اقدامات بسیج سازندگی با هدف کمک به دولت، محرومیت زدایی و گسترش فرهنگ جهادی

فرزانه افسرطه

مسوول سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان در نشست رسانه ای خود به مناسبت ۱۷ اردیبهشت، سالروز تشکیل بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری، به تشریح اقدامات این نهاد در راستای سازندگی و خدمت رسانی در زمینه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و سلامت بویژه درمناطق محروم پرداخت.

سرهنگ احسان اله رضاپور مسوول بسیج سازندگی استان اصفهان با گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج سازندگی، محوریت فعالیت این نهاد را در مناطق محروم بر اساس سیاست گذاری در جغرافیای هدف و استفاده از پتانسیل هر منطقه اعلام کرد و افزود: انجام پروژه ها به صورت غیر انتفاعی است و در جایی که بخش خصوصی توان اجرا ندارد، به منظور کمک به دولت و محرومیت زدایی بوده و سودی برای این سازمان ندارد. وی با اشاره به اعزام ۳۰ هزار نفر به مناطق محروم در سال گذشته، گفت: ۳ میلیون تومان پروژه عمرانی از محل کمک های خیرین جمع آوری شد به ساخت مسکن، مرمت و بازسازی مدارس، اصلاح راه ها و ساختار قنوات، اصلاح شبکه های آبرسانی و روشنایی و افقداماتی برای معیشت و اشتغالزایی اختصاص یافت. سرهنگ رضاپور بیان داشت: ۷۰۰ طرح با اعتبار ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی راه اندازی شد و برای یک هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی شد. وی با اشاره به تولیدات مرغ، بوقلمون، گیاهان دارویی، زعفران و محصولات دیگر، از پرداخت تسهیلات کارآفرینی با مراجعه به نواحی بیست و هشتگانه مقاومت خبر داد و ادامه داد: در بخش عمرانی، ۲۰ پروژه در تملک دارایی با هدف کمک به دولت و نهاد مربوطه طبق توافقنامه در دست اجرا داریم. همچنین، ۱۲۸ پروژه محرومیت زدایی از محل اعتبارات قرارگاه خاتم، در سال ۹۶ در استان اجرا کرده ایم و درطول ۵ سال گذشته، ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات قرارگاه خاتم در مناطق محروم اجرا شده است. سرهنگ رضاپوربا اعلام رتبه اول کشوری بسیج سازندگی در بیابان زدایی، از کاشت ۲ میلیون اصله نهال با استفاده از انتقال پساب تصفیه خانه شمال اصفهان به منطقه سجزی از طریق احداث ۱۵ کیلومتز کانال خاکی خبر داد که علاوه بر از کشت صیفی جات با پساب، برای کنترل انتقال ریزگردها از دشت سجزی موثر جلوگیری است. علاوه براین، ۲۵ هزار نهال در منطقه برای کاهش ریزگردها غرس شد. در منطقه برخوار ۱۰۰ هکتار درختکاری شد. مسوول سازمان بسیج سازندگی از فعالیتهای این نهاد در زمینه سلامت و بهداشت، گفت: برنامه مبارزه با سالک را در چند منطقه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا کرده ایم. همچنین، مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ۱۱ نقطه آلوده فعالت داشتیم. وی ورود به این برنامه را مستلزم آموزش عنوان کرد و افزود: ۱۸ هزار و ۶۲۸ نفر را آموزش داده ایم. رضاپور به فعالیت های سازمان در حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: از روز بعد از حادثه در منطقه حضور داشتیم و با تقسیم بندی منطقه، اهدائ چادر و سپس کانکس، پتو و وسائل گرمایشی، توزیع روزانه ۶ هزار غذای گرم و سپس وسایل پخت و پز و دیگر امکانات از زلزله زدگان حمایت شد.

سرهنگ رضاپور، پروژه های سال جاری را با توجه به نامگذاری حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری با تغییراتی عنوان نمود و گفت: اکنون نیاز مردم در مباحث کشاورزی، آب و اشتغال است و اقداماتی برای لایروبی قنوات، قطره ای کردن آبیاری، اشتغال در روستاها و حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخل، ارتقائ کیفیت تولید و آموزش کسب و کار انجام داده ایم. وی با اشاره به رکود نساجی در کشور، ورود ۸۵ میلیون متر مکعب پارچ۰ چادر مشکی از چین را تاسف بار خواند و افزود با تقویت صنایع نساجی می توانیم بیش از این مقدار را در داخل تولید کنیم. سرهنگ رضاپور برگزاری اردوهای جهادی را با هدف گسترش فرهنگ جهادی در روستاها و استفاده از پتانسیل مردم منطقه با سیاست گذاری در جغرافیای هذف عنوان کرد و افزود: تاکنون ۴۰۰ روستا از خدمات بسیج سازندگی بهره مند شده اند. ضمت آنکه بر اساس نیاز سنجی، برای ۱۴۰ پروژه پیشنهاد داده ایم که در صورت تایید و تامین اعتبار، وارد عمل می شویم. وی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن برای مدرسه سازی در مناطق محروم بیان داشت: به غیر از فعالیت اردوهای جهادی، طرح هجرت برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان با استفاده از آموزگاران و دانش آموزان اجرا می شود که آموزگار بعنوان استادکار و شاگردان فعالیت میکنند و دستمزد به آنها پرداخت می شود. در اردوهای جهادی برای دانشجویان نیز برنامه هایی اجرا میشود. وی در مورد احیائ زاینده رود، کفت: احیائ رودخانه، یک طرح ملی است و ما پیشنهادی برای احیائ بستر رودخانه زاینده رود داده ایم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *