با کاهش ۱۰درصدی تولید برق در نیروگاهای آبی روبه رو هستیم

زهرا نصیری

طی سه سال گذشته با کاهش ۱۲۰ میلیمتری بارش در استان اصفهان در سال زراعی باعث شده است که این استان رتبه ۱۳ کم بارشی کشور را به خود اختصاص دهد  به گونه ای که بارش‌ها در استان اصفهان دربلند مدت به منفی ۱۸ درصد رسیده است.

با توجه به دوره خشکسالی هفت ساله دراستان اصفهان مصرف آب و برق در این شهربا افزایش روبه رشدی مواجه بوده است که مسئولان توانیر به این نکته دارند اگر وضعیت بارش ها دریکماه باقیمانده سال در استان اصفهان بهبود نیابد در تابستان هم با جیره بندی برق و هم کاهش تولید برق مواجه خواهیم بود.

به گفته مدیران شرکت برق ،استان اصفهان ۸٫۵ درصد از برق کشور را تولید و حدود ۱۰ درصد(۲۲٫۷ میلیارد کیلو وات ساعت در سال ) از برق کشور را مصرف می کند.این در حالی است که تراز تولید و مصرف برق در استان منفی است و دلیل اصلی آن کاهش نزولات آسمانی و کم آبی است که تولید نیروگاه ها را با محدودیت مواجه کرده است.

نیروگاهای آبی نچرخد ،تولید۱۰درصد برق کاهش می یابد

با توجه به اهمیت مساله تامین برق در تابستان و کاهش بارش هایی که در اصفهان شاهد ان بوده ایم به سراغ مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان رفتیم که وی در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بروضعیت تامین برق به دلیل کاهش بارش ها گفت: تابستان گذشته هیچ نقطه ای از کشور به دلیل کمبود آب، خاموشی نداشت و اکنون نیز برای قضاوت زود است و امیدواریم با بارش برف و باران در حوزه توزیع برق دچار مشکل نشویم.

حمیدرضا پیرپیران، با اشاره به اینکه قسمتی از برق شبکه سراسری از نیرو گاههای آبی تامین می شود افزود:اینکه آب پشت سد کاهش چشمگیری داشته است و اگر نیروگاههاآبی وارد چرخه نشوند با کمبود ۱۰ درصدی برق روبه رو خواهیم مسئله درستی است ، اما هنوز نمی توانیم در مورد بارش ها ویکماهی که تا پایان سال باقیمانده است قضاوت کنیم، ما امیدواریم که این مسئله رخ ندهد و خداوند بارش های خود را به ما ارزانی بدارد.تا بتوانیم نیاز مردم در حوزه برق را پاسخگو با شیم.

ضرورت صرفه جویی در مصرف برق

وی تصریح کرد:ما برای مدیریت برق تابستان همانطور که مردم در مصرف اب باید صرفه جویی داشته باشند نیازمندیم که مردم در مصرف برق هم صرفه جویی داشته باشند و اگر این اتفاق رخ می دهد می توانیم بدون خاموشی از تابستان عبور کنیم .

وی با اشاره به اینکه  در سند چشم انداز ۱۴۰۵ میزان خاموشی ها در اصفهان باید به ۳۰ دقیقه به ازای هر مشترک کاهش یابد گفت: میزان تلفات شبکه توزیع برق شهرستان اصفهان  ۶.۹ درصد است و متوسط تلفات برق در کشور حدود ۱۱ درصد است،   قرار است در چشم انداز ۱۴۰۵ این عدد مانند کشورهای توسعه یافته به ۵ درصد برسد.

به دنبال افزایش نیروگاههای خورشیدی هستیم

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: سال آینده حداقل ۵۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع برق اصفهان تبدیل به کابل خودنگهدار خواهد شد، البته در حوزه حفاظتی کابل های خودنگهدار شرایط و عیب یابی سخت تر می شود. در این راستا نیاز به سرمایه گذاری داریم و برای کاهش حوادث در این حوزه، نیروها نیازمند آموزش و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا هستند.

وی تاکید کرد: به دنبال افزایش نیروگاههای خورشیدی برای تامین برق هستیم چرا که این نیروگاهها می توانند ضریبی از تولید برق را تامین نمایند .در همین زمینه ۵۰ سرمایه گذار در نیروگاه های گازی برای تولید ۱۹۰ مگاوات برق در اصفهان وجود دارد،   علاوه بر این ۳۲ تقاضای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت ۶۳ مگاوات وجود دارد.

 پیرپیران، با اشاره به اینکه از تعداد نیروگاه های گازی اعلام شده ۱۳ پروژه فعال داریم، گفت: انتظار می رود تا پایان سال ۹۷ این نیروگاه ها با ظرفیت ۲۳ مگاوات به بهره برداری برسد.

سال آینده نیروگاه سد زاینده رود را از دست خواهیم داد

 در ادامه نیزمدیر مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اجرای طرح مدیریت بار در سال جاری گفت: در سال ۹۷ در کشور باید چهار هزار مگاوات مدیریت بار شبکه انجام شود که سهم اصفهان ۱۵۰ مگاوات است.

محمدمهدی عسگری، گفت: از ۵۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی، ۱۱ هزارمگاوات نیروگاه های برق آبی است و امروزخبرهای خوبی برای بارش ها نداریم ف باید به این نکته اشاراف داشته باشیم که به دلیل کمبود آب سال آینده نیروگاه هایی همچون نیروگاه سد زاینده رود را از دست خواهیم داد در این راستا برای تامین پایدار برق در تابستان باید بیش از ۱۵۰ مگاوات در اصفهان مدیریت بار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل شرایط کم آبی سه ماه و نیم زودتر طرح مدیریت بار در اصفهان آغازمی شود افزود:از ۱۵ بهمن ماه جاری ۲۰ مروج برای جلب همکاری به مشترکان دیماندی مراجعه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در تابستان گذشته حدود دو هزار مشترک در طرح مدیریت بارهمکارما بودند گفت:در طرح اجرای مشوق ها برای این مشترکان  ۵۰ درصد پاداش ها در قبوض معادل یک میلیارد تومان اعمال و ۵۰ درصد دیگر طی ۲۰ روز آینده اعمال خواهد شد که در جمع پاداش ها  به حدود ۲ میلیارد تومان می رسد.

وی با اشاره به راه اندازی کمپینی با نام «هر مشترکی به اندازه یک لامپ صرفه جویی کند»  برای مدیریت مصرف برق در سال ۹۷ گفت:در طرح مدیریت بار، اصفهان بیش از یک میلیون مشترک دارد امسال با توجه به شرایط ویژه ای که برای بارش ها داشتیم قصد داریم مشترکان بیشتری را در این طرح وارد کنیم.

در مصرف برق و اب اسراف کم نداریم!

استاندار اصفهان نیز درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن درپاسخ به این پرسش که آیا درطول تابستان با افرایش خاموشی برق در اصفهان روبه رو هستیم گفت:در جلساتی که با مسئولان برگزار می وشد کمبود برق و آب در جلسات مورد بررسی قرار می گیرد،ما در عمل و اجرا از مردم می خواهیم که به هر صورت در مصرف |آب و برق صرفه جویی کنند تا ما بتوانیم منابع مورد نیاز را برای کلیه بخش ها تامین کینم.

محسن مهر علیزاده تاکید کرد:متاسفانه در کشور ما اسراف زیاد است و ما در مصرف برق و اب هم اسراف کم نداربم، باید فرهنگ درست مصرف در بین تمامی خانواده نهادینه شود کما اینکه این موضوع در زمان های قدیم هم در اصفهان  توسط مردم ودر تمامی ابعاد رعایت شده و به قولی مدیریت مصرف در این استان ازسبغه بالایی برخودرار است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *