افزایش سطح ایمنی و آمادگی مردم در مقابله با حوادث، مستلزم آموزش است

فرزانه افسرطه

در گرامیداشت ۸ ماه می روز جهانی هلال احمر مصادف با ۱۸ اردیبهشت، روزهای ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت، هفته هلال احمر با اجرای مانور فعالیت های این نهاد در راستای ارتقائ سطح آگاهی و آمادگی جامعه بویژه در کشور حادثه خیز ایران با آسیب پذیری بالا نام گذاری شده است.

کاهش آسیب پذیری با شناخت حوادث و نقشه خطر

در بازدید تور رسانه ای هلال احمر از مراکز مختلف با هدف تشریح اقدامات این نهاد، امیر جلالیان رئیس مرکز بین المللی آموزش های تخصصی امداد و نجات هلال احمر، یکی از وظایف اصلی هلال احمر را آموزش در راستای ارتقائ سطح آمتدگی جامعه در برخورد با حوادث و کاهش آسیب پذیری عنوان نمود و افزود: با شناخت سوانح، برنامه ریزی و نقشه خطر، می توان برای بالا بردن آمادگی، کاهش آسیب پذیری و باز توانی افرادی که دچار آسیب شده اند را زودتر نجات داد و به کاهش تلفات انسانی و مالی کمک کرد.

جلالیان، حوزه های فعال در جمعیت هلال احمر را، معاونت امداد و نجات برای پاسخگویی به سوانح با حضور نیروهای عملیاتی و داوطلب، حوزه جوانان با دامنه سنی از پیش دبستانی تا ۲۹ سالگی، حوزه درمان و توانبخشی، حوزه معاونت آموزش که حلقه اتصالی بین حوزه های داوطلبان جوان، امداد و آموزش نیروهای رسمی و داوطلب نام برد.

وی گفت: آموزش همگانی به صورت حضوری و غیر حضوری است و افراد در ۲۶ شعبه بصورت رایگان باعنوان چتر خود امدادی آموزش می بینند. در حوزه آمئوزش، ۵۸ هزازر و ۲۷۲ نفر در سال ۹۶، در ۲ هزار و ۱۹۰ دوره آموزش دیده اند. جلالیان از طرح خادم، “خانواده آماده در مخاطره” نام برد و با اشاره به نرخ پایین ۳/۹ آمادگی جامعه به حوادث در سال ۹۱، گفت: تا سال ۱۴۰۰ با افزایش برگزاری دوره های آموزشی، باید سطح آمادگی را به ۳۰ درصد برسانیم که مستلزم برنامه ریزی و بودجه است.

وی یادآور شد: به ۱۴ هزار و ۴۱۲ خانوار در ۸ شهرستان، آموزش داده ایم و اکنون به سطح ۶/۱۴ رسیده ایم. وی با شاره به اهمیت آوزش همگانی و ارتقائ سطح ایمنی، آموزش های تخصصی را شامل اسکان اضطراری، تغذیه در شرایط بحران و اضطراری، حمایت های روانی در سوانح و دیگ اقدامات تخصصی امداد و نجات برشمرد و افزود: در حادثه زلزله کرمانشاه، برای اولین بار یک گروه تخصصی با هدف حمایت های روانی از مردم آسیب دیده، به منطقه اعزام کردیم.

وی میزان اعتماد مردم به هلال احمر را در جمع شدن بیشترین پول در زلزله در این نهاد ارزیابی کرد. معاونت آموزش و پژوهش هلال احمر از برگزاری یک دوره تربیت مربی در ۴ رشته از کل کشور خبر داد که شامل تغذیه، حمایت روانی، بهداشت مادر و کودک و بهداشت محیط با همکاری دانشگاه اصفهان و مباحث تخصصی و خدمات پیش بیمارستانی برای ارزیابی مصدوم و تثبیت وضعیت او است.

وی افزود: علاوه بر مرکز بین المللی آموزش که محل برگزاری دوره های تخصصی در سطح استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی با ظرفیت اسکان ۲۰۰ نفر، تجهیزات و سازه های آموزشی شبیه سازی شده، ارتفاع، آوار استخر، سگ های زنده یاب و غیره است، بخشی از آموزش ها در موسسه علمی کاربردی هلال احمر در مقاطع کاردانی و کارشناسی برگزار می شوند. وی خاطرنشان کرد: گواهی دوره ها دارای اعتبار بین المللی است.

در ادامه، بازدید از مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر و تشریح فعالیت واحدهای مختلف شنوایی سنجی، گفتار درمانی، کاردرمانی، کفش طبی، ساخت پروتز ارتز، ساخت اندام های مصنوعی انجام شد. مدیر این مرکز به خبر نگاران گفت: علاوه بر خدمات توانبخشی فیزیکی و فیزیوتراپی، حمایت هایی برای افراد نیازمند میشود.

طراحی برنامه های امداد و نجات طبق استانداردهای جهانی

دکتر محسن مومنی، رئیس جمعیت هلال احمر استان اصفهان، در نشست خود با خبرنگاران با تاکید برآموزش های امداد و نجات، توجه به استانداردهای جهانی و طراحی برنامه های مرکز براساس استانداردهای روز را مطرح کرد و گفت: اکنون مطالعاتی در دست اجرا داریم. وی از اجرای طرح های پیمان در مبارزه با اعتیاد، طرح سحر در راستای حمایت های روانی و طرح های دیگر خبر داد و افزود: هلال احمر سعی در شناسایی دو گروه توانمند و توانخواه را شناسایی و بین آنها ارتباط برقرار کند.

دکتر مومنی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته پایگاه های امداد و نجات با حضور داوطلبان، از ارائه ست های امداد و نجات، کیف های کمک های اولیه و خدمات دیگر به آسیب دیدگان بصورت رایگان سخن راند و از کسانی که دغدغه کمک به مردم را دارند، تقدیر نمود. وی هلال احمر را یک ارگان خیریه نامید که با عنایت به ریشه های کمک کردن به همنوع در اعتقادات دینی و فرهنگی ما در این راه موثر است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *