اصفهان،ششمین استان کم بارش کشور

زهرا نصیری

میزان پوشش برف در سرچشمه ها به شدت کاهش یافته و شرایط برای آبگیری سدها فراهم  نیست.این جمله شاه بیت صحبت های مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در نشست رسانه ای خود در پایان سال ۹۶ بود.

مجید بیجندی ، با اشاره به اینکه اصفهان ششمین استان کم بارش کشور است به این مسئله اشاره داشت که درحال حاضر این استان در مقایسه با  بلند مدت ۶۹ در صد کمبود بارش دارد .

وی با بیان اینکه  تنها  استان های  اردبیل ،  کردستان ،  زنجان ، آذربایجان شرقی و غربی وضع بارش  خوبی داشته اند افزود: میانگین وزنی بارش در سال زراعی ۹۶-۹۷در استان بیش  از ۳۶ میلیمتر بوده  که  درمقایسه با بلند مدت  ۶۸ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه  میزان بارش ها در میمه و داران کمتر از میزان قابل پیش بینی بوده است گفت:  میزان بارش در ایستگاه های کوهرنگ در این بازه زمانی ۴۰۷ میلی متر بوده که در مقایسه با مقدار بلند مدت ۵۹ درصد و  در مقایسه با پارسال  ۵۴ درصد کاهش داشته است.

بیجندی، با بیان اینکه میزان پوشش برف در سرچشمه ها به شدت کاهش یافته و شرایط برای آبگیری سدها فراهم  نیست ادامه داد: ارتفاع برف فاکتور مهمی برای حوضه زاینده‌رود است، در سال ۹۵- ۹۶ میزان برف روی کوهرنگ ۱۶ سانتی‌متر بود اما امسال این عدد به صفر رسیده، و برفی روی پوشش کوهرنگ نیست، در آمار بلند مدت در چنین روزهایی متوسط ۷۶ سانتی‌متر برف روی کوهرنگ قرار داشت اما اکنون جمع بارش کوهرنگ در وضعیت مشابه در سال ۸۹ که سال بحرانی بود، پایین آمده است.

بارش های بهاری هم به داد کم آبی اصفهان نمی رسد

وی ادامه داد:بهار امسال  بارش های رگباری خواهیم داشت ، اما در مقایسه با  پارسال ،بارش کمتر  خواهد بود و از اوایل فروردین دمای هوا  هم افزایش می یابد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خصوص وضعیت دمای استان گفت: اکثر شهرستان‌های استان تا بهمن سال ۹۶ با افزایش دما روبرو شده‌اند و نشان می‌دهد تبخیر با میزان کم بارشی در افزایش روند دما مؤثر واقع شده است و مقایسه دما در ایستگاه‌های مختلف در شرق اصفهان در حداکثر دمای ۲۵ در روز ثبت شده و کاملاً مشهود است چه میزان تغییر اقلیم بر تغییر آب و هوا تاثیرگذار بوده است.

وی افزود:  ۹۵ درصد جمعیت استان درگیر خشکسالی هستند و این وضعیت بر میزان مهاجرت، کاهش ذخایر آبی و کشاورزی تأثیرگذار است، اگر در همین مورد به نمودار پهنه‌بندی در چهارمحال محال بختیاری که استان هم‌جوار اصفهان است مراجعه شود به مراتب وضعیت بدتری نسبت به اصفهان وجود دارد و همه استان‌های کشور درگیر خشکسالی شده‌اند.

فقط ۱۳درصد مخزن سدهای اصفهان آب دارد

در ادامه نیزمعاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: بر اساس حجم نرمال کل سدهای استان و با توجه به حجم موجود آب فعلی، در حال حاضر ۱۳ درصد مخازن سدهای استان اصفهان پر هستند.

نوید حاجی‌بابایی، با اشاره به اینکه بر اساس آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، در بهار ۹۷ بارش‌های رگباری به ویژه در نیمه غربی استان انتظار می‌رود اما در مجموع بارش بهار نسبت به نرمال و سال گذشته کمتر پیش‌بینی شده است افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه رطوبت خاک در اکثر مناطق استان کاهش قابل توجهی داشته دارد این امر باعث نفوذپذیری بیشتر خاک شده و رواناب مناسبی را به واسطه بارش‌های بهاری ایجاد نخواهد کرد.

وی در خصوص ذخیره مخازن آبی استان توضیح داد: در حال حاضر ذخایر مخازن آبی استان کاهش قابل توجهی نسبت به مقدار بلند مدت دارد و شرایط آبگیری سدها در بازه زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست.البته  بارش‌های بهاری کمبود سال زراعی جاری را جبران نخواهد کرد و تا پایان سال زراعی جاری کاهش بارش نسبت به بلند مدت حاکم خواهد بود.

حاجی‌بابایی یادآور شد: میزان بارش دریافتی در ایستگاه کوهرنگ در همین بازه زمانی برابر با ۴٫۷ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *