در طرح کاهش آلودگی هوا ،حمل و نقل عمومی مورد غفلت واقع شده است

زهرا نصیری

متاسفانه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست مغفول مانده است و باید بیش از گذشته مدنظر باشد، زنگ آموزش مباحث زیست محیطی در اصفهان از سال آینده جدی تر خواهد بود و از طرف دیگر حساسیت بر روی صنایع بیش از گذشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در اولین نشست خبری خود با رسانه ها با اشاره به خطرات جبران ناپذیری که در کمین اصفهان به سبب خشکی تالاب و زاینده رود و همین طور خشکسالی های پی در پی و آلودگی هوا وجود دارد با صراحت از مدیران دستگاههای اجرایی به خصوص علوم پزشکی خواست تا با شفافیت با مردم صحبت کنند و از ارائه آمار صحیح به مردم در رابطه با مشکلاتی که آلودگی هوا بر سر مردم می آورد سخن بگویند تا مردم در زمینه کاهش آلودگی با طرح های مسئولان سهیم شده و به صورت ویژه وارد میدان شوند .

سید رحمان دانیالی در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی براینکه در طرح کاهش آلودگی هوا چرا موضوع حمل و نقل عمومی مورد غفلت واقع شده است و در این زمینه اقدامات اثرگذاری صورت نگرفته است افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوا از سال ۹۲ راه اندازی شد و طرحی ارزشمند بود اما ففط روی چند مورد آن تمرکز شد در این مسیر عده ای نخواستند و یا تغییرات مدیریتی مانع آن شد، هرچه امروز این طرح برای بررسی بیشتر به دانشگاه صنعتی و اصفهان ارجاع شده است.و اتفاقی که در نیروگاه شهید منتظری رخ داد سبب شد مابقی موارد طرح بدلیل کمبود اعتبار و جابجایی مدیران و عدم‌ اطلاع رسانی شفاف به مردم نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی در کلانشهری مانند اصفهان ضعیف است افزود:باید آمارهای ناشی از آلودگی هوا شفاف تر ارائه شوند تا مردم بهتر و بیشتر رعایت کنند.

در استان اصفهان صنعت پاک نداریم

وی با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا ۲۸ محور داشته و ۸ شهر اصفهان و اطراف تحت پوشش قرار می‌دهدافزود:   به زودی میانگین دو ساعته شاخص آلودگی هوا در کنار میانگین شاخص روزانه در سایت قرار خواهد گرفت.

دانیالی، در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار کیمیای وطن مبنی برملاک ها و شاخص های محیط زیست برای  اهدای تندیس صنعت سبز به برخی صنایع و پالایشگاه‌ها  گفت: صنعت سبز یعنی صنعتی که در راستای محیط زیست قدم‌های خوبی برداشته ، هزینه و تلاش کرده باشد نه اینکه هیچ آلاینده‌ای ندارد لیکن لازم است واحدها به دلیل این قبیل اقداماتی که  برای کاهش ایجاد آلودگی  کرده اند مورد تقدیرقرار گیرند.هیچ صنعتی را در اصفهان به عنوان صنعت پاک اعلام نکرده ایم و صنایعی چون(پالایشگاه) به دلیل اقدامی که برای بازچرخانی آب برای اولین بار در سال ۸۴ اجرا کرد به عنوان صنعت سبز تقدیر شد و از آن پس تاکنون به هیچی صنعتی این تقدیر اهدا نشده است.

باید حقابه  تالاب گاوخونی گرفته شود

وی با اشاره به اینکه برآورد نیاز آبی تالاب گاوخونی وظیفه ماست ، مطالعات انجام شده و باید حقابه  آن گرفته شود افزود: وجود ۱۰۰ میلیون آب پشت سد فاجعه است، تا سال ۹۴ برخی توانستند با پساب بخشی از تالاب گاوخونی را زنده نگه دارند اما بعد از آن تالاب مورد غفلت قرار گرفت و اکنون طرح ساماندهی آن مطرح شده تا با بررسی میزان پساب موجود بتوان فکری کرد.

دانیالی افزود: به نظر می‌رسد نتوانسته‌ایم اهمیت تالاب را به معنای واقعی کلمه و دور از حساسیت‌های بومی و غیربومی‌ نشان دهیم و در صورتی که وضعیت به همین روش ادامه پیدا کند گرد و غبار و ریزگردهای تالاب گاوخونی تا شعاع هزار کیلومتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: استاندار اصفهان ۱۲ طرح برای بهسازی شرایط شرق اصفهان ارائه کرده اند که خوشبختانه در این طرح به صراحت اعلام شده که هر بخشی که بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب بیشتر آب برداشت می کند باید هر میزان برداشت بیشتر را به صندوق بریزد، هم چنین در این ۱۲ طرح سامانه انتقال پساب نیز در نظر گرفته شده است که همه این ها به کشاورزان شرق کمک می کند.

 شعاع ۵۰ کیلومتر برای اصفهان رعایت نشده است

دانیالی با تاکید بر این موضوع که دانشگاه علوم پزشکی باید به صراحت بیماری های خشکی تالاب گاوخونی را اعلام کند، تصریح کرد: زنگ خطر ریزگردهای تالاب گاوخونی را به استاندار اعلام کرده ایم. حکم قضایی تونل سوم کوهرنگ که توسط محیط زیست اخذ شده بود نیز رفع شده است.

وی به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: عده ای از کارشناسان معتقد هستند که باید ممنوعیت شعاع برای اصفهان برداشته شود. اما به عنوان محیط زیست معتقد هستیم که همان شعاع ۵۰ کیلومتر هم برای اصفهان رعایت نشده است. برای واحدهای آلاینده چیز پنهانی نداریم و با همه بدون مماشات برخورد می کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از نصب سامانه هشدار گرد و غبار در بخش‌های مختلف زاینده رود خبر داد و گفت: برنامه نیاز آبی تالاب گاوخونی به کمک دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شهرکرد تهیه شده و دراختیار متولیان قرار می‌گیرد تا همه بدانند حقابه زیست محیطی بعد از شرب اولویت دوم را داراست و باید روی آن تاکید کرد.

۵۰ تن پسماند ویژه درروز در بی‌سرانجامی!

وی با اشاره به اینکه باوجود اقدامات مناسبی که در زمینه پسماندها انجام شده اما برای معضل پسماند اصفهان که شامل ( پسماند پزشکی ، صنعتی، کشاورزی و غیره)  می شود۴ نقطه که به منظور انبارش پسماند ویژه تعیین شده بود مورد استقبال استان قرار نگرفت گفت: در شبانه روز حدود ۵۰ تن پسماند ویژه ما بی‌سرانجام می‌ماند که باید در محل مناسب منهدم یا تا زمان تعیین ‌مکان مناسب برای انباشت و دفع آن‌ها در محل ‌نگه داری شوند.

دانیالی ، با بیان اینکه ۶ کارخانه پسماند در استان قرار دارد، افزود: کارخانه کمپوس اصفهان، شاهین شهر، فلاورجان، نایین و کاشان ۸۰ درصد جمعیت را پوشش می‌دهند و در ماه ۶۲ هزار تن و روزانه ۲ هزار و ۶۶ تن دریافت زباله دارند، با این حساب سرانه تولید زباله در مراکز شهری و تحت پوشش کارخانه کمپوس کمتر است.

موضوع تونل سوم در دستور کاراستاندار

 وی با بیان اینکه استاندار اصفهان قول دادند موضوع تونل سوم کوهرنگ را مورد پیگیری قرار دهند، گفت: استاندار اصفهان ۱۲ طرح در حوزه کشاورزی و به‌سازی شرق اصفهان احصا کردند که یکی از آن‌ها این بود که واحدهای پر مصرف یعنی بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب به ازای آب دریافتی، مبلغی را پرداخت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: در حال حاضربر روی انتقال برخی واحدهای تولیدی که نیاز آبی کمتری دارند، به شرق اصفهان بحث‌هایی مطرح شده که در حال پیگیری است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *