ماشین آرزو

امیر براتی

فیلم سینمایی وقت رؤیا که این روزها در خیابان‌ها و لوکیشن های اصفهان در حال طی مراحل تولید است به گفته امیر حسین عنایتی کارگردان جوان این اثر فیلمی اجتماعی ایست که در رویکرد متفاوت و تأمل برانگیز خود مشکلات نسل جوان را در مواجهه با خانواده مورد کنکاش قرار می‌دهد. با این مقدمه کوتاه به استقبال گفتگوی انجام گرفته با کارگردان و عوامل وقت رؤیا می‌رویم.

کیمیای وطن: چه شد که به فکر نگارش چنین متنی افتادید؟

امیر حسین عنایتی: با عرض سلام خدمت شما و خوانندگان کیمیای وطن؛ باید عرض کنم که شکل گیری این متن از یک دغدغه که البته مسئله اغلب هم نسلی‌های من و جوانان منشاء گرفته شروع شد این دغدغه هم چیزی نبود جز تحصیل. به عنوان مثال من باید مهندس بشوم چون پدرم قصد داشته مهندس بشود اما نتوانسته و یا پزشک بشوم چون مادرم چنین آرزویی داشته و نتوانسته آن را محقق کند و در واقع بسیاری از پدران و مادران فرزندانشان را به چشم ماشین آرزو می‌بینند که باید آمال دست نیافته آنها را محقق کند. این رویه آزار دهنده پیش روی همه جوانان وجود داشته و دارد و خیلی کم در آثار به این معضل پرداخته شده است.

این دغدغه اول بنده بود که در این راستا چندین داستان مطرح شد که از آن میان ماجرای حاضر که داستان دختری هفده ساله است را انتخاب کرده و متن را به طور کامل به نگارش در آوردم. برای قوام بیشتر متن با مشاور فیلم نامه آقای مرتضی نیک پایان متن را مطرح کردم که متن به طور کامل از سوی ایشان رد شد و متن از اساس با رویکردهای ایشان دوباره نوشته شد که در طی باز نگارش اثر با استفاده از مشورت اساتیدی همچون اصغر فرهادی و اکبر تحویلیان و اسمائیل عفیفه بی اغراق متن بسیار بهتر و اثر بخش تر شد.

همان طور که عرض شد داستان ماجرای دختری هفده ساله است که در برهه حساس انتخاب رشته و مسیر ادامه تحصیل است و خانواده نسبتاً مرفه او بر خلاف میلش برای آینده بهتر او تصمیم دارند او را به خارج بفرستند. در این میان ناگهان حادثه‌ای همه معادلات را بر هم زده و داستانی پر کشش و ملموس را رقم می زند که در زمان اکران امید است که نظر مخاطبین را به خود جلب کند.

کیمیای وطن: چشم اندازتان از مخاطب و بازخورد فیلمتان را چیست؟

امیر حسین عنایتی: حقیقت امر این است که رویکرد ما برای این اثر رویکرد تجاری نیست و ما این اثر را با هدف اکران در گروه هنر و تجربه داریم تولید می‌کنیم و مخاطب مورد نظرمان را مخاطب خاص سینمای اجتماعی در نظر گرفتیم. همچنین امید و گوشه چشمی هم به جشنواره‌ها داریم که انشاا… اتفاقات خوبی را برای وقت رؤیا رقم بزند.

کیمیای وطن: عوامل و بازیگران اثر را هم لطفاً معرفی کنید؟

امیر حسین عنایتی: محسن مختاری عزیز برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی کار هستند که با توجه به تجربه کارگردانی و توانایی بالای ایشان کمک زیادی به شکل گیری کار کردند همچنین مدیر تصویر برداری صادق داوری عزیز هستند و مدیر صدای اثر هم حمید اسلامی هستند و بازیگران کار هم شامل رؤیا نونهالی در نقش مادر خانواده، شاهرخ فروتنیان در نقش پدر خانواده، افسانه چهره آزاد در نقش وکیل خانواده و دیگر بازیگران فیلم که از بازیگران توانمند اصفهانی هستند شامل ساقی محمدی، محمد ستوده، مرضیه برومند، گوهرشاد مهابادی، مرتضی ریحانی، حمید رضا تربتیان و…

کیمیای وطن: شما کارگردان بسیار جوانی هستید لطفاً یک بیوگرافی از خودتان هم برای مخاطبین ما بفرمایید تا با شما و آثارتان بیشتر آشنا بشوند؟

امیر حسین عنایتی: من پیش از آن که تحصیل در رشته سینما را شروع کنم کارگردانی را به صورت حرفه‌ای شروع کردم و حتی پیش از آن که ساخت فیلم کوتاه را شروع کنم در اولین تجربه فیلم سازی در سن ۱۹ سالگی کارگردانی فیلم بلند را تجربه کردم کهان کار به نام تاوان از شبکه دو سیما پخش شد و بعد از آن به دانشگاه رفتم و در کنار تحصیل دستیاری کارگردانی آثار مختلف تلوزیونی و سینمایی را تجربه کردم در کنار بزرگوارانی همچون سروش صحت و مهران مدیری و عزیزان دیگر که بسیار آموختم و در همان زمان به تناوب آثار فیلم و سریال‌هایی را برای شبکه دو و شبکه سه تولید کردم.

کیمیای وطن: کلام آخر

ما تمام تلاشمان را کردیم با تیمی کاملاً حرفه‌ای و بهترین تجهیزات شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم اثری در خور تولید کنیم و همین جا از کلیه عوامل دخیل در فیلم هم تشکر می‌کنم که با تمام وجود شرایط سخت تولید فیلم در زمستان سرد این روزها را تحمل کرده و به بهترین نحو به وظایفشان عمل کردند.

در ادامه گفتگوی کوتاهی هم با محسن مختاری برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی و همچنین شاهرخ فروتنیان بازیگر وقت رؤیا انجام گرفت که در ادامه می‌خوانید.

کیمیای وطن: آقای مختاری بفرمایید چه شد که شما بعد از چند سال کارگردانی دوباره به کسوت برنامه ریزی و دستیاری روی آوردید

محسن مختاری: در درجه اول موضوع و بعد خود متن نهایی من را جذب کرد تا جایی که احساس کردم این کار ارزشش را داره که وقت بگذارم و بعد هم با درخواست آقای عنایتی برای کمک به بهتر شدن کار به تیم کارگردانی اضافه شدم و تا اینجا هم میتونم بگویم تیم تولید بسیار هم دل و همراهی داریم و همین امید ما ارا برای موفقیت این اثر بالا می‌برد در آخر از شما هم تشکر می‌کنم که منعکس کننده تلاش‌های فیلم سازان اصفهانی هستید که به واقع سختی کار بسیار بیشتری نسبت به هنرمندان مرکز نشین دارند

کیمیای وطن: آقای فروتنیان چه شد که برای بازی در این فیلم راهی اصفهان شدید؟

شاهرخ فروتنیان: باید بی اغراق عرض کنم بیش از هر چیز متن خوب کار توجه من را جلب کرد ان هم در این وانفسای متن‌های تکراری و بی مایه و ضعیف. در کنارش با گفتگویی که با کارگردان جوان و پر شور فیلم آقای عنایتی داشتم به این نتیجه رسیدم که این کار ارزشش را دارد گذشته از این من تعلق خاطر خاصی هم به اصفهان دارم و تولید شدن این اثر در اصفهان برای بنده جزء پوئن های مثبت کار بود.

کیمیای وطن: کمی هم در مورد نقشتان توضیح بدهید؟

شاهرخ فروتنیان: حقیقتش خیلی نمی‌توانم در مورد نقش توضیح بدم چرا که ممکن است داستان لو برود اما همین قدر می‌توانم بگویم که من نقش پدر خانواده را دارم که فردی فهمیده و عاقل است که در بزنگاه‌ها تکیه گاه بچه‌ها و اطرافیان است و در کل با نقش‌های قبلی من کمی متفاوت است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *