اقتصاد مقاومتی درفرهنگ سرمایه گذاری برای پیشبرد اقتصاد است

زهرا نصیری

مدیران کل اوقاف و ارشاد استان اصفهان درنشست مشترک که به مناسبت برگزاری شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار شد به اسن مطلب اشاره داشتند که باید برای ترویج امور قرآنی در جامعه تلاش های بیشتری صورت گیرد به طوری که وقف در زمینه قرآنی باید افزایش یابد و فعالیت های قرآنی در مساجد استان نیز به صورت ویژه پیگیری شود .

 در این نشست که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برای اولین بار بعد از ریاستش به جمع خبرنگاران امده بود درپاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اینکه برای ترویج فعالیت های قرآنی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است به این مطلب اشاره داشت : درکل کشور ۲۴ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می کنند که از این تعداد سهم استان اصفهان ۱۸۰۰ کانون است .

کار درحوزه فرهنگ هزینه نیست ؛سرمایه گذاری برای پیشبرد اقتصاد است

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری،با اشاره به اینکه اصفهان بالاترین آمار کانون های فرهنگی و هنری مساجد را در کشور به لحاظ کمی و کیفی داراست افزود:در برنامه ششم توسعه توجه به این کانون ها در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است به گونه ای که مصوب شده است در کل مساجد شهری و مساجد روستایی بالای ۱۰۰ خانوار کانون های مساجد تشکیل شود.

 وی با اشاره به اینکه توجه به شهرستان ها برای افزایش فعالیتهای قرآنی به طور ویژه در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد افزود: ما به دنبال برنامه ریزی برای انجام اقدامات ویژه قرآنی در این کانون ها هستیم که با راه اندازی این کانون ها محقق خواهد شد.

وی در رابطه با کم شدن بودجه قرآنی گفت: قطعا اقتصاد مقاومتی شامل فرهنگ هم می شود و کم شدن بودجه قرآنی تاثیر شکلی در کارها و اقدامات خواهد داشت اما تاثیر ماهوی نخواهد داشت زیرا دلسوزی اهالی قرآن در این زمینه بیشتر خواهد شد.کار درحوزه فرهنگ هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای پیشبرد اقتصاد است.

همه باید در حوزه فرهنگ از هوای پاک فرهنگی استفاده کنند

مدیر کل ارشاد استان اصفهان، در ادامه از حضور ۲۴۱ هزار نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داد و با انتقاد از اینکه حضور این تعداد قرآن پژوه در مهمترین رویداد قرآنی جالب نیست گفت: همه باید در حوزه فرهنگ از هوای پاک فرهنگی استفاده کنند و با افزایش همکاری ها و تعامل ها زمینه بروز خلاقیت و استعدادهای فرهنگی را روزبه ‌روز بیشتر فراهم نمایم.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۱ هزار و ۲۱۱ نفردر کشور در شانزدهمین مسابقات سراسری حفظ و مفاهیم قرآن شرکت می کنند که از این تعداد بیش از ۲۹ هزار نفر مربوط به اصفهان است و از این حیث اصفهان بعد از تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد افزود:  از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۳۳ نفر خواهر و ۵ هزار ۸۱۵ نفر برادر هستند؛ در بخش کتبی ۲۰ هزار ۷۹۴ نفر و در بخش شفاهی ۸ هزار ۵۲۳ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

 حجت الاسلام و المسلمین انصاری، با اشاره به اینکه استان اصفهان می تواند در زمینه فعالیت های قرآنی در کشور پیشتاز و الگویی برای سایر نقاط کشور باشد گفت: شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآنی همزمان با سراسر کشور دهم تا هجدهم اسفند در استان اصفهان  و در مصلای بزرگ این شهرخواهد بود همچنین آزمون شفاهی نیز از ۱۲ تا ۱۸ اسفند به صورت منطقه ای در محل امامزاده ابوالعباس خوراسگان و مقبره علامه مجلسی برگزار خواهد شد.

حضور ۸۵درصدی بانوان اصفهانی درطرح حفظ مجازی قرآن

در ادامه این نشست ، مدیر کل اوقاف استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر دستاورد هایی طرح حفظ مجازی قرآن در استان اصفهان  گفت: این طرح از ۲ سال قبل به صورت پایلوت کشوری  دراصفهان به اجرا درآمد و تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر درآن شرکت کرده اند و ازاین میان فعالیت ۲ هزار نفر قرآن پژوه چشمگیرتر بوده است.

حجت‌الاسلام رضا صادقی، با بیان اینکه طرح حفظ مجازی زمینه ای برای تثبیت حفظ حافظ است افزود:بیش از ۸۵ درصد شرکت کنندگان در این طرح بانوان هستند .

وی در رابطه با کم شدن بودجه قرانی به این مطلب اشاره داشت :تاکی باید برای ترویج قرآن و معارف اهل بیت (ع) دستمان را پیش دیگران درازکنیم و منتظربودجه های دولتی بمانیم تا این بودجه ها هرساله کم و زیاد شود،با افزایش وقف های قرآنی می توان به دستاورد های بزرگی دست یافت.یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی برای قرآن و نهج البلاغه وقف است  که باید مورد توجه قرار گیرد .

وی در ادامه با اشاره به برگزاری شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که امسال برای نخستین باربه صورت مشترک با همکاری اداره ارشاد اسلامی، ادراه اوقاف و موسسات قرآنی برگزار می شود گفت: بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور ۱۰ اسفند ماه برگزار می‌شود.

رقبای قرآنی در ۲۴ رشته رقابت می کنند

حجت‌الاسلام صادقی به‌روزرسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی کشور در رشته‌های مختلف و نیز شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی در کشور همچنین تقویت وحدت و انسجام برنامه ها و فعالیت های قرآنی، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات و مراکز قرآنی و ایجاد انگیزه در جوانان برای فراگیری مهارت های قرآنی را  از جمله اهداف این رویداد فرهنگی محسوب عنوان کرد.

وی افزود: در این آزمون شرکت‌کنندگان در ۲۴ رشته به رقابت می‌پردازند، این رشته‌ها شامل حفظ قرآن (یک، ‌۲، ۳، ‌۵،‌ ۱۰، ۱۵، ۲۰ و کل قرآن) و سوره‌های منتخب واقعه و ملک و نیز حفظ موضوعی خواهد بود.

وی گفت: ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، مفاهیم خطبه فدکیه، انس با قران به صورت الکترونیک، درک معنا و تدبر در قرآن به صورت الکترونیکی از دیگر رشته‌های شانزدهمین مسابقات حفظ و مفاهیم قرآن است.

حجت الاسلام صادقی  افزود: ۱۷۳۱ نفر از کانون اصلاح و تربیت در این طرح ثبت‌نام کرده اند ، در این بین مسن‌ترین شرکت‌کننده  با ۷۶ سال سن در حفظ ۵ جز حضور دارد و خردسال‌ترین حافظ، کودک ۳ ساله در رشته حفظ جزء ۳۰ در کنار دیگر حفاظ به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به آمار شرکت کنندگان شهرستانی، تصریح کرد: در بخش کتبی شهر اصفهان با هشت هزار ۶۴۶ نفر و کاشان با ۳ هزار و ۲۶۸ نفر و در بخش شفاهی اصفهان با ۴ هزار و ۴۹۴نفر و شاهین ‌شهر با ۷۵۹ شرکت‌ کننده بیشترین نفرات را به خود اختصاص داده اند.

مدیر کل اوقاف استان اصفهان گفت: حداقل نمره قبولی در آزمون شفاهی بالای ۷۵ از ۱۰۰ و در کتبی ۷۰ به بالا خواهد بود، همچنین به شرکت ‌کنندگانی که امتیاز ۹۵ به بالا کسب کنند، لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *