

در مورد ادامه مترو اصفهان به شاهین شهر نیز، که ادامه خط یک مترو محسوب می شود از شهرک قدس تا اول اتوبان آزادگان به شهرداری اصفهان است و مابقی با شهرداری شاهین شهر است، با قراردادی که شهرداری اصفهان با بنیاد مستضعفان در این راستا امضاء کرده است ادامه این خط شروع شده است ودرمرحله انتخاب پیمانکار هستیم تا سال آینده عملیات عمرانی ان تکمیل و بعد ازآن عملیات نازک کاری شروع شود .البته شهرداری شاهین شهر نیز درمرحله انتخاب مجری و سرمایه گذار است.

ادامه مترو به سمت شاهین شهرازشهرک قدس تا محور میانی خیابان امام خمینی(ره) به صورت زیر زمینی و مابقی به صورت روگذر ازپل امام خمینی که مخصوص مترو ساخته شده است خواهد بود.

به نظر بنده با اغاز مترو در شهرهای اطراف اصفهان از بار مهاجرت ها به اصفهان کاسته خواهد شدو حاشیه نشینی نیز سروسامان خواهد یافت.محرومیت زدایی باید در همه نقاط اجرایی شود.

* مکررا توسط رئیس شورا مطرح شده که شهرداری به یک سیبستم فربه تبدیل شده است که باید درآن کوچک سازی کرد؟ چه برنامه‌ای برای کوچک کردن بدنه شهرداری دارید وبرای مدیران چند شغله چه اقدامی انجام شده است؟

باید بگویم که کوچک کردن بدنه شهرداری به معنای بیرون کردن نیرو ها نیست ما ۷۴۰۰نیرو در شهرداری اصفهان داریم و به دنبال این هستیم که با برون سپاری برخی اقدامات نیرو ها را وارد بخش های دیگر کنیم.

در مورد مدیران چند شغله یا چند سمته در شهرداری من اماری ندارم اگر رسانه ها از این موضوع اطلاع دارند به ما بگویند تا پیگیری کنیم.

* چرا در ۳ ماهه اخیر پروژه‌های شهرداری متوقف شده است؟

به طور قطع هیچ پروژه‌ای متوقف نشده بلکه شکست توقف‌ها را آغاز کردیم، بی انصافی است که برخی این موضوع را مطرح کردند که کارها در شهرداری تعطیل شده است.

*شما با شعار شفاف سازی بر صندلی داغ شهرداری اصفهان جلوس کردید به نظر خودتان تاکنون در زمینه شفاف سازی امور برای مردم خوب عمل کرده اید ؟

 می دانید که  شفاف سازی کار ساده ای نیست و هیچ مدیری دوست ندارد آن کاری که انجام می دهد همه ببینند،شفاف سازی فقط در ساختمان دروازه دولت نیست وباید در همه اجزای بدنه شهرداری محقق شود.شفافیت باید به گونه ای باشد که همه بتوانند درآن وارد شوند.من با تمام وجود علاقمند هستم که بحث شفافیت در امور به خوبی انجام شود و این مسئله تا چند سال آینده به خوبی معلوم می شود ،آئین نامه این موضوع توسط مشاور تهیه شده است و ما خواهان آن هستیم که برنامه هایی در این راستا در حال و آینده انجام شود تا موانع کاری نیز بدرستی شناخته و برطرف شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *