برگزاری سومین هفته فرهنگی‌هنری برج کبوتر در هفته فرهنگی اصفهان

فرناز کلباسی

سومین هفته فرهنگی‌هنری برج کبوتر در هفته فرهنگی اصفهان در برج کبوتر واقع در خیابان مرداویج برگزار شد.
این نمایشگاه به ارائه بیش از پنجاه عکس از عکاسان سرتاسر دنیا با موضوع محیط زیست و خطرات تهدیدکننده آن پرداخت و تا هفتم اردیبهشت‌ماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۱ در این مکان تاریخی پذیرای علاقه‌مندان بود.
فضای نیمه‌تاریک و نسبتا کوچک نمایشگاه، بوی کاهگِل دیوارها و سقف کبوترخانه که در فضا پیچیده و موسیقی نسبتا مناسبی که با حال و هوای آثار درهم آمیخته، بیان‌کننده این است که بیشتر مؤلفه‌های هشداردهنده برای حفاظت از محیط زیست در این فضا به نمایش گذاشته شده است.
کبوترخانه، بنایی است که در گذشته‌های نه‌چندان دور برای جمع‌آوری فضله کبوترها و ایجاد پناهی امن برای سکونت آنها مورد استفاده قرار می‌گرفته و به دلیل معماری ویژه‌اش به شهر زیبایی می‌بخشیده است؛ امروزه این نوع بنا در بسیاری از نقاط شهر اصفهان به چشم می‌خورد. هرچند تعداد بسیاری از آنها در طول زمان تخریب شده‌اند، اما تعدادی از آنها نیز مرمت شده‌اند و امید کبوترهای شهر را ناامید نکرده‌اند.
انتخاب چنین فضایی برای ارائه آثار هنری با موضوع محیط زیست، دلیل روشنی برای اهمیت حفاظت از محیط زیست و ضرورت بازگشت به استفاده از روش‌های سنتی و دیرین برای نگهداری از زمین و داشته‌های طبیعی است.
در بیشتر عکس‌ها می‌توان ردپای خشکسالی و بحران بی‌آبی را مشاهده کرد؛ رودخانه‌هایی که امروز فقط نام رودخانه را با خود یدک می‌کشند و دست بی‌رحم خشکسالی گلوی آنها را فشرده و آنها را به نابودی کشانده است.
تصویری از یک بشقاب غذای یک‌بار مصرف، حاوی یک تُن ماهی در وسط یک کویر خشک؛ تصویری دلخراش و سوگوارانه از وضعیت بحران بی‌آبی در ایران.
در بخشی از نمایشگاه کلمات به یاری آمده‌اند و مخاطب را به نحوی مستقیم مورد خطاب قرار
داده‌اند. آنها بی‌وقفه هشدار می‌دهند تمامی ذخایر آبی کشور رو به اتمام است و زمانی نمانده تا همین اندک ذخیره آبی هم از بین برود و آن وقت باید در سرتاسر سرزمینمان به سوگ «حیات» بنشینیم؛ زیرا مدت‌هاست «مایه حیات» را در اثر بی‌توجهی و غفلت خودمان از دست داده‌ایم و دیگر برای آن هیچ جایگزینی نخواهیم یافت.
بازدید از این نمایشگاه در همراهی با راهنمای آثار حال و هوای دیگری داشت. غزاله آزادشاهی که هر صبح و عصر به میزبانی بازدیدکنندگان می‌رفت، درباره آثار و اهداف برگزاری نمایشگاه برای آنها توضیح می‌داد.
وی می‌گفت: آثاری که در این نمایشگاه عرضه شده‌ متعلق به پروژه بین‌المللی هنر «کوچ‌رو» است که فعالیتش را از سال ۲۰۱۱ از کشور کره جنوبی آغاز کرده است. رویکرد اصلی این گروه حفاظت از محیط زیست است و اعضای آن آثار خود را طی سفرهایی که به نقاط مختلف داشته‌اند، تهیه کرده‌اند.
او می‌افزود: هنر «کوچ‌رو»، هنری هدفمند است که به جای خلق و به‌تصویرکشیدن تخیلات هنرمند با استفاده از آثار به‌جای‌مانده و محیط، آثاری را خلق و تلاش می‌کند تا خطرات نابودی محیط زیست را به مخاطب هشدار دهد.
او درباره علت برگزاری این نمایشگاه در برج کبوتر هم گفت: برج کبوتر، بنایی است که تمامی اجزای آن از دل طبیعت گرفته شده است و اگر روزی تخریب شود، به طبیعت بازمی‌گردد و هیچ آسیبی به آن نمی‌رساند و به‌راحتی در طبیعت جذب می‌شود. این نمایشگاه در این مکان برگزار شده است تا تأکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست را به نحوی روشن و واضح به مخاطب القا کند.
به نظر می‌رسد در دورانی که بحران خشکسالی گریبان بسیاری از کشورهای جهان، به‌ویژه ایران را گرفته است، برگزاری چنین نمایشگاهی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ و نگهداری همین اندوخته ناچیز آب، هوا، زمین و خاک بیفزاید و ما را از خواب سنگین چندین ساله‌مان بیدار کند؛ خوابی که چند دهه است در آن فرورفته‌ایم و با این خیال باطل که داشته‌های طبیعی‌مان بی‌نهایت‌اند و پایانی ندارند، زندگی می‌کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *