۵۵ هزار مترمربع ازمراکز درمانی تامین اجتماعی استان اصفهان نو نوارشده اند

زهرا نصیری

حذف دفترچه بیمه برنامه ای بود که از چند سال قبل در دستور کار مدیران بیمه گذار قرار گرفت و خوشبختانه این طرح با فراز و نشیب هایی که طی کرد امسال در استان اصفهان طرح آن به مرحله اجرا می رسد. این خبر را  مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در نشستی که به مناسبت ارائه برنامه های دهه فجر با خبرنگاران داشت داد و گفت: دفترچه بیمه تامین اجتماعی از اسفندماه در بخش درمان غیرمستقیم حذف خواهد شد که برای این منظور ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

علی اعتصام پور،با اشاره به اینکه تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تأمین اجتماعی استان اصفهان حدود ۳ میلیون و ۲۹ هزار نفر است افزود: در درمان غیر مستقیم حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه در هر ماه در استان اصفهان بررسی و تامین اعتبار می‌شود.

 درآمد بیمه در سه سال گذشته افزایش نیافته است

وی عنوان کرد: در سال ۹۴ حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ نیز حدود یک میلیارد و ۳۷۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه درآمد بیمه در سه سال گذشته افزایش نیافته است، یادآور شد: این در حالی است که در این بازه زمانی به دلیل بالا رفتن تقاضا افزایش سه برابری هزینه‌ها را داشته‌ایم.

 اعتصام پور ادامه داد: مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان جهت پاسخگویی به نیازهای تشخیصی و درمانی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی استان و همچنین سایر مراجعان در بخش درمان مستقیم، سه بیمارستان با مجموع ۷۵۲ تخت فعال و ۲۵ پلی کلینیک و درمانگاه عمومی و تخصصی دارد. همچنین با چهار هزار و ۳۰۰ پزشک در استان اصفهان قرار داد داریم تا بتوانیم خدمات بهتری را به جامعه هدف ارایه دهیم.

وی درادامه از صرف اعتبارات بالا در حوزه هتلینگ بیمارستان ها خبر داد و گفت: در عرصه سخت افزاری سیستم درمان شاهد تحول بزرگی هستیم.

سطح کیفی دراورژانس مدیریت درمان

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان بابیان اینکه در ۹ ‌ماه سپری‌شده از سال ۹۶، تعداد ۶۱ هزار و ۱۲۵ بیمار در سه بیمارستان شریعتی اصفهان، دکتر غرضی اصفهان و حضرت فاطمه زهرا(س) نجف‌آباد بستری‌شده‌اند که تعداد آن در مقایسه با سال ۹۵، ۳ درصد افزایش‌یافته است، تصریح کرد: در همین مدت تعداد ۳۷ هزار و ۸۹۹ مورد عمل جراحی بستری در سه بیمارستان تابع مدیریت درمان اصفهان انجام‌شده که ۷ هزار و ۱۳ مورد از این اعمال جراحی بزرگ بوده و رشد ۶ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: این سه بیمارستان در درمان مستقیم در جند سال گذشته رتبه بالایی را درکشور به لحاظ تعداد جراحی انجام شده کسب کرده اند .

راه اندازی مراکز مشاوره و هدایت بیمار در درمانگاه های تحت پوشش تامین اجتماعی

اعتصام پور با بیان اینکه اورژانس های مدیریت درمان از سطح کیفی بالایی برخوردار است، اظهار داشت: در اورژانس های تحت نظر تامین اجتماعی تمام متخصصان مقیم هستند و پزشکان عمومی نیز آموزش های لازم را دیدند.

وی از راه اندازی مراکز مشاوره و هدایت بیمار در درمانگاه های تحت پوشش تامین اجتماعی خبر داد و اضافه کرد: در درمانگاه ها پس از ارائه مشاوره، بیمار را در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع می دهند و این در راستای عملیاتی کردن سیستم ارجاع است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با اظهار اینکه اتاق‌های عمل و سرویس‌های درمانی در استان اصفهان بهبود یافته است، اضافه کرد: در حال حاضر پلی کلینیک تیران و کرون، بخش آنژیوگرافی بیمارستان شریعتی و دو بخش هتلینگ در بیمارستان‌های اصفهان آماده بهره برداری است اما هنوز بسترهای لازم برای ارائه خدمات به مردم را ندارد و از این رو نمی‌توانیم این بخش ها را به صورت رسمی افتتاح کنیم.

تجمیع ۵۲ هزار پرونده دیابتی در اصفهان

اعتصام پورهمچنین به این مطلب اشاره داشت: تاکنون ۵۲ هزار پرونده دیابتی در استان اصفهان تجمیع شده است، افزود: در مراکز درمانی نسخه‌ای ردوبدل نمی‌شود و سیستم تصویربرداری به‌صورت فکس است و دو سیستم اچ آی ایکس و فکس در سیستم درمانی استان اصفهان به کار گرفته می‌شوند.

  وی از ۵۵ هزار مترمربع ساخت‌وساز تعمیری بازسازی و نوسازی در مراکز درمانی استان اصفهان خبر داد و اظهار داشت: پروژه ارتقای هتلینگ در دستور کار بوده و درصدد ایجاد بسترسازی شبه‌نظامی ازنظر نظافت ظاهری و سخت‌افزاری در راستای ایجاد محیطی امن برای بیماران هستیم.

اعتصام پور با اشاره به اینکه هتلینگ بیمارستان نجف‌آباد در حال تکمیل است، گفت: درمجموع در حوزه سخت‌افزاری در استان اصفهان و در سیستم درمان تحولی بزرگ ایجادشده است.

وی بابیان اینکه در بخش درمان غیرمستقیم برای خرید خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان ۴ هزار و ۳۰۸ مرکز با دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان اصفهان قرارداد دارند، عنوان کرد: ۲ هزار و ۵۱۰ پزشک عمومی، پزشک متخصص و فوق تخصص و دندان‌پزشک طرف قرارداد تأمین اجتماعی در استان مشغول به فعالیت هستند.

بیمه سلامت دچار کسری بودجه شده است

 اعتصام پور در مورد نارضایتی‌های ایجادشده برای حذف ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان گفت: سازمان تأمین اجتماعی غیردولتی است و برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان غیر از بیمه تأمین اجتماعی باید هزینه‌های درمانی را به‌صورت کامل دریافت کند.

وی افزود: دولت خرید خدمات در حوزه درمانی برای بیمه‌های سلامت را تنها از محل بیمارستان‌های دولتی و علوم پزشکی انجام می‌دهد و این در حالی است که در استان اصفهان با رایزنی‌های صورت گرفته بیمارستان‌های تأمین اجتماعی خدمات موردنیاز به بیماران اورژانسی و افراد دارای بیماری خاص را تحت پوشش قرار داده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تأکید بر اینکه اشکال حذف خدمات به بیمه‌شدگان بیمه سلامت از طرف سازمان تأمین اجتماعی نیست و حق سیستم بیمه‌گذار است که تعدیل منابع داشته باشد، ضمن اینکه بیمه سلامت دچار کسری منابع شده است.

مشکل در جابه جایی بیمارستان شریعتی

اعتصام پور به موضوع جابه‌جایی بیمارستان شریعتی اشاره کرد و گفت: برای این امر راه‌اندازی بیمارستان بزرگ اصفهان را در دستور کار داشتیم که به دلیل مشکلاتی که با شهرداری درباره تأمین زمین و همچنین معرفی سرمایه‌گذار از سوی سازمان تأمین اجتماعی وجود داشت، هنوز موفق به اجرای این طرح نشده‌ایم، اما روند این اقدام همچنان در حال پیگیری است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: راه‌اندازی بیمارستان بزرگ اصفهان را در دستور کار داشتیم که به دلیل مشکلاتی که با شهرداری در خصوص تامین زمین و همچنین معرفی سرمایه‌گذار از سوی سازمان تامین اجتماعی داشته‌ایم هنوز موفق به اجرای این طرح نشده‌ایم.

ارائه دارودر بیمارستان های تامین اجتماعی برمبنای اقتصاد مقاومتی است

وی در خصوص عدم ارائه برخی از داروهای خارجی در داروخانه بیمارستان شریعتی، اظهار کرد: در این زمینه داروهای ضروری را تامین می‌کنیم اما باید بپذیریم که بیمه‌ها فقط بانک مهر و دانش نیستند و باید نظارت بر هزینه‌ها داشته باشند.

  وی تصریح کرد: اولویت ارائه دارو با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ارائه داروهای تولید داخل است چرا که برای ما مقدور نیست پا به پای مافیای شبکه دارویی دنیا پیش برویم.

 اعتصام پور ادامه داد: مدیریت درمان استان اصفهان برای دهه فجر امسال پروژه‌ای جهت گشایش ندارد، در حال حاضر پلی کلینیک تیران و کرون، بخش آنژیوگرافی بیمارستان شریعتی و دو بخش هتلینگ در بیمارستان‌های اصفهان آماده بهره‌برداری است، اما هنوز بسترهای لازم برای ارائه خدمات به مردم را ندارد و ازاین‌ رو نمی‌توان این بخش‌ها را به‌صورت رسمی افتتاح کرد.

به ۱۰ پزشک متخصص رادیولوژیست در اصفهان نیاز داریم

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، گام بعدی در حوزه بهبود فضاهای فیزیکی را بازسازی درمانگاه خوانسار دانست و گفت: بهبود همه فضاهای فیزیکی مراکز درمانی در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد کمبود دستگاههای سونوگرافی در بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی گفت:  ما با کمبود دستگاه روبه رو نیستیم ، بلمه مشکل اصلی ما کمبود رادیولوژیست است که باعث شده ما در خدمت رسانی به بیماران با مشکل روبه رو شویم .در حال حاضر ۶ رادیولوژیست درسه بیمارستان ما مشغول کار هستند ولی این تعداد تنها می توانند از ۲۵ بیمار در روز تست دریافت کند.

اعتصام پور ادامه داد: ار مسئولان وزارت بهداشت می خواهیم با توجه به اینکه استان اصفهان کریدور درمانی در مرکز کشور به شمار می رود و به دیگر استان ها نیز در این زمینه خدمات در مانی ارائه می کند نسبت به تامین متخصصین رادیولوژیست برای اصفهان اقدام کنند و نیاز ۱۰ نفر متخصص این حرفه را که ما در اصفهان داریم برطرف نمایند .

  ۶۵۵ میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهکاریم

 در ادامه این نشست مدیر دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان اصفهان  با اشاره به اینکه وظیفه کمیته راهبردی نظارت بر روی خدمات درمانی صورت گرفته است افزود: با تشکیل این کمیته می توانیم  نظارت بهتری بر روی خدمات درمانی داشته باشیم.

 رامش کریمیان، با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۱۴ میلیارد تومان پرداختی به بیمارستان‌ها داشته‌ایم، اضافه کرد: افزایش هزینه‌ها منجر به عقب افتادن پرداختی‌ها شده است.

وی اضافه کرد:مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از تامین اجتماعی  تا آبانماه امسال ۳۵۱ میلیارد تومان بود که مقداری از این طلب مربوط به سال ۹۵ و اوایل ۹۶ بوده است.همچنین ۳۰۳ میلیارد تومان مراکز غیردانشگاهی از ما طلب دارند.

طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی از دولت  

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا ۱۱ بهمن ماه ۶۱۴ میلیارد تومان پرداختی داشته ایم، باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که  هزینه ها در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ ،۵۷درصد رشد داشته است .

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر افزود: در این شورا تشکیل کمیته راهبردی هزینه‌های درمانی زیر نظر دانشکده پزشکی در دستور کار قرار گرفت تا بتوان نظارت بهتری بر روی خدمات درمانی داشته باشیم.

کریمیان گفت: مطالبات پزشکان از اردیبهشت ماه ۹۶ پرداخت شده است البته افزایش هزینه‌هایی را داشتیم که در آینده این مطالبات نیز پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، افزود: این در حالی است که مدیریت درمان بیمه استان اصفهان در مجموع به مراکز درمانی دانشگاهی و عادی ۶۵۵ میلیارد تومان بدهکار است که بخشی از این بدهی متعلق به سال ۹۵ است.

کسب رتبه اول اعمال جراحی در بیمارستان شریعتی اصفهان

رئیس بیمارستان شریعتی اصفهان، در این نشست نیز با اشاره به اینکه این بیمارستان در سال ۱۳۴۲ احداث گردیده است و از بیمارستان های قدیمی به شمار می رود گفت:این بیمارستان دارای ۴۷۰تخت مصوب است که ۳۵۸ تخت آن فعال است و این امر به دلیل آن است که طرح هتلینگ در این بیمارستان در حال اجراست .

مهدی ناقوسی ، با اشاره به اینکه بیمارستان شریعتی در طول ۴ سال گذشته موفق به کسب استاندارهای اعتبار بخشی از وزارت بهداشت و درمان شده است افزود :این بیمارستان رتبه اول اعمال جراحی و همچنین رتبه اول کیفی برای آموزش بیماران را به خود اختصاص داده است .

کاهش امار سزارین در بیمارستان شریعتی اصفهان

وی تصریح کرد: این بیمارستان دارای ۳۱ پزشک عمومی ،۲ پزشک معتمد،۵۲۴ پرستار،۲۳۷ نیروی پشتیبانی،۱۳۱ نفر نیروی پاراکلینیک و ۱۳۹نفر پزشک متخصص است که به مردم خدمت رسانی می کنند .

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال میزان بیماران بستری در این بیمارستان بیش از ۶درصد افزایش داشته است ادامه داد: خوشبختانه در طرح سزارین که یکی از آئین نامه های ابلاغی وزارت بهداشت به بیمارستان هاست در سال جاری کاهش داشته ایم که این مسئله برای اصفهان یک پوئن مثبت است.

ناقوسی با اشاره به اینکه حدود ۲۰درصد اعمال جراحی بزرگ در سال جاری در این بیمارستان امسال افزایش داشته است بیان کرد:  در این بیمارستان پروژه بخش نوزادان تکمیل شده است ،همچنین بازسازی بخش ۴ نیز به پایان رسیده است و دستگاههای آنژیوگرافی نیز نصب گردیده و ماقصد داریم به سمت آنژیوگرافی هیبریدی که امروزه در دنیا بسیار مورد توجه است برویم .البته بازسازی طبقه همکف بال غربی و بازسازی اتاق عمل قلب نیز به پایان رسیده است .

افتتاح  اورژانس بیمارستان شریعتی تا اردیبهشت سال آینده

در ادامه این نشست خبری همچنین سرپرست بیمارستان غرضی اصفهان نیز با اشاره به موقعیت این بیمارستان که در شمال شهر واقع شده است و خدمات بسیاری را در محروم ترین نقاط به بیمه شدگان ارائه می کند افزود:بیمارستان غرضی سومین رده  در بخش پذیرش اورژانس را به خود اختصاص داده است و اورژانس این بیمارستان تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.

آرش علیزاده نوحی ، با اشاره به اینکه در سال جاری ۶۲ هزارو۴۹ مورد مراجعه به بیمارستان غرضی انجام شده است گفت:این بیمارستان دارای ۲۵۴ تخت مصوب است که ضریب اشغال این تخت ها ۸۰درصد است .

احداث کلینیک جدید بیمارستان غرضی در ۴ طبقه

وی با اشاره به اینکه در این بیمارستان عمل های تخصصی انجام می شود و امسال ۱۸ هزار و ۲۲۲ مورد عمل در این بیمارستان صورت گرفت افزود:بخش هتلینیگ این بیمارستان به دلیل ساخت اورژانس جدید نیمه کاره است اما با اتمام طرح اورژانس بخش هتلینیگ نیز سال آینده تکمیل می شود .

وی با اشاره به اینکه با ساخت اورذژانس بینارستان غرضی تعداد تخت های آن از ۱۷ تخت به ۳۰ تخت افزایش می یابد.

وی تصریح کرد:طرح اورژانس این بیمارستان به قدری پیشرفته است که بسیاری از مراکز درمانی از این طرح به عنوان الگو بهره گرفته اند .

وی با اشاره به احداث کلینیک جدید بیمارستان غرضی در ۴ طبقه گفت:این طرح دارای ۵ هزار متر مربع فضا است که کلیه امکانات جدید(مامو گرافی، سونوگرافی) درآن در نظر گرفته شده است .

علیزاده نوحی ،با اشاره به اینکه در قسمت درمانگاهی این بیمارستان خدمات درمانی در قالب شفیت صبح و عصر ارائه می شود و بقیه خدمات در شب به صورت اورژانسی ارائه می شود .

بیمارستان فاطمه زهرای(س) نجف آباد بیمارستان سبز می شود

رئیس بیمارستان فاطمه زهرای(س) نجف آباد نیز در این نشست خبری با اشاره به فعال بودن ۱۴۰ تخت بیمارستانی در این بیمارستان گفت:میانگین اعمال جراحی در این بیمارستان ۷۰۰ عمل جراحی است  که ضریب اشغال ۸۵درصدی تخت ها را شامل می شود .

مهناز فتاحی، با اشاره به اینکه این بیمارستان در ۶ ماهه اول امسال مقام اول را در زمینه شاخص خدمات  اورژانسی را به خود اختصاص داد افزود:بیمارستان فاطمه زهرای(س) نجف آباد همچنین درجه یک اعتبار بخش ی را به خود اختصاص داده است.

وی از حرکت این بیمارستان به سمت بیمارستان سبز خبر داد و گفت:ایجاد بستر هایی برای تصفیه فاضلاب  بیمارستان و اختصاص آن به کشت فضای سبز و آبیاری گیاهان مثمر و غیر مثمر از جمله برنامه های مهم این بیمارستان است که امیدواریم با اختصاص اعتبارات در سال ۹۷ اجرایی شود .

با تقسیم تخصص ها در مراکزدرمانی به مردم خدمات بیشتری می دهیم

حمید مهاجر ، معاون درمان مدیریت درمان تامین اجتماعی اصفهان نیز با اشاره به ارتقاء مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی گفت:بنا نداریم همه خدمات را در همه بیمارستان ها به یک شکل و مساوی ارائه دهیم ، ما قصد داریم با تقسیم تخصص ها در مراکز درمانی به مردم خدمات بیشتری ارائه دهیم .

وی با اشاره به تشکیل کمیته ای برای کاهش هزینه های سلامت در معاونت درمان  تامین اجتماعی افزود:قصد دارمی درمانگاه های تامین اجتماعی  را به سمت سیستم ccm حرکت دهیم.

روزانه ۴٫۵ میلیارد تومان در بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم هزینه می شود

در ادامه شکر ا…ریاحی، معاون اداری و مالی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان از افتتاح درمانگاه تیران و کرون در نیمه اول سال ۹۷ خبر داد وگفت: افتتاح درمانگاه خوانسار،افتتاح بخش آنژیوگرافی بیمارستان شریعتی،در نیمه اول سال ۹۷، طراحی درمانگاه دولت آباد و اجرای عملیات ساختمانی ان در سال ۹۷ از جمله طرح های معاونت درمان تامین اجتماعی در سال جاری است .

وی با اشاره به اینکه معاونت در مان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم روزانه ۱٫۵ میلیارد تومان و در بخش درمان غیرمستقیم ۳ میلیارد تومان هزینه انجام میدهد گفت: تاکنون ۶۵ درصد جمعیت استان اصفهان بیمه شده اند و ۳۵درصد تحت پوشش سایر بیمه ها  هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمه شده در استان اصفهان داریم ادامه داد:ما در بخش درمانی میزبان دیگر استان ها مانند چهار محال و بختیاری،یزد و کرمان و کاشان نیز هستیم و نیاز داریم  که مسئولان این استان ها در زمینه مشکلات درمانی و خدماتی و اجتماعی در این استان با ما همکاری کنند .

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *