مدیریت بحران منطقه ۵ تهران به عهده اصفهان است

زهرا نصیری

مهمترین چیزی که قبل از تجهیزات امدادی به ان نیاز داریم ارتقاء مهارت ها  است .باید با شناسایی مخاطرات جدید راهکارهای امدادی برای آن در نظر گرفت.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و در داخل کشور ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه فعالیت دارد. هلال‌احمر طبق وظایف بین‌المللی خود (کمیته بین‌المللی صلیب سرخ) باید در مواقع بروز بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله ؛جنگ و غیره در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند. هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دارای سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در بر می‌گیرند.

باتوجه به حجم بالایی از وظایفی که این نهاد در زمان ووقوع حوداث و بلایا بر عهده دارد و به لحاظ قانونی تنها مرجعی است که در زمان حوداث محل جمع اوری و توزیع کمک های مردمی و عام المنفعه میباشد به سراغ مدیر عامل جمعیت هلا لاحمر استان اصفهان رفتیم که ایشان با حضوردر روزنامه کیمیای وطن و دیداربا مدیر مسئول این رسانه پاسخگوی سوالاتمان بود.

ابتدای صحبت های مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان دی دیدار با مدیر مسئول روزنامه کیمیای وطن به بحث زلزله کرمانشاه و وقوع سانحه سقوط هواپیمای آسمان و اقداماتی که توسط هلا ل احمر برای کمک به آسیب دیدگان انجام شد اختصاص پیدا کرد و ازهمین جا بود که گفتگوی خبرنگارکیمیای وطن با دکتر محسن مومنی نیز آغاز شد.

#بفرماید اقدامات جمعیت هلال احمر استان اصفهان برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه  و سانحه هوایی پرواز آسمان چطور و چگونه بود؟از نحوره همکاری دیگر دستگاهها و همچنین کمک های صلیب سرخ جهانی بگوید؟

مستحضرید که دراولین دقایق وقوع حادثه درکرمانشاه تیم های امدادی اصفهان به منطقه اعزام شدند و در تقسیم بندی صورت گرفته منطقه ثلاث باباجانی در اختیار استان اصفهان برای امداد رسانی قرار گرفت و تا انجام اقدامات تخصصی امدادی در این منطقه نیرو های هلا ل احمر اصفهان به مردم امداد رسانی کردند ، علاوه بر تیم های امدادی ، در هفته های گذشته در راستای انجام ماموریت های انسجام بخشی و تقویت روحیه در بین زلزله زدگان هفتمین تیم حمایت های روانی (سحر) نیز به منطقه اعزام شد که هنوز هم در منطقه حضور دارند.

  دررابطه با حضور کشورهای منطقه برای کمک و امداد رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه باید بگویم  ،که اغلب کشورها در زمان وقوع حادثه اعلام آمادگی برای کمک و امداد رسانی می کنند اما در وقوقع زلزله کرمانشاه شرایط به گونه ای نبود که نیرو های داخلی نتوانند آن را مدیریت کنند به همین جهت هیچ گونه نیروی خارجی در امداد رسانی به زلزله زدگان حضور نداشت ، اما یکسری اقلام از برخی کشور ها به منطقه کرمانشاه ارسال شد .البته نماینده فدراسیون بین المللی صلیب سرخ هم از منطقه بازدید داشت.

طبق دستور العمل های قانونی، هلال احمر مسئول جمع آوری کمک های غیر دولتی  در زمان وقوع حوداث است در زلزله کرمانشاه هلال احمر محور کار بود و خوشبختانه دیگر دستگاهها برای همکاری با این نهاد بسیار خوب عمل کردند ، البته شاید در روزهای اول برخی جو سازی ها صورت گرفت اما با ورود رسانه ملی به این موضوع خوشبختانه امداد رسانی ها با برنامه ریزی انجام شد و با حضور اقشار مردمی ۳۲۴ کامیون کمک های غیر نقدی  به کرمانشاه ارسال شد ،اگر نبود تعامل همه دستگاه ها (شهرداری،فولاد مبارکه،پایانه ها و غیره)یک دستگاه به تنهایی قادر نبود که نیاز ها را برطرف کند.

  تمامی اقلام غذایی جمع آوری شده برای زلزله زدگان کرمانشاه ارسال شده است  و میزان کمک های نقدی مردم اصفهان تا یکماه گذشته  ۴ میلیلیارد و۳۰۰میلیون تومان برای زلزله زدگان کرمانشاه جمع آوری شد ، که در این زمینه اصفهان بعد از تهران بیشترین کمک های نقدی  و غیر نقدی را برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه ارسال کرد.

هلا ل احمر اصفهان دارای ۸۰ کانون جمعیت داوطلب  با ۴۰ هزار عضو است که در این کانون ها افراد از رده سنی ۵ سال تا ۷۰ سال حضور دارند ، این کانون ها شامل کانون های دانشجویی،دانش اموزی، روستایی ، عشایر و غیره است با ارائه آموزش های هدفمند امدادی در جامعه تلاش می کند. کانون های داوطلبانه در سطح ادارت ،مساجد ،کارخانجات و موسسات نیز مشغول فعالیت هستند در اصفهان ۲ هزار نفر امدادگر در پایگاه های هوایی ، جاده ای و غیره فعالیت می کنند.

 در بحث سانحه هوایی پروازتهران –یاسوج نیز باید بگویم که تیم های امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر اصفهان در همان ابتدایی ترین زمان حادثه از شهرستان سمیرم به منطقه اعزام شدند و کل استان در حالیت آماده باش قرار گرفت همچنین از شهرستان های مبارکه،شهرضا،دهاقان نیز تیم های عملیاتی در منطقه حضور پیدا کرد.با بررسی های صورت گرفته توسط سپاه لاشه هواپیما در روز سوم شناسایی شد و بلافاصله تیم های ارزیاب هلا ل احمر به منطقه اعزام شدند تا بتوانند با کمک تیم امداد کوهستان انتقال اجساد را انجام دهند ،به دلیل شرایط بد آب و هوا متاسفانهامکان نشستن بالگرد دراین منطقه وجود نداشت، اما یک گروه نجاتگر۳۰نفره به محل اعزام شدندوبا یافتن برخی از اجساد این اجساد به پزشک قانونی یاسوج انتقال داده شد .درروز۱۰ اسفندماه یک تیم ۶ نفره برای ادامه عملیات تفحص اجساد قربانیان هواپیمای آسمان راهی مکان سقوط هواپیما شدند تا بتوانند در این زمینه تفحص های لازم را انجام دهند.

# در مورد جانشینی اصفهان دروقوع زلزله احتمالی تهران چه اقداماتی برای مدیریت این مسئله درنظرگرفته است؟

 توجه داشته باشید که در گذشته مسئله جانشینی اصفهان برای تهران مطرح شده بود ولی اکنون در تقسیم بندی های صورت گرفته توسط ستاد بحران ، استان اصفهان مدیریت منطقه ۵ تهران را در زمان وقوع حادثه برعهده دارد ، در کارگروه امداد و نجات که دستگاههای مختلف حضور دارند شرح وظایفی برای دستگاههای مختلف در نظر گرفته شد که در این زمینه ادارت گاز، اّ ب ، برق، نیرو انتظامی ،راه و شهرسازی موظف اند که  با تهیه نقشه ها و همچنین ارائه مستندات کافی از موقعیت های منطقه نسبت به ایجاد  راهکار برای کمک به حوادث احتمالی در تهران از هم اکنون برنامه ریزی داشته باشند .

این ادارات موظفند که تا فروردین ماه ، در کارگروه امداد و نجات منطقه ۵ تهران گزارش های خود را ارائه کنند تا هلا ل احمر بعد ازان بتواند برنامه ریزی های لازم امدادی را تدوین کند .همچنین جمعیت هلال احمرو شهرداری در حال بررسی موقعیت های خطردرمنطقه هستند تا بتوانند به تمامی جوانب کاراحاطه داشته باشند .

# لطفا در مورد اعزام تیم های امدادی اصفهان به میانمار، حج تمتع و برنامه های ویژه عید نوروز توضیح دهید؟

 درباره حضور تیم های هلال احمر اصفهان در زمان اعزام کاروان های حج تمتع باید گفت که اسامی پزشکان کاروان ها که از نیرو های داوطلب هلال احمر هستند به حج و زیارت داده شده است و بسته به تعداد کاروان ها از این پزشکان استفاده می شود.البته جمعیت هلا ل احمردرزمان برگزاری مراسم اربعین هرساله در کلینیک درمانی مستقر درکربلا به زائرین خدمت رسانی می کند و امسال نیز ۴۰ نفر نیروی امدادی درقالب تیم های امدادی منسجم دراین کلینیک حضور داشتند.البته ارسال تجهیزات نیز به کربلا از طریق هلا ل احمر اصفهان انجام شد تا با دپوی این تجهیزات در موقع اضطرار ازآن استفاده شود .

  دررابطه با اعزام تیم های امدادی هلال احمر به میانمار نیزبه دلیل شرایط بد بهداشتی که در این منطقه وجود دارد یک تیم از هلا ل احمر اصفهان به بنگلادش اعزام شد تا برای کمک به این آورگان اقدام نمایند .

 دررابطه با به کار گیری تیم های امداد و نجات درشب عید نیزباید بگویم که ۴۰ پایگاه ثابت و سیار، هوایی، ساحلی،کوهستان، جاده ای برای تعطیلات نوروزی به صورت آماده باش سازماندهی شده اند  که این تیم ها درحال برگزاری دوره باز آموزی هستند .

 البته درکمیسیون ایمنی راه ها نقاط حادثه خیز درحال برطرف شدن است و درتمامی مبادی ورودی استان اصفهان تیم های سلامت امداد و نجات مستقرهستند. دراین زمینه بالغ بر ۲ هزار نفر نیرو به کارگیری می شوند .طرح  امداد نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در استان اصفهان اجرا می شود.

  اجرای طرح کمک به خانواده های بی بضاعت در آستان نوروز نیز اجرایی با کمک یکی از خیران ۴۰۰میلیون تومان برای کمک به کودکان یتیم جمع آوری شد.

 #به نظر شما  آیا هلا ل احمر اصفهان با کمبود امکانات امدادی روبه رو است؟ارتباطات بین المللی اصفهان در زمینه اموزش های امداد ونجات چگونه است؟

 در رابطه با اینکه آیا جمعیت هلال احمر اصفهان با کمبود تجهیزات روبه رو است  باید بگویم که همیشه کمبود ها وجود دارد و ما به تجهیزات به روز نیاز داریم .اما مهمترین چیزی که به ان نیاز است ارتقاء مهارت ها است .باید مخاطرات جدید شناسایی شود و راهکارهای امدادی نیز برای آن در نظر گرفته شود .

 یکی از مشکلات در زمینه امدادو نجات متاسفانه نبود بالگرد است ، ما به اندازه تعداد انگشتان دست درکشور بالگرد های امدادی نداریم پس باید متناسب با شرایط کشور بروز رسانی تجهیزات به خصوص بالگرد انجام شود .در واقع هم امکانات سخت افزاری و هم امکانات نرم افزاری در هلال احمر نیاز به روز رسانی دارد.

  پیرامون برقراری ارتباطات امدادی با شهرهای خواهر خوانده اصفهان نیز ذکر این نکته حائز اهمیت است که  ارتباطات بین المللی با شهر فلورانس برقرار کرده ایم البته درهرکجای دنیا بحران ها دارای شکل ورنگ متفاوت است  و بسته به وقوع حوادث آموزش ها تدوین می شود .

 #به نظرشما میزان امادگی مردم برای امداد رسانی در حوادث و تصادفات به چه میزان است و آیا آماری از اینکه چند درصد از وقوع فوتی ها درحوداث به دلیل عدم آشنایی مردم به مسائل امدادی است وجوددارد؟

باید بدانید که پاسخ دهی ما درزمینه حوادث بسیار خوب است ولی متاسفانه در زمینه پیشگیری بسیار ضعیف هستیم .نمونه بارزی از این مطلب را می توان در زمینه کاهش حوادث جاده ای عنوان کرد و آن اینکه اگر بسیاری از جاده ها و راههای مواصلاتی استان اصفهان اصلاح شود حوداث جاده ای کاهش قابل ملاحضه ای خواهد داشت .

در رابطه با تاثیر آموزش های امدادی به مردم و کاهش تلفات باید بگویم امار دقیقی از این محتوا دردست نیست ، اما باید بگویم که ضریب آمادگی مردم درمقابل حوادث ۹٫۳ درصد است و این به معنی این است که باید ضریب آمادگی مردم را افزایش دهیم .

  ضرورت آموزش های امدادی در سطح  خانواده ها  بسیار مهم ، هلال احمر آمادگی دارد که این آموزش هارا درسطح محلات، مساجد،مدارس و دانشگاه ها به علاقمندان ارائه دهد تا هر خانواده برای خود یک امدادگر داشته باشد و بتواند به دیگر افراد خانواده نیز آموزش بدهد.

 وسخن اخر…

باید به این مسئله اشاره کنم که متاسفانه ما در حوادث و بلایا دچارضعف مستند سازی هستیم، درزلزله کرمانشاه به دلیل ابعاد حادثه ای که وجود داشت نتوانستیم مستند سازی از نحوه کمک رسانی و امدادهایی که صورت گرفت به صورت ویژه ثبت نگاری کنیم ،نیاز است یک تیم رسانه ای برای حضور در سوانح و بلایا در هلا ل احمر به کار گیری شوند و ما قصد داریم این کار از اصفهان به عنوان پایلوت آغاز کنیم .

البته صحبت های پایانی مدیر عامل هلال احمر اصفهان در تایید پیشنهاد مدیر مسئول روزنامه کیمیای وطن جهت راه اندازی تیم رسانه ای حوادث بود که مورد استقبال مدیر عامل این جمعیت قرارگرفت.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *