نبود رقابت بین خودروسازان در کشور عامل تولید محصولات بی کیفیت

زهرا نصیری

 آمارها گویای این مسئله اشت که حدود ۸۰ درصد شکایات مردمی از تعمیرکاران به دلیل نصب لوازم یدکی بی کیفیت است.متاسفانه با لغو تحریم‌ها و گشایش بازارهای جهانی باز هم در بازار خودرو ایران شاهد استفاده از قطعات با کیفیت نیستیم.

اگر چه کارشناسان خودرو معنقد هستند که قطعات با کیفیت خودروزمانی ازکشورهایی مانند فرانسه وارد می شد امکا امروزه بیش از  ۸۰ درصد  قطعات یدکی خودروهای تولید داخل و خارج که در کشورهای دیگر ساخته می‌شود، به وسیله دلالانی وارد می شود که بیشتر به سمت و سوی استفاده از اجناس بی کیفیت چینی می روند .

اگر چه در کشور چین تولیدات با کیفیتی نیز انجام میشود اما متاسفانه وارد کنندگان به عمد اجناس بی کیفیت را به کارخانجات آن کشور سفارش می‌دهند که نتیجه این امر فقط خرابی خودروها و نارضایتی مشتری و تعمیرکاران بوده است.

اصفهانی ها بالاترین رضایتمندی از خدمات پس از فروش   

رییس اتحادیه صنف خدمات فنی سبک شهرستان اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن با اشاره به اینکه  باید ازخودرو سازان حمایت شود ولی نه با  تعرفه بالای گمرکی گفت: تا زمانی که در بازار انحصاری رقیب وجود نداشته قطعه ‌سازان نیز به سمت بهبود کیفیت محصولات نمی روند.

  روح الله چلونگر، با بیان اینکه در حمایت از حقوق مصرف کنندگان نقش اتحادیه‌های صنفی انکارناپدیر است افزود:اگر چه  خودروسازان و قطعه سازان کشور توان بالایی در تولید دارند اما متاسفانه خودروسازان در کشور رقیب ندارند وبه همین دلیل پیشرفت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش رکن مهمی به حساب می آید اما چرا باید قطعات خودرو صفر کیلومتر از فردای خرید از کارخانه دچار مشکل شود؟ گفت:  در تمام دنیا خدمات پس از فروش حرف اول را می زند و خوشبختانه در استان اصفهان با توجه به  حجم بالای فروش خودرویی که وجو دارد بالاترین درصد رضایتمندی در خدمات پس از فروش را شاهد هستیم .

درنمایندگی خودروسازی قطعات تقلبی نداریم

چلونگر، همچنین در خصوص قطعات تقلبی خودرو در بازاربه این نکته تاکید داشت: شهروندان صد درصد مطمئن باشند که در بخش نمایندگی خودروسازها قطعات تقلبی را مشاهده نخواهند کرد هر چند ممکن است در برخی از فروشگاه‌های عرضه قطعات خارج از نمایندگی‌ها چنین مواردی یافت شود در این زمینه ما از مردم می خواهیم تا قطعات مورد نیاز خود را از نمایندگی های مجاز خریداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که در بازار انحصاری رقیب وجود نداشته قطعه ‌سازان نیز به سمت بهبود کیفیت حرکت نمی کنند، گفت: در این خصوص باید از سایر کشورهای صاحب نام در صنعت خودرو الگو بگیریم به عنوان مثال ارائه خدمات گارانتی یک شعار اشتباه از سوی خودروسازان داخلی است زیرا اگرما شاهد بازار آزاد و رقابتی در صنعت خودرو بودیم خودرو سازان مدام در حال ارتقاء خدمات پس از فروش خود بودند.

 رئیس اتحادیه صنف خدمات فنی سبک شهرستان اصفهان درباره آمار مرگ و میرها و صدمات ناشی از تصادفات گفت:تا  زمانی که شرکت های خودرو ساز که نام آن ها را هم پلیس به صراحت در تصادفات جاده ای عنوان می کند برای اصلاح تولیدات خود دست به کار نشوند این آمار هر روز افزایش می باید در این زمینه دولت باید در قالب  برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت دررابطه با   ایمنی خودرو ها چاره اندیشی کرده و به مردم پاسخگو باشد.

نقش اداره استاندارد در تعیین کیفیت قطعات وارداتی خودرو

  وی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در کشور و اینکه نارضایتی مردم در بحث تعمیرات بیشتر شده است، گفت: به دلیل عدم نظارت صحیح بر اجناس و بازار، کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی با بسته‌بندی کمپانی‌های بزرگ خودروساز جهان در بازار افزایش یافته است.

  رئیس اتحادیه صنف خدمات فنی خودرو اصفهان تاکید کرد: اداره استاندارد باید تمام قطعات وارداتی خودرو را بدون توجه به آرم و مارک شرکت سازنده در مبادی ورودی کشور آزمایش کیفی کرده و از عدم تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کند.

وی تاکید کگرد: پیش از این خودروهای دو گانه سوز که شش سال از عمر مخزن گاز سی ان جی آنها گذشته بود هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی می بایست ابتدا در مراکز معین، تست هیدرو ایستاتیک اخذ و پس از آن به مراکز معاینه فنی عادی مراجعه می کردند.اما امروزه  این خودرو ها در مراکز معاینه فنی پذیرش می شوند.

 اجناس بی کیفیت در بازارزیاد است

رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک نیز  با اشاره اینکه حدود ۸۰ درصد شکایات به دلیل تعویض و نصب قطعات بی کیفیت بر روی خودرو است گفت: تعمیرکاران در این مورد بی تقصیر هستند؛ چرا که اجناس بی کیفیت در بازار بسیار زیاد است.

 اسدی اظهارداشت: بارها توصیه کرده‌ایم که صاحبان خودرو، لوازم یدکی مورد نیاز را خودشان در بازار تهیه کنند تا مسوولیت این امر بر دوش تعمیرکار  نباشد و اختلافی هم به وجود نیاید.

وی یادآور شد: البته شرکت‌های قطعه سازی هم در کشور هستند که لوازم با کیفیت می‌سازند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی توان رقابت با واردات بی رویه و بی کیفیت را از دست داده‌اند، البته تعداد این تولید کنندگان نیز اندک است. امروز ماشین‌های سبک از مکانیک به سمت الکترونیک پیشرفت بیشتری یافته و ضرورت به کارگیر نیروی کار ماهر و تحصیلکرده در این صنف بیشتر احساس می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *