کمبود بودجه مشکل اساسی مراکز فرهنگی کشوراست

خدیجه توسلی دینانی

 بهترین و مؤثرترین راه برای پیشرفت کشور و مقابله با دشمنان آگاهی مردم و جوانان به قرآن کریم وتمسک به رهنمودهای پیامبرو ائمه اطهار است.

سیدمجید عاملیان، مدیرعامل مؤسسه بزرگ دارالقرآن الکریم اصفهان شخصیتی فرهنگی و فعال در حوزه کانون‌ها و مراکز فرهنگی است که در جایگاه‌های مختلف آموزش و پرورش سال‌های زیادی مشغول فعالیت بوده است. او می‌گوید: در روزهای اولیه تشکیل دارالقرآن با بخش دانش آموزی ارتباط مستقیم داشتیم ودر این رابطه در دانشگاه اصفهان جمع کثیری از نوجوانان را تحت پوشش قرار دادیم او که این روزها در بنیاد فرهنگی امام محمدباقر نیز مشغول فعالیت می‌باشد و دانشجوی دکتری در رشته فلسفه تعلیم و تربیت می‌باشد در گفتگوبا خبرنگار کیمیای وطن به کباحث فرهنگی شهر اشاره کرد و راهکارهایی برای جلوگیری از مهجوریت حوزه قرانی بیان نمود.

*لطفاً پیرامون فعالیت‌های مؤسسه دارالقرآن کریم اصفهان توضیح بفرمایید.

در دهه ۶۰ اولین مرکز قرآنی رسماً و به صورت تشکیلاتی شکل گرفت در استان سخن از دارالقرآن بوده و گستردگی قابل توجهی هم به نسبت سایر مراکز قرآنی کشور دارد. دارالقرآن در سه بخش عمده فعالیت می‌کند، یکی بخش دانشگاه علوم و معارف قرآن و عترت است این دانشگاه تا مقاطع فوق لیسانس فعالیت می‌کند و این روزها بحث دکتری و حتی دکتری مجازی را در دستور کار خود دارد. این دانشگاه بخش مستقل و جزء زیر مجموعه‌های دارالقرآن است. بخش دیگر، مدارس دارالقرآن است که هشت واحد آموزشی فعال در سطح شهر در جنسیت دختر و پسر از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی است. شیوه و روش آموزش در این مدارس همان شیوه و روش آموزش و پرورش است و با جذب دانش-آموزان مستعد تلاش می‌شود در حین این‌که دوران تحصیل را طی می‌کنند رویکرد ترویج معارف قرآنی در این مدارس نسبت به مدارس معمولی و مشابه پررنگ باشد. بخش سوم شعب دارالقرآن است بخشی است که به طور مستقیم با جامعه ارتباط دارد. این شعب در محله‌ها و فضاهای مختلف ملکی، استیجاری و اهدائی مردم قرار دارد. در بعضی قسمت‌ها، منازل مردم برای دارالقرآن در اختیار ماست. علاوه بر شعب موجود در اصفهان، که تعداد آن‌ها ۱۳۳ شعبه است در شهرستان‌های اصفهان هم ۳۱ مرکز قرآنی داریم. در شعب، اصل کار، کار قرآنی است و بزرگسالان، خردسالان و جوانان و نوجوانان مخاطب ما هستند که کلاس‌های مختلف قرآن از روخوانی، تجوید، قرائت، حفظ و مسائل دیگری مانند مهدویت، نهج‌البلاغه و اصول اعتقادی نیز کار می‌شود. در شعب کار ویژه‌ای روی نونهالان در قالب کلاس‌های شکوفه‌ها و پیش‌دبستانی داریم و در این‌گونه کلاس‌ها اقدامات ارزنده قرآنی برای آن‌ها انجام می‌گیرد.

میزان شعب دالقران در استان چه تعداد است وبفرماید چه تعداد مربی در دارالقرآن الکریم اصفهان مشغول فعالیت هستند؟

این موسسه در حقیقت به عنوان یک بنیاد خیریه‌ای صرفاً مردمی اداره می‌شود وچهره‌های سرشناسی از روحانیت در گروه خیرین و فعالان قرآنی در هیأت امنای دارالقرآن حضور دارند، بیش از ۳۰ نفرمسئولیت هیأت امنا را به عهده دارند. حائز اهمیت است دارالقرآن بیش از ۲۰۰۰ مربی مرتبط دارد که فعالیت‌های آن‌ها متفاوت است تعدادی از مربیان در هفته ۲ ساعت با دارالقرآن همکاری می‌کنند و مربیانی هم داریم که تمام وقت و در طول هفته با دارالقرآن همکاری می‌کنند. مربیانی که فعال هستند بسته به نوع فعالیت‌شان حدود ۷۰۰ نفر می‌باشند. همچنین ۳۱ شعبه مرکزی در شهرستان‌های مختلف داریم.

با توجه به این‌که دانشجویان شما بیشتر از خانم‌ها هستند، آیا برای جذب آقایان و این‌که شرکت فعال داشته باشند اقداماتی صورت گرفته است؟

بیشتر دانشجویان دارالقرآن خانم‌ها هستند، یکی از محدودیت‌های ما و اکثر مراکز قرآنی و فعالان قرآنی این است که مخاطب‌های علاقه-مند ما بیشتر خانم‌ها هستند، آن هم به جهت وقت بیشتر و مناسب‌تر و علاقه‌ای که دارند. شاید هم به دلیل این‌که کمتر اشتغالات بیرونی دارند، به همین دلیل و متناسب با استقبال مردمی، ما باید مربی مورد نیاز و همجنس را تربیت کنیم که بیشتر خانم‌ها هستند. برای جذب آقایان نیزفعالیت‌هایی را هم شروع کرده‌ایم، در مدارس، تبلیغاتی داشته‌ایم اما نسبت و درصدش مثل بقیه امورات جامعه است. در دانشگاه و فضاهای کاری حتی دولتی و بخش خصوصی هم حضور خانم‌ها پررنگ‌تر است. آن‌ها کار بهتری ارائه می‌دهند. علاقه‌مندی خانم‌ها، وقت‌گذاری و دقت خانم‌ها هم خوشبختانه یا متأسفانه بیشتر از ما آقایان است.

دارالقرآن چه اهدافی را دنبال می‌کند و آیا به اهداف مورد نظر دست یافته است؟

اهداف کلی و اصلی دارالقرآن بحث اعتلای قرآن و عترت در کل جامعه است و دستیابی به اهداف، نسبی است دارالقرآن به نسبت نیرو، سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارد فعالیت می‌کند، هرچند از این وضعیت راضی نیستیم و تلاش می‌کنیم بهرهوری را بالاتر ببریم.

 از دیگر فعالیتهای دارالقرآن، انتشارات و تألیف و تدوین کتب قرآنی، اعزام نیرو برای تبلیغات به بسیاری از مناطق ایران، آموزش قاریان و آموزشهای متعدد قرآنی دیگر می‌باشد. همچنین ما با برخی از مراکز دولتی دولتی نیز همکاری می‌کنیم. معمولاً ترمهای تابستان به دلیل اینکه اوقات فراغت بیشتر است مخاطب بیشتری داریم و زمستان مخاطبین مان کمتراست.

تأثیر فعالیت‌های این موسسه در جامعه چگونه بوده است واین مؤسسه برای آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان با فرهنگ قرآنی چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

امروزه جوانان ارتباط زیادی با سایتها و شبکه‌های اجتماعی دارند و ما از طریق سایت و شبکه اینترنت به طور مستمر اطلاعاتی را منتشر می‌کنیم علاوه بر آن در مدارس نیز برای نوجوانان مسابقات و از جمله مسابقات قرآنی برگزار می‌کنیم. این مؤسسه نقطه عطفی در تشکیل مراکز قرآنی دیگر بوده است و مردم به این مؤسسه اعتماد زیادی داشته و دارند و حتی نذورات و کمکهای خیرین و اجناسی که اهدا می‌کردند نشان از اعتماد کامل به این مؤسسه بوده است.

*و سخن پایانی ….

درصد بسیار بالای مردم کشور ما مسلمان و شیعه هستند و متأسفانه دشمنان زیادی هم داریم و بهترین و مؤثرترین راه و روش برای پیشرفت، ترقی و سربلندی کشور و مقلوب ساختن دشمنان آگاهی هرچه بیشتر آحاد مردم به ویژه جوانان به آموزه‌های قرآن کریم وتمسک به رهنمودهای پیامبرو ائمه اطهار است و لازم است همگان بیش از پیش به تعالیم الهی قرآن و عترت توجه نمایند و توصیه‌های مکرر بنیانگذارمقام معظم رهبری در زمینه‌های انس هرچه بیشتر با قرآن و اهل بیت در دستور کار برنامه‌ها ی خود قرارگیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *