تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به ایده و فکر دارد

زهرا نصیری

۲۹بهمن در تقویم امسال روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی  نامگذاری شده است.رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند:”ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم؛ امروز کارآفرینی معنایش این است”.

 در لغت نامه کارآفرینی ،به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی است،جامعه‌ای که در بستر کارآفرینی حرکت می‌کند، زنده ،پویا و فعال است و می‌تواند همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت‌سر بگذارد.

در بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ،کارآفرینی یکی از عوامل مهم برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب اقتصادی اشاره شده است و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه بارها در گفته های خود به اهمیت اقتصاد مقاومتی و در کنار ان کار آفرینی اشاراتی داشته اند .

استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی درایجاد کارآفرینی

 در بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همچنین بر تامین شرایط و فعال‏سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‏ های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی تاکید شده است و در این بند به حداکثر رساندن مشارکت  مردم  در فعالیت‏های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‏های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‏‌درآمد و متوسط اشاره مستقیم شده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی برای تحقق اقتصادی درون زا و پویا باید از ظرفیت،فکر و ایده  دانش آموختگان دانشگاهی به طور مطلوب استفاده شود تا بتوان با ایجاد کسب و کارهای خرد و کلان زمینه کار،رینی را برای این قش از جامعه به خوبی فراهم کرد .ظرفیتی که تاکنون متاسفانه مغفول مانده و دانشگاهها و فراغ التحصیلان آن نه تنها در زمینه کارآفرینی فعال و پویا عمل نکرده اند بلکه در این رابطه با کنار گذاشتن بلرخی از خلاقیت های زمینه های بروز کارآرینی را از بین برده اند .

 آمارها حاکی از ان است که از جمعیت ۱۲ میلیون نفری دانش آموخته در کشور سهم استان اصفهان ۸۹۴هزار نفراست که  به گفته مدیران ارشد ابن استان  بیست و هشت دهم درصدشان بیکارند یعنی از این تعداد ۳۷۰هزار نفر شاغل، ۹۷هزار نفر بیکار و ۴۲۴هزار نفر غیرفعال هستند.

توجه به بخش های مختلف گردشگری زمینه ساز کارآفرینی است

 شاید مقوله بیکاری در استان اصفهان که بالاترین سهم کارخانجات صنعتی را در کشور به خود اختصاص داده است بسیار برای ما گران باشد و این مسئله تنها با تدابیری ساده قابل حل باشد، زیرا با توجه به ظرفیت عظیم مراکز علمی و دانشگاهی در این شهر، انجمن ها، سمن ها و خیرین و …می توان به خوبی از این منابع برای توسعه کارآفرینی و رشد و توسعه فرهنگ کار در این استان بهره برد .

اصفهان علاوه بر دارا بودن ظرفیت های عظیم صنعتی دارای ظرفیت های بیشمار در حوزه گردشگری نیز به شمار میرود و این مسئله سبب شده است که توجه به گردشگری مذهبی و سلامت و حتی گردشگری فرهنگی در ان چندان مورد توجه نباشد، قابلیت هایی که می تواند در به کار گیری نیرو های خلاق و مبتکر برای ایجاد کارآفرینی در زمینه های مختلف به کار گیری شوند و همین منابع می توانند خلق ثروت و درآمد برای تک تک فارغ التحصیلان و حتی مردم عام داشته باشد.

 استان اصفهان در زمینه گردشگری طبیعت هم چیزی از کشور های به اصطلاح سبز اروپایی کم ندارد و با وجود گونه های مختلف جانوری و گیاهی و تنوع آب و هوایی در هر نقطه می تواند پزیرای گردشگرانی باشد که برای راه یابی به این مسیر ها نیازمند راهنمایانی هستند که کارآفرینان می توانند در این زمینه گام برداشته و با ایده و ابتکار بتوانند دست این گردشگران را دردست اقتصاد کشور قرار دهند .

به گفته بسیاری از کارشناسان اداره کار و تعاون امسال هزار و ۶۰۰میلیارد تومان تسهیلات فراگیر اشتغال زایی برای اجرای طرح‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در استان اختصاص یافته است که  با ایجاد این طرح ها تا پایان سال می توان زمینه اشتغال ۱۶۶نفر به طور مستقیم  را در استان ایجاد کرد.اما اینکه این تهسیلات اشتغالزایی به تنهایی می تواند گره از بیکاری باز کند جای سوال است ؟اینکه اقتصاد مقاومتی به مفهوم درست آن اختصاص اعتبارات است یا استفاده ازظرفیت های بخش خصوصی در دادن  اعتبارات به چه صورت محقق می شود جای سوال است؟

باید این نکته را مد نظر قرار داد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی بایستی  بخش های مختلف برای جذب کارآفرینان مهیا شود و دذر این زمینه نقش آموزش های کاربردی و مهارتی بسیار حائز اهمیت است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *