افزایش بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری

پروانه شریفی

منصور غلامی روز گذشته در جلسه هم‌اندیشی شورای دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در بحث آموزش عالی این روزها نیاز به دقت بسیار بالایی داریم که ساماندهی آموزش عالی شامل کنترل و مدیریت توسعه کمی واحدهای آموزشی است.

وی افزود: کنترل و مدیریت توسعه کمی واحدهای آموزشی زیر نظر وزارت علوم بوده و از بدو شروع کار نیز با این وزارتخانه بوده است؛ از طرفی به دنبال کنترل کیفی آموزش‌ها و به روز کردن آموزش‌ها در دانشگاه‌های کشور هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحولی در حوزه‌های علم و فناوری در دنیا شکل گرفته و در حال گسترش است و اگر بیش از این کوتاهی کنیم ممکن است فاصله زیادی بین آموزش عالی و تحقیقات ما و دنیا اتفاق افتد.

بخش دیگری از سخنان غلامی در زیر آمده است:

**ارتباط با مراکز علمی پژوهشی و دانشگاه‌های دنیا در برنامه وزارت علوم پیگیری می‌شود، دانشگاه اصفهان جزو دانشگاه‌های فعالی است که با دیگر دانشگاه‌های کشور همواره در ارتباط بوده است، تأکید داریم تا اساتید به صورت فرد به فرد پروژه‌های تحقیقاتی را از کشورهای دیگر بیاورند و وزارت علوم نیز از این کار حمایت می‌کند.

** دانشگاه‌ها می‌توانند در اعزام اعضای هیأت‌های علمی برای فرصت‌های مطالعاتی و مبادله اطلاعات علمی و کسب فناوری‌های جدید برنامه‌ریزی داشته باشند.اعزام دانشجوها برای اقدامات مطالعاتی فرصت مغتنمی است تا آنان را با فناوری‌ها و دستاوردهای جدید دنیا آشنا کند.

**هرچند پس از فارغ‌التحصیلی ارتباط دانشجویان با دانشگاه قطع می‌شود اما برای امید به آینده و حضور مؤثر در جامعه تا جایی که ممکن است باید مسیرهای اشتغال را گسترش دهیم.دانشجویان در حین تحصیل باید با مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود بیشتر آشنا شوند تا در زمان فارغ‌التحصیلی افق گسترده‌تری از نظر اشتغال بیرون از دانشگاه در مقابل خود داشته باشند.

**در گذشته تعداد فارغ‌التحصیلان کم و نیاز دانشگاه‌ها زیاد بود، دانشجویان دکترای ما خود را جزو اعضای هیأت علمی یا محققین در مراکز علمی پژوهشی می‌دیدند اما این امکان هم به دلیل کم‌تر شدن پذیرش در این مراکز و هم به دلیل افزایش فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری فراهم نیست.

** معمولاً هر ساله با سازمان برنامه و بودجه چانه‌زنی می‌کنیم تا به شکلی شاخص‌های مربوط به تعیین بودجه برای دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم و بتوانیم از ظرفیت‌های مالی و پشتیبانی که نیاز به دانشگاه‌هاست، استفاده کنیم.

**ظرفیت‌های علمی بسیاری در کشور موجود است و این جایگاه را صرفاً با اتحاد و امید به آینده می‌توان ارتقا داد، جایگاه دانشگاه اصفهان از سال‌های تأسیس جایگاه بالایی در مجموعه آموزش عالی کشور داشته است.دانشگاه اصفهان همیشه به عنوان یک مجموعه علمی درخشان در کشور شناخته می‌شده و این موقعیت فعلی نیز در استمرار همان جایگاه به خوبی حس شده است.

** وزارت علوم تصمیم خود را در مورد پژوهشگاه منحل‌شده دانشگاه اصفهان گرفته بود اما با توجه به این که کارکردهای مختلفی پژوهش‌های شکل گرفته و قراردادهای که برای استقرار در دانشگاه داشتند لازم بود تا کار حقوقی بر روی آن انجام بگیرد که صورت گرفت و توافقاتی برای حل مسأله و جابجایی این مجموعه انجام شده است.برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص پژوهشگاه مستقر در دانشگاه جلسه‌ای برگزار خواهد شد چراکه صرفاً با جابجایی این مجموعه مشکل اصلی حل نمی‌شود؛ گروه‌های ویژه‌ای تشکیل شده تا حق و حقوق  افرادی که در این مجموعه تحصیل کرده‌اند، پرداخت شود.

منصور غلامی در حاشیه بازدید از دانشگاه اصفهان در جمع خبرنگاران نیز سخنانی بیان کرد از جمله:

** در دانشگاه اصفهان از مجموعه آزمایشگاه مرکزی و تجهیزات بسیار خوبی که این دانشگاه برای امور تحقیقاتی فراهم کرده است، بازدید صورت گرفت.در دانشگاه اصفهان امکانات خوب و جدیدی برای امور پژوهشی و تحقیقاتی در نظر گرفته شده است، تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه اصفهان توانمندی‌ها و امکانات خوبی دارند.

**تسهیلات کمک‌هزینه خرید تجهیزات دانشگاهی در بودجه ۹۷ پیش بینب شده است، ردیف بودجه‌ ۴ هزار میلیارد تومانی برای این منظور در نظر گرفته شده تا تسهیلات بانکی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شود.بازپرداخت این تسهیلات از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و توافقی که با بانک‌ها انجام می‌دهند، خواهد بود؛ دانشگاه‌ها از این طریق می‌توانند بخشی از تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.بخشی دیگر از امکانات نیز از طریق سرمایه‌گذاری خارجی یا همان فاینانس خواهد بود که رقمی حدود یک میلیارد دلار و بازپرداخت آن به عهده دولت است؛ دانشگاه‌ها موظف به پیگیری تأمین منابع مالی فاینانس هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *