بارانِ «قطرات کوچک» از ایتالیا تا اصفهان

عابد کریمی

 نمایش «قطرات کوچک» با هنرنمایی بازیگران ایتالیایی و کارگردانی گوگلیلمو پاپا با همکاری گروه تئاتر “نان و عروسک شرق” به روی صحنه رفت.

این نمایش با همکاری تالار هنر توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از یکم تا پنجم اسفند میزبان علاقه‌مندان بود.

کارگردان نمایش «قطرات کوچک» گوگلیلمو پاپا؛ ایتالیایی است که خود نیز نقش اصلی این نمایش را به عهده دارد؛ این تئاتر که موضوع آن بحران آب و عملکرد مثبت استفاده از آب است، حدود ۶ سال پیش برای نخستین بار به نمایش در آمده و اجرای نخست آن در ایتالیا یعنی وطن گوگلیلمو پاپا بوده است.

قطرات کوچک در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان هم شرکت داشته و توانست جایزه بخش بین‌الملل را کسب کند. حضور این نمایش در جشنواره همدان سرمنشأ آغاز همکاری این گروه ایتالیایی با گروه تئاتر “نان و عروسک شرق” بوده است.

دکور نمایش «قطرات کوچک» در سالن کوچک تالار هنر؛ شامل یک دیگ مسی ایرانی، چند کاسه سنتی آفریقایی با نام «کالِبا» و یک پارتیشن در وسط صحنه برای تغییر موضع بازیگران است. بیشتر حجم این تئاتر به صورت پانتومیم و نمایش بی‌کلام به اجرا در می‌آید که خاصیت بین‌المللی بودن این نمایش نیز به همین دلیل است. ۲ بازیگر ایتالیایی این نمایش گاهی از چند دیالوگ کوتاه به زبان فارسی استفاده می‌کنند.

پیام نمایش «قطرات کوچک» که شاید بیشتر برای طیف کودکان طراحی شده است در مورد آب است، محتوای نمایش در بخشی از صحنه‌ها بازیگران را در سرزمین‌های پرآب و بارانی قرار داده و با مشکل آب درگیر می‌کند و در بخشی دیگر از صحنه‌ها بازیگر را به سرزمین‌های بیابانی برده و با مشکل کم‌آبی روبه‌رو می‌کند.

اجرای نمایش «قطرات کوچک» در چندین کشور مختلف از چند قاره جهان

مدیر گروه نمایشی “نان و عروسک شرق” پیرامون نمایش «قطرات کوچک» گفت: این نمایش در کشورهای مختلفی همچون آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی مثل رومانی، ایرلند و انگلیس و همچنین کشورهای آسیاسی مانند کره و ژاپن اجرا شد؛ جوایز متعددی را دریافت کرده و مخاطبان را در کشورهای مختلف تحت تأثیر قرار داد.

نمایشی با محتوای تبعات کمبود جهانی آب برای گروه‌های سنی مختلف

امید نیاز همکاری برای اجرای این نمایش را بسیار اتفاقی دانست و اظهار داشت: محتوای قطرات کوچک در مورد آب است و به این موضوع اشاره دارد که هر قطره آب همچون طلا است. در خلال این نمایش تماشاگر با تبعات بحران کم آبی مواجه خواهد شد که توسط ۲ بازیگر ایتالیایی به اجرا درمی‌آید و قابلیت آن را دارد که مخاطبان رده‌های سنی ۵ سال به بالا را از نظر مفهوم پوشش دهد.

“قطره‌های کوچک را بگیرید در دست‌تان مانند نور، ببرید به سرزمین‌های دور”

در پایان نمایش از کاسه‌های سنتی آفریقایی با نام «کالبا» به عنوان ساز کوبه‌ای استفاده می‌شود؛ این موسیقی پایانی تماشاچی را نیز با نمایش همراه می‌کند و پس از پایان نمایش روال داستان با تماشاچی نمایش تلفیق شده و بازیگر به بخش تماشاگران ورود پیدا می‌کند.

۲ بازیگر این نمایش با ورود به بخش تماشاچی از کاسه‌های کالِبا چند قطره آب در دست هر تماشاچی می‌ریزند و شعار «قطره‌های کوچک را بگیرید در دست‌تان مانند نور، ببرید به سرزمین‌های دور» را همخوانی می‌کنند.

نمایش «قطرات کوچک» با اجرای گوگلیلمو پاپا و آرییلا مگی ایتالیایی به مدت ۵ روز و هر روز ۲ نوبت در سالن کوچک یا بلک باکس تالار هنر به نمایش در آمد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *