اشک ریزان عاشقانه

هامون رشیدیان

جوجو مویز یکی از موفق‌ترین نویسندگان حال حاضر جهان است که با نوشتن داستان‌های عشقی پر سوز و گداز توانسته دل بسیاری از عاشق پیشگان جهان را به دست بیاورد. شاید داستان‌های او برای بسیاری از خوانندگان حرفه‌ای و منتقدان جدی دنیای ادبیات زرد و کلیشه‌ای باشد اما رسیدن رمان «من پیش از تو» به چاپ پنجاه‌ویکم آنهم در کشور ما که سرانه مطالعه تا حد فاجعه باری پایین است نشان از توانایی این نویسنده در جذب مخاطب دارد. به همین بهانه هم تصمیم گرفتیم در این گزارش نگاهی داشته باشیم به این کتاب پر مخاطب.

جوجو مویز

پائولین سارا جو مویس روزنامه نگار انگلیسی است که با نام جوجو مویز از سال ۲۰۰۲ به نوشتن رمان‌های عاشقانه مشغول است. او یکی از معدود نویسنده‌هایی است که دو بار برنده جایزه سال رمان عاشقانه توسط انجمن نویسندگان رمان‌های عاشقانه شده است و آثارش به یازده زبان مختلف دنیا ترجمه شده‌اند. این کتاب نخستین بار در ۵ ژانویه ۲۰۱۲ در بریتانیا چاپ شد. ادامه‌ای بر آن با نام «پس از تو» نوشته شد که از طریق کتاب‌های پاملا دورمن در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۵ منتشر شد. داستان این کتاب درباره دختری است که پرستاری یک مرد جوان معلول را بر عهده می‌گیرد و با علاقه‌ای که به مرد پیدا می‌کند درصدد است تا او را از تصمیمی که مربوط به پایان دادن زندگی‌اش است، منصرف کند. همچنین فیلم من پیش از تو به کارگردانی تیا شروک و بازی امیلیا کلارک و سم کلفلین در نقش‌های اصلی، دستمایه اقتباس سینمایی قرار گرفت و توسط برادران وارنر در ۳ ژوئن ۲۰۱۶ اکران شد. مویز ۴۸ ساله مادر ۳ فرزند است و همچنان در کنار کار تمام وقت نویسندگی به نوشتن مقاله در روزنامه دیلی تلگراف ادامه می‌دهد.

من پیش از تو

روزنامه نیویورک تایمز در تعریف از کتاب «من پیش از تو» نوشته است: نویسنده‌ی این کتاب خواننده را در موقعیتی قرار می‌دهد که اشک ریزان بخواند و جلو برود. ماجرای این کتاب با حادثه‌ای که برای ویل ترینر اتفاق می افتد شروع می‌شود. حادثه‌ای که نویسنده به طور خلاصه آن را شرح می‌دهد.

ویل جوانی ورزشکار و پرشور و البته ثروتمند است اما او ناگهان یک روز در خیابان با یک موتورسوار تصادف می‌کند. تصادفی که باعث می‌شود دچار آسیب در مهره‌های ۵ و ۶ ستون فقرات شود و فلج شدن دست‌ها و پاهای او را به همراه داشته باشد. پس از این اتفاق، ماجرای های کتاب در دو سال بعد از سر گرفته می‌شود. در ادامه کتاب من پیش از تو شخصیت لوئیزا کلارک به داستان اضافه می‌شود. دختر ۲۶ ساله‌ای که پس از یک سری اتفاقات به عنوان پرستار ویل استخدام می‌شود. وظیفه او این است که مانع از افسردگی بیش از حد ویل شود اما…

جوجو مویز به خوبی شخصیت‌ها را انتخاب کرده است و خیلی خوب تأثیر رفتارهای ویل و لو را روی هم نشان داده است. یکی از کارهای خوب نویسنده در این کتاب این است که افراد مختلفی را وارد داستان نمی‌کند، بنابراین خواننده به راحتی می‌تواند با هر کدام از شخصیت‌ها به خوبی ارتباط برقرار کند.

قطعاً «رمان من پیش از تو» یک شاهکار ادبی به آن مفهمومی که منتقدان ادبیات انتظار دارند نیست اما این کتاب توانسته با پرداختن به یک داستان عاشقانه عجیب و همچنین جزییات رفتار شخصیت‌های داستان طیف وسیعی از خوانندگان را به خود جلب کند.

فیلم «من پیش از تو» نیز هر چند خلاصه‌ای از ماجراهای کتاب است اما به خوبی توانست با مخاطبان پرشمار کتاب ارتباط برقرار کند به خصوص بازی دو هنرپیشه سرشناس فیلم یعنی امیلیا کلارک در نقش لوییزا کلارک بازیگر سریال محبوب بازی تاج و تخت و سم کلفلین در نقش ویلیام ترینر بازیگر مجموعه فیلم‌های عطش مبارزه به فروش فیلم کمک شایانی کرد. اگر به داستان‌های عاشقانه علاقه دارید خواندن و تماشای رمان و فیلم «من پیش از تو» را به شما توصیه می‌کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *