مخالفان حذف آزمون‌های دوره ابتدایی به دنبال نان و نوا هستند

زهرا نصیری

برخی مخالفان حذف آزمون‌های دوره ابتدایی سر و صدای بلندی دارند و این گروه تلاش می‌کردند از این رهگذر با برگزاری کلاس‌های تست به نان و نوا برسند.این جمله شاه بیت صحبت های سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان بود که در نشست خبری با رسانه ها در زمینه حذف آزمون‌ها دردوره ابتدایی، ایراد کرد .

محمدجواد احمدی، با ا شاره به اینکه حذف آزمون‌ها در راستای عملیاتی شدن اجرای سند تحول است افزود: این حذف با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان از آزمون‌های مکرر بوده تا بتوانند لذت کودکی را در دوران تحصیل در مقطع ابتدایی تجربه کنند و فعالیت‌های کنجکاوانه را در ابعاد مختلف در کنار همکلاسی‌ها انجام دهند.

سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: وقتی جامعه آماری مخالفان این طرح را بررسی می‌کنیم، اقلیتی از برگزاری آزمون دفاع می‌کنند و عده‌ای هم با دلایلی اعلام مخالفت کردند و جمعی هم سروصدای بلندی دارند. این گروه تلاش می‌کردند از این رهگذر با برگزاری کلاس‌های تست به نان و نوا برسند و قربانیان این جریان کودکان معصوم هستند که با استرس زیاد در آزمون‌های مکرر شرکت می‌کنند و به نوعی خانواده‌ها را نیز درگیر می‌کنند.

وی ادامه داد: در مجموع ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در آزمون تیزهوشان شرکت می‌کنند و در نهایت ۱۵ هزار نفر وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند .

کاهش مدارس تیزهوشان اصفهان

در ادامه این نشست معاون آموزش متوسطه اداره ‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان از کاهش تعداد مدارس تیزهوشان استان در سه سال گذشته خبر داد وگفت: در استان نزدیک به شش هزار دانش‌آموز تیزهوش وجود دارند که هزار و ۸۰۰ نفر دانش‌آموزان دوره اول هستند.

رحیم محمدی،افزود: در مدارس نمونه دولتی نزدیک به پنج هزار دانش‌آموز را در آزمون گزینش می‌کنیم که نسبت به پایه هفتم که سه هزار دانش‌آموز را در استان اصفهان داریم، رقم کمی است. هزار دانش‌آموز در استان اصفهان و ۲۰ هزار دانش‌آموز در کشور در مدارس تیزهوشان درس می‌خوانند که همین موضوع، چالشی را در این حوزه ایجاد کرده است.

محمدی ادامه داد: در مدارس شبانه‌روزی با کمبود منابع روبه‌رو هستیم و در حوزه آموزش استثنایی نیز دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه در استان وجود دارند. امروز آموزش و پرورش کشور با عدم تعادل نیروی انسانی روبه‌رو شده است و همه این موارد از چالش‌های آموزش و پرورش کشور و استان است.

وی با اشاره به اینکه باید مدرسه را تبدیل به نهاد تربیتی و اجتماعی کنیم گفت: آزمون‌ها در دوره ابتدایی بیشترین آسیب را به دانش‌آموزان وارد می‌کند و برای اینکه این دوره کارایی بهتری پیدا کند، حذف این آزمون‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

 محمدی افزود: در طول سه سال گذشته با کاهش مدارس تیزهوشان در اصفهان با کمترین تنش روبه‌رو شدیم و ۱۲ مدرسه تیزهوشان را به هشت مدرسه کاهش دادیم.

  حذف آزمون ها کارشناسی است

همچنین رییس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آزمون‌ها جریان تعلیم و تربیت را مختل کرده بود و این دغدغه و استرس از همان ابتدای دوران تحصیل برای دانش‌آموزان وجود داشت.

محمدرضا نظریان، با اشاره به اینکه  مبنای حذف آزمون‌ها یک کار پژوهشی و در سطح علمی و بر اساس استعدادها است تا هویت موفق دانش‌آموزان شکل بگیرد افزود: طرح شهاب در جهت تقویت دانش‌آموزان با استعداد از سال‌ها قبل بنیانگذاری شده و در حال اجرا است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *