ادامه جست‌وجوی قربانیان هواپیمای تهران-یاسوج تا اردیبهشت ۹۷

زهرا نصیری

مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان ،در نشست پایان سال خود با رسانه ها با اشاره به اینکه عملیات جست‌وجوی پیکر مسافران هواپیمای تهران یاسوج حداقل تا اردیبهشت ادامه خواهد یافت افزود: برای سخنگویان جمعیت هلال احمر سخت بود که بعد از حادثه سقوط هواپیما تهران- یاسوج از چه واژه‌ای در هنگام اطلاع رسانی استفاده کنند، هیچ جسد کاملی در این حادثه کشف نشد که احتمال زنده ماندن مسافری بوده باشد و از دیر رسیدن نیروهای امدادی آن مسافر فوت کرده باشد!

محسن مؤمنی، با اشاره به اینکه تا کنون قطعاتی از ۴۵ نفر شناسایی شده است افزود: در حادثه سقوط هواپیما نزدیک به ۶۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و حتی انتخاب واژه‌ها برای اطلاع رسانی سخت و دشوار بود. نمی‌دانستیم باقی مانده‌های اجساد را جسد بنامیم یا قطعه یا بافت انسانی.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها باید آمار تلفات جاده‌ای را از پزشکی قانونی دریافت و با تحلیل آن به جامعه بگویند این آمار در روز کمتر از تلفات سقوط هواپیما نیست افزود: با اینکه آمار تلفات جاده‌ای در کشور در سال‌های اخیر بسیار کمتر شده است، اما همچنان این آمار نسبت به آنچه که باید باشد فاصله بسیاری دارد. متاسفانه افرادی که در تصادفات جاده ای فوت کرده و یا مجروح می‌شوند قشر موثر و مولد جامعه هستند که باید با تغییر در فرهنگ رفتارهای ترافیکی از بروز این حوادث جلوگیری کنیم.

وی با بیان این که مدیریت بحران در کشور ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد،‌یادآور شد: در زلزله کرمانشاه نیرو های داوطلب هلال احمر تا ۱۰ روز قبل در کرمانشاه حضور داشته و امدادرسانی می‌کردند  در همین زمینه نیز  ۲۲۰۰ نفر از امدادگران در عید نوروز به امدادرسانی مشغول خواهند بود .

مومنی گفت: جمعیت هلال احمر در سال‌های اخیر قدری با محدودیت منابع مالی رو برو بود، اما به تازگی با اختصاص بودجه و تجهیزات جدید به جمعیت برخی از مشکلات برطرف شده است اما باید در نظر داشت که برخی از تجهیزات مورد نیاز جمعیت بسیار گران است و برای مثال تجهیزات انفرادی یک امدادگر کوهستان به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان ادامه داد: طرح امداد و نجات نوروزی یکی از ماموریت‌های جمعیت هلال احمر است. در این طرح ۴۰ پایگاه ثابت در سطح استان، یک پایگاه هوایی، ۲ تیم واکنش سریع در شهر اصفهان و ۷ تیم نیز در مناطق هفتگانه جمعیت هلال احمر فعال هستند. در مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از اعضای این جمعیت در طول عید در استان فعال هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *