پرداخت بدهی وزارت بهداشت تا پایان سال

 زهرا نصیری

درنخستین روزهای اسفند ماه وزیر بهداشت به اصفهان سفر کرد تا ضمن رونمایی از دو قلم داروی جدید ساخت شرکت داروسازی «رها اصفهان»، ازطرح توسعه بیمارستان کاشانی اصفهان بازدید کند وروبان مجموعه ستاد و آزمایشگاههای تخصصی وفنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را در زمینی به وسعت دو هزار متر مربع با ۱۳ میلیارد تومان هزینه مورد افتتاح قراردهد ، البته وزیر بهداشت در این سفر به بیمارستان ۹دی منظریه خمینی شهر سری زد واین بیمارستان را مورد افتتاح رسمی قرار داد .

ضرورت حضور بخش خصوصی در تولید دارو

وزیر بهداشت ودرمان در آئین رونمایی از دو قلم داروی جدید ساخت شرکت داروسازی «رها اصفهان» با بیان اینکه تولید این داروها ها در فرصت زمان کم توانایی های بخش خصوصی را در صنعت تولید دارو نشان می دهد گفت: باید در تولید دارو و عرصه بیشتر برای بخش خصوصی بازشود.

 سیدحسن قاضی زاده هاشمی  افزود:قطره چشمی لوتپردنول(با نام تجاری لوترا) با کاربرد رفع حساسیت های چشمی  و التهابات پس از اعمال جراحی چشمی و پتاسیم سیترات (با نام تجاری آلکانف)با کاربرد هیپوکالمی و درمان سنگ های کلیه ومجاری اداری و اسیدوز توبولار کلیوی جزو دستاوردهای تولید داخلی هستند افزود: قبلا داروی لوتپردنول فقط از خارج وارد می شد ،اما امیدواریم بیمه ها و سازمان غذاو دارو این قلم دارو را از لیست واردات خود خارج کنند.

وی گفت: نباید به اسم تولید داخل و دارو با سلامت مردم بازی کرد و باید داروها با کیفیت کامل تولید شود و سازمان غذا ودارو دراین زمینه سخت گیری کرده و اثربخشی داروهای داخلی وخارجی بررسی و درسبد مردم قرارگیرد.

پرداخت بدهی وزارت بهداشت تا پایان سال

وزیر بهداشت همچنین در بازدید از طرح توسعه بیمارستان کاشانی اصفهان که اوایل آذر امسال به بهره برداری رسید گفت : این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد که باید برطرف شود.

قاضی زاده هاشمی، با اشاره به اینکه بدهی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی با قول سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال پرداخت می شود افزود: دولت به غیر از حوزه بهداشت باید مسایل دیگری هم رسیدگی کند اما  سلامت مردم از مهمترین اولویت های دولت است که دراین زمینه تمهیدات لازم در بودجه در نظر گرفته شده است.

وی  افزود: طرح توسعه بیمارستان کاشانی اصفهان با زیر بنای ۸ هزار و ۴۰۰ مترمربع به منظور مرکز ارجاع ترومای استان اصفهان و استانهای همجوار اجرا شده است .

در بخش غذا مسؤولیت سنگینی داریم

وی همچنین در آیین افتتاح ستاد معاونت غذا و دارو و مجموعه آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو اصفهان که در زمینی به وسعت دو هزار متر مربع با ۱۳ میلیارد تومان هزینه ساخته و تجهیز شده است به این مسئله اشاره داشت که در این آزمایشگاه سلامت مواد غذایی به صورت دقیقه بررسی شد.

قاضی زاده هاشمی ،تاکید کرد: درگذشته اصفهان حتی یک کارخانه داروسازی هم نداشت ، اما امروز دارای ۱۲ کارخانه داروسازی است و این باعث افتخار است. باید به این کارخانه‌ها کمک کنیم و در عین حال سخت‌گیری کنیم، البته سخت‌گیری نباید از جنس اداری باشد که اگر این‌طور باشد یک ظلم است، بلکه باید از نظر کیفی سخت‌گیری کرد تا کیفیت ارتقاء پیدا کند و در عرصه بین‌المللی رقابت صورت گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی ، افزود: در بخش غذا هم مسؤولیت سنگینی داریم، اگر بنا داریم در مورد سلامت مردم درست عمل کنیم پیشگیری مقدم بر درمان است و باید از شعار دست برداریم. وی گفت: در اصفهان نسبت به قلیان و قلیان‌داران سخت می‌گیرید اما به نظر می‌رسد کارهای دیگری است که باید در اولویت قرار گیرد که با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود.

بیمارستان اشرفی اصفهانی در شأن مردم خمینی‌شهر نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در آیین افتتاح بیمارستان ۹ دی منظریه خمینی‌شهر گفت: در تلاش هستیم تا هر چه زودتر بیمارستان اشرفی اصفهانی مرمت و تجهیز شود چراکه این بیمارستان در شأن مردم شهرستان خمینی‌شهر نیست و برای ۲۵ سال پیش طراحی شده بوده است.

  قاضی‌زاده هاشمی، افزود: با وجود ۳ بیمارستان درخمینی‌شهر تا سال ۱۴۰۴ بازهم عقب هستیم به همین دلیل در تلاش هستیم تا هر چه زودتر بیمارستان اشرفی اصفهانی مرمت و تجهیز شود.

صرفه‌جویی ۵ میلیون دلاری با تولید داروهای اصفهانی

مدیرعامل شرکت داروسازی رها نیز در این آئین گفت: دو دارویی رونمایی شده این شرکت ۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد داشت.

غلامرضا اخوان فرید ،با اشاره به اینکه در ۸ سالی که شرکت راه‌اندازی شده ۱۱۰ محصول به بازار ارائه شده که ۲۰ محصول آن برای اولین بار تولید شده است و در صورتی که مشابهی در بازار نداشته باشد بیش از ۳۰ میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی می‌کند افزود: قیمت قطره چشمی با نام اوتیردول در ابتدا حدود ۳۸ هزار تومان بود که به ۱۶ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و پیشنهاد ما به وزارت بهداشت مبلغ ۸ هزار تومان است.

وی افزود: داروی «آلکانف»نیز به صورت نامنظم در بازار وجود داشته و بیشتر به صورت پودر بوده است و نوع پیوسته رهش آن با دوز ۱۰۸۰ میلی گیرم تولید شد که نوع ساده آن با دوز ۵۴۰ میلی‌گرم بوده است.

گفتنی است درآیین افتتاح این طرح ها از دانشنامه داروسازی و داروخانه داری اصفهان  تالیف دکتر حسین یقینی رونمایی شد.در این دانشنامه در چهار جلد علوم داروخانه داری ، دارویی و داروشناسی دراصفهان بررسی شده است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *