هنرهای تجسمی و خلق رویدادهای انقلاب با هنر

زینب دبیری

 سه‌شنبه هفته گذشته با هفته‌های دیگر تفاوت داشت؛ علت آن هم برگزاری جشن “برای ایران” در گذر فرهنگی چهارباغ بود. چهارباغ روز سه‌شنبه شاهد حضور هنرمندان مختلف سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بود.

در بدو ورود به محور چهارباغ عباسی صدای آوای انقلاب که از بلندگوهای اطراف پخش می‌شود انسان را مجذوب خود می‌کند، “ما گل‌های خندانیم، فرزندان ایرانیم، ایران پاک خود را، مانند جان می‌دانیم.”

تلفیق هنرهای تجسمی با اشعار انقلابی          

اینجا محل خلق آثار تجسمی انقلاب با موضوع “ایران و انقلاب” است، هنرمندان همراه با نوای آهنگ با قلم‌مو و رنگ‌های مختلف در حال خلق آثار هنری مختلف هستند.

” شاه رفت”، ” نخستین پیام امام در وطن”

یک نفر می‌نویسد و دیگری رنگ می‌کند، یکی از تابلوها تیتر بزرگ ” شاه رفت” را به عنوان الگوی نقاشی در وسط تابلو قرار داده و در کنار آن نقاشی روزنامه‌های دیگر با تیترهای مختلف “امام صبح فردا در تهران است” یا “نخستین پیام امام در وطن” تزئین شده است.

تابلوی دیگر؛ دو جوان انقلابی را نشان می‌دهد یکی دست دیگر را به عنوان نماد اتحاد بالا برده و در حال فریاد زدن هستند در کنار آنها هم نوشته شده “آزادی به خون احتیاج دارد.”

صداها در گوشم می‌پیچد، صدای مهیب انفجار، رگبار و مسلسل و فریاد زنانی که در تابلوی دیگر نشان داده شده و شعار زییای “من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی و … ” و در کنار آن تیتر روزنامه کیهان ” ۵ نفر تیرباران شدند”.

با پخش آهنگ دیگر انقلابی “به لاله در خون خفته، شهید دست از جان شسته” حال و هوای بچه‌ها انقلابی‌تر می‌شود.

یکی از دخترها با روپوش سفید بر روی زمین نشسته و در حال رسم خط است. از او در مورد هنرش می‌پرسم؛ می‌گوید: این هنر نقاشیخط نام دارد که تلاش شد بیشتر نوشته‌ها در مورد اشعار انقلابی باشد، پس از خطاطی این نوشته‌ها بریده شده و در نهایت بر روی تابلو قرار می‌گیرند.

خلق روند تاریخی انقلاب با هنرهای تجسمی

یکی از پسرها که خود را علاقه‌مند به این کار معرفی می‌کند و شکل و شمایلی کاملا هنرمندانه دارد؛ در مورد این رویداد می‌گوید: رویداد تجسمی خلق آثار ویژه انقلاب است که با در کنار هم گذاشتن تصاویر و عکس‌ها روند تاریخی دوران انقلاب تاکنون را نشان می‌دهد و به عبارتی در تلاش هستیم تا واقعه دهه فجر را با اندیشه هنری به تصویر درآوریم.

تابلوی “بارکد” و اشعار کدگذاری شده

تابلوی دیگر “بارکد” نام دارد، خطوط منظمی که در وسط آنها بارکد قرار گرفته و تعداد زیادی از هنرجویان مشغول رنگ‌آمیزی آن هستند. یکی از هنرجویان برایم تعریف می‌کند که بر روی بارکدها شعار انقلابی قرار گرفته و هر کدام از آنها با کد ویژه قابلیت خوانده شدن دارند.

کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مسئول بخش رویداد تجسمی نیز در بین هنرمندان قرار دارد، وی با اشاره به تصمیم رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای حضور دانشجویان دانشگاه هنرهای تجسمی اصفهان در این محل گفت: با تصمیم ریاست سازمان تعداد زیادی از این دانشجویان شناسایی شدند تا با ورود به محل برگزاری مراسم دهه فجر این هنر را به مردم معرفی کنند.

ارتباط با مردم و معرفی هنرهای تجسمی در گذرفرهنگی چهارباغ

سلطانی به استفاده از دانشجویان نسل انقلاب در این رویداد اشاره کرد و گفت: در این برنامه دانشجویان ضمن ارائه هنر در خیابان با مردم از نزدیک تعامل داشته و شهروندان نیز از نزدیک شاهد این هنر آنها هستند.

سلطانی هنرهای تجسمی را به  سبک‌های مختلف نقاشی، نقاشیخط، کلاژ و … تقسیم کرد و افزود: نقاشیخط، استفاده از هنر خط در کنار نقاشی است، به عبارتی خطوط نوشته شده پس از برش روی بوم قرار گرفته، اطراف آنان رنگ می‌شود، برای نمایش عموم بر روی تابلوهای شهرداری قرار می‌گیرد و تا پایان برنامه‌های دهه فجر در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

مظاهری، دانشجوی نقاشی دانشگاه هنر اصفهان و یکی از هنرمندان حاضر در گذرفرهنگی چهارباغ است، وی در رابطه با دیدگاه مردم نسبت به این هنر گفت: متاسفانه مردم اصفهان با نقاشی آن هم به صورت میدانی بیگانه هستند، این ایام زمان خوبی بود تا بتوانیم در جمع مردم حاضر شویم و هنر خود را نمایش دهیم، با این کار امیدوارم مردم بیشتر از قبل با هنر مانوس شده و دیگر شاهد نگاه تعجب برانگیز آنها نباشیم.

زمان؛ ساعت ۱۷ را نشان می‌دهد، نقاشی خط‌ها به طور کامل بریده شده است، حالا هنرمندان آنها را روی بوم قرار می‌دهند و با سرعت روی آن را رنگ می‌کنند تا پس از خشک شدن آنها را روی تابلوهای شهری قرار دهند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *