تونل سوم کوهرنگ امسال به داد آب شرب اصفهان نمی رسد

زهرا نصیری

  از ۳ سال گذشته که کارتونل سوم کوهرنگ به اتمام رسیده است، متاسفانه هنوز اقدام ضربتی برای ساخت سد این تونل صورت نگرفته است واین پروژه تنها حدود ۲۴ درصد پیشرفت داشته است به گونه ای که کار این پروژه متوقف مانده است. خشکسالی هفت ساله ای که بر اصفهان سایه افکنده است باعث شده که در تابستان فرا روی به دلیل کمبو د شدید بارش هاو همچنین افت شدید آب های زیر زمینی و آلوده شدن برخی از چاهها به نیترات و شوری، مردم را دچار تشویش و نگرانی برای تامین آب شرب خود نماید.

اگر چه بهترین و سریعترین  نسخه ای که مسئولان برای رهایی از این بحران می پیچیند ، اتمام هر چه سریعترسد تونل سوم کوهرنگ است تا ازاین طریق ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به زاینده‌رود تزریق شود.ولی با روند رو به جلویی که این پروژه داشته است انتظار می رود در صورت تخصیص اعتبارات کافی  وهمت مسئولان این پروژه در سه سال آینده به اتمام برسد.

به گفته نماینده مردم شاهین شهر در مجلس  سد زاینده‌رود در طول ۵۰ سال گذشته کمترین آب را داشته است و این بدان معنی است که با ۱۲۲ میلیون لیتر متر مکعب آب در پشت سد ، در حال حاضربیشترآب آن لجن است و باید فکری اساسی برای آب شرب مردم استان اصفهان شود.

۸۵ درصد تامین آب شرب اصفهان وابسته به سامانه آبرسانی بزرگ است

اظهار نگرانی مسئولان برای تامین آب شرب مردم استان اصفهان تا بدان جا پیش رفته است که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان  به این نکته اشاره دارد که هم اکنون ۸۵ درصد تامین آب شرب استان وابسته به سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ است که این امر ارتباط مستقیمی با حجم ذخیره سد زاینده رود و تخصیص آن به آب شرب دارد، این در حالی است که هم اکنون حجم سد زاینده رود به طور بی سابقه ای کاهش یافته، بنابراین تمام تلاش ها باید برای تامین مستمر آب شرب مردم لحاظ شود تا کاهش ۱۰ درصدی تخصیص آب شرب مدیریت شود.

هاشم امینی تصریح کرد:با توجه به خشکسالی های شدید در اصفهان و عدم بارش کافی در سالجاری، در سال آبی ۹۶ تا ۹۷، نزدیک به ۲۹۳ میلیون متر مکعب آب از تصفیه خانه بابا شیخ علی برداشت خواهد شد.

وی ادامه داد:به طور قطع سال آینده با افت فشار آب مواجهیم بابراین با هماهنگی مسئولان تصمیم گرفته شد به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل شرب در سال آینده حداکثر برداشت را از تصفیه خانه بابا شیخ علی داشته باشیم و به صورت مستمر برداشت کنیم.

سرمایه بخش خصوصی به کمک تونل سوم کوهرنگ بیاید

اما استاندار اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اینکه برای اتمام تونل سوم کوهرنگ تاکنون چه اقدامات اساسی از سوی مدیریت استان صورت گرفته است به این مسئله اشاره داشت که از زمان واگذاری مسئولیتش در این استان خوشبختانه با پیگیری های که در سازمان برنامه و بودجه انجام داده است بیش از دو برابر بودجه مورد نیاز را برای تونل سوم کوهرنگ دریافت کرده‌ و ۲۸۸ میلیارد تومان برای این کار در جدول ۱۹ دولت اختصاص داده شده است .

محسن مهرعلیزاده ،با دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه به این مطلب اشاره داشت که ۷۴ میلیارد تومان بودجه دیگربرای این پروژه وجود دارد که با اختصاص آن جمعاً مبلغ خوبی برای اتمام این طرح  درنظرگرفته شده است.درصورت اختصاص این بودجه ها زمستان امسال کار اجرایی برای سد کوهرنگ سه را شروع خواهیم کرد.

وی میزان بارندگی ها در استان اصفهان را نسبت به مدت مدت مشابه سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بارندگی عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته به سمت فعالیت‌هایی می رویم که یک‌دهم مصرف آب فعلی را دارند و در جلسه با وزیر نیرو موارد مذکور مطرح شده است.

وی در رابطه با تونل بهشت‌آباد به این نکته اشاره داشت که این طرح پروژه بسیار مهمی است اما ضروری‌ترین کار اتمام تونل سوم است . بهشت‌آباد یکی از پروژه‌های درازمدت استان اصفهان به شمار میرود که نیاز به سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی دارد و اگر راه بیفتد تأثیرات خوبی برای تامین آب اصفهان خواهد داشت و می‌تواند نه تنها مشکل اصفهان بلکه مشکل چند استان دیگر را هم حل کند.

مدیرارشد استان اصفهان از رسیدگی به طرح گلاب دو خبر داد و گفت: برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استان اصفهان به سمت جلب مشارکت‌های عمومی خواهیم رفت.

 اما دراین میان بیشتر کارشناسان پروژه تونل سوم کوهرنگ و طرح بهشت آ باد را به مثابه خون برای اصفهان می دانند که با تکمیلی این طرح ها خون می توان در تمامی مویرگ های این شهر جریان پیدا کند .

  بالاتر ازخبر….

  با وجود اینکه سناریوهای مختلفی در برخورد با شرایط محتمل آبی برای سال ۹۷ در مجموعه وزارت نیرو مورد طرح و بررسی قرار گرفته اما تا امروز هیچ طرح مشخصی برای برخورد با تشدید شرایط بحرانی آب در سال ۹۷ نهایی نشده و به نظر می رسد مسئولان مربوطه چشم به آسمان دوخته اند؛ چرا که پیش بینی های هواشناسی از افزایش میزان بارش ها در روزهای باقی مانده از زمستان و هفته های ابتدایی بهار حکایت دار اما اینکه این پیش بینی ها چقدر می تواند به کاهش آب در پشت سدها کمک کند، سوالی است که مدیران باید به آن پاسخ دهند .

آمارها حاکی از آن است که به  تبع کاهش قابل توجه بارش ها، میزان ورودی آب به سدهای کشور نیز با کاهش قابل توجه حدودا ۳۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین طبق اعلام رسمی وزارت نیرو، در حال حاضر از مجموع ۱۷۷ سد بزرگ در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، ۹۵ سد کشور زیر ۴۰ درصد آب دارند که برخی از این سدها مثل سد زاینده رود، حدود ۱۰ درصد آب دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *