فروشندگان اقلام خوراکی زیر ذره‌بین بازرسان مرکز بهداشت اصفهان

پروانه شریفی

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن گفت: گزارش های متعددی از مردم در رابطه با نگهداری غیر اصولی برخی مواد غذایی خارج از یخچال و یا در معرض نور آفتاب در مراکز تهیه، توزیع و فروش دریافت کردیم و در این رابطه دست به اقدام و برخورد خواهیم زد.

حسین صفاری ادامه داد: حساسیت این موضوع، باعث شد تا مرکز بهداشت استان وارد عمل شود و با متخلفان برخورد جدی و مناسب انجام دهد تا سلامت مردم در خطر نیفتد.

وی افزود: بازرسان بهداشتی در سراسر استان بنا بر دستور معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت از تاریخ یکم اردیبهشت به مدت یک هفته مانور اجرایی-عملیاتی را آغاز می کنند و با این تخلفات برای حفظ سلامت مردم برخورد کند.

این مسئول در تشریح تخلفات بهداشتی در این مانور خاطر نشان کرد: نگهداری آب معدنی و انواع نوشابه در معرض نور مستقیم آفتاب و خارج از مغازه و همچنین نگهداری تخم مرغ در شرایط نا مناسب و بیرون از مغازه از موارد تخلف در این مانور هستند.

صفاری تصریح کرد: ذرت های فرآوری شده، پفک، چیپس و محصولات مشابه اگر در معرض نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند از سوی بازرسان بهداشتی سراسر استان توقیف خواهند شد.

به گفته مدیر بهداشت محیط استان اصفهان شیرهای پاکتی، بطری های پاستوریزه و دیگر فرآورده های لبنی به همراه سس های مایونز و دیگر فرآورده های بالقوه خطرناک به هیچ وجه نباید بیرون از یخچال نگهداری شوند؛ چرا که شیرهای پاستوریزه باکتری مزوفیل دارند که اگر شیر در زنجیره سرد از مرحله تولید تا عرضه نگهداری نشود، این باکتری فعال خواهد شد و بدون این که علائم فساد را آشکار کند اثرات مضر خود را در انسان می گذارد.

صفاری در تشریح علت توقیف آب های معدنی در معرض آفتاب هم گفت: همیشه اعلام کرده ایم که از آب های معدنی برای اطمینان بیشتر استفاده شود، ولی اگر این بطری ها در مجاورت آفتاب نگهداری شوند و باعث آزاد شدن مونومر و مواد شیمیایی شوند، می تواند خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشند.

این مسئول خاطر نشان کرد: افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شوند و کلیه مواد غذایی فاسد شدنی و حساس که شرایط نگهداری لازم را ندارند توقیف و با نظر مرجع قضایی معدوم خواهند شد.

مدیر بهداشت محیط استان در پایان از مردم خواست به محض این که تخلفی در زمینه های مختلف بهداشتی دیدند، در سراسر کشور با سامانه ۱۹۰ به طور رایگان تماس بگیرند و گزارش های خود را به این سامانه اعلام کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *