روایتی از داستان‌های اسطوره‌ای ایران کهن در تاریخ انقلاب سال ۵۷

عابد کریمی

 نمایش خیابانی «نقل امروز» با شیوه روایی نقالی نمایشی به نویسندگی و کارگردانی کوروش نیک پیام است که از ۱۲ تا ۲۱ بهمن توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در سطح شهر اصفهان به نمایش درآمد.

نمایش «نقل امروز» روایتی از نقالی‌های شاهنامه‌خوانی است که با درگیری‌های بحبوحۀ انقلاب سال ۱۳۵۷ تلفیق شده است و مخاطب را با نقالی‌ها وارد بخشی از تاریخ معاصر ایران می‌کند. نقل امروز با برداشت از اسطوره‌های ایرانی نمونه‌ای از داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی است که روایت آن به زمان انقلاب و تاریخ معاصر ایران مرتبط شده است. پدر و پسری که ندانسته مقابل هم قرار گرفته و پسر به دست پدر کشته می‌شود.

کارگردان نمایش «نقل امروز» پیرامون نمایشنامه این تئاتر گفت: قالب نمایشنامه «نقل امروز» نقالی است و من نقالی را به این دلیل انتخاب کرده‌ام تا از آن برای بیان مباحثی که در ذهنم وجود دارد و قرار است به مخاطب ارائه دهم، استفاده کنم. استفاده از نقالی ربطی به محتوای ایام دهه فجر نداشت و من تنها به عنوان طرح از شیوه روایی نقالی برای ارتباط با مخاطب بهره بردم.

کوروش نیک‌پیام افزود: شاخه اصلی فعالیت من تئاتر صحنه‌ای است اما تئاتر خیابانی نیز به عنوان رویه‌ای مرتبط در نمایش قابل پرداخت و تجربه است. به طور متوسط سالی یک یا دو تئاتر خیابانی را در برنامه کاری خود دارم و به عنوان کارکردی نمایشی به آن می‌پردازم.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که در شاخه تئاتر خیابانی تجربه دارد و فعال است، احساس می‌کنم در نمایش “خیابانی موضوعی”؛ به شخصیت هنرمند به خوبی ارج و احترام گذاشته نمی‌شود. بی‌شک در تئاتر خیابانی ما با مخاطب عام روبه‌رو هستیم و مخاطب عام نیز دغدغه شرایط اجتماعی و زندگی شخصی خود را دارد. وقتی در تئاتر خیابانی اسپانسر و سفارش‌دهنده دولتی درخواست کار موضوعی از تئاتر خیابانی دارد پس مخاطب با چنین موضوعات سفارشی ارتباط برقرار نمی‌کند و این هنر نمایشی را به تمسخر می‌گیرد.

کارگردان نمایش «نقل امروز» تصریح کرد: متاسفانه بیشتر جشنواره‌ها و ارگان‌های دولتی، به هنرمند تئاتر خیابانی موضوعی سفارش می‌دهند. کار سفارشی در هنر جامعه مورد استقبال مخاطب عام نیست چون مخاطب عام دغدغه آن موضوع را ندارد و نمایش را تماشا نمی‌کند، برای همین ارزش چنین کارهای هنری پایین خواهد آمد. این موضوع هنرمند را نیز از شأن و شخصیت خود دور خواهد کرد چون به اجبار و برای امکان شرایط مالی اندک به نمایش سفارشی روی می‌آورد.

در همه جای دنیا شهرداری شرایط مناسب هنر و فرهنگ یک جامعه را ایجاد می‌کند

وی پیرامون عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در برابر هنر و فرهنگ جامعه گفت: در همه جای دنیا شهرداری شرایط مناسب هنر و فرهنگ یک جامعه را ایجاد می‌کند و عملکرد هنر یک جامعه باید مرتبط به شهرداری آن باشد. در هر صورت شهرداری اصفهان نیز در پیشبرد فضای هنری و نمایشی شهر اصفهان عملکرد مثبتی داشته است.

نیک‌پی‌ام افزود: البته از شهرداری اصفهان یا هر شهر دیگر ایران نیز انتظار می‌رود مسیر فرهنگ‌سازی تئاتر خیابانی را در شهر بهبود بخشد و دست هنرمند را برای استفاده از دغدغه‌های اجتماعی هنرمندان و شهروندان باز بگذارد.

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «نقل امروز» کوروش نیک‌پیام ۳۷ ساله است. نیک پیام دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارگردانی است و به غیر از نویسندگی و کارگردانی تئاتر خیابانی در تئاترهای صحنه‌ای نیز بازیگری چندین اثر نمایشی را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

کوروش نیک‌پیام که تخصص اصلی او نویسندگی نمایشنامه است تا به حال در نمایش‌های متعددی به عنوان بازیگر و کارگردان مشغول بوده است. نیک‌پی‌ام با این نمایش خیابانی پیش از این نیز نامزد جوایز جشنواره تئاتر روح‌اله شده بود. «نقل امروز» در زمان حدود ۱۸ دقیقه به نمایش گذاشته شده و ایفای نقش ۳ بازیگر را شامل می‌شود. بازیگرانی که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند، محمد رادمهر” در نقش نقال، “امین طاهری” در نقش شاگرد نقال و “فرخنده دریایی” در نقش نقال بانو هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *