برگزاری بیستمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز با شعار «نیک‌اندیشان جوان»

فرزانه افسرطه

بیستمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان با شعار «نیک‌اندیشان جوان» با هدف گسترش حضور جوانان در فعالیت‌های مدرسه‌سازی در حالی برگزار می‌شود که بخش جالب توجهی از اعتبارات دولتی برای مدرسه‌سازی تأمین نشده است.
مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن خیرین مدرسه‌ساز، معاونت مشارکت‌های مردمی اداره نوسازی مدارس و مدیر عامل انجمن خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان در بازدید از پروژه‌های خیّرساز آموزش و پرورش از «هنرستان فضیلی» به وسعت ۴ هزار و ۱۲۰ متر مربع زیربنا و با ۱۳ کارگاه، ۹ کلاس درس، ۷ اتاق اداری، نمازخانه و یک سالن چندمنظوره و «پژوهش‌سرای دانش‌آموزی دخترانه فضیلی» با رویکرد کسب مهارت‌های علمی‌تحقیقاتی برای دانش‌آموزان ناحیه ۳ به وسعت ۲ هزار و ۱۴۱ متر مربع، مجهز به ۶ کارگاه، ۳ کلاس درس، ۳ اتاق اداری، یک کتابخانه و نمایشگاه دیدن کردند.
در این بازدید، محمدحسین سجاد، مدیر کل نوسازی مدارس و رئیس ستاد بیستمین جشنواره خیّرساز، با اشاره به اقدامات بزرگ خیران بیان کرد: اگر مشارکت خیران نبود، امروز آموزش و پرورش مشکلات فراوانی به دلیل کمبود فضای آموزشی و مدارس چندنوبته داشت.
در ادامه از مدارس خیّرساز دیگری بازدید شد. ازجمله «مدرسه دخترانه مفضلی» در ناحیه یک اصفهان که این مدرسه از دانش‌آموزان برگزیده در رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام می‌کند و معمولا بیش از ۹۰ درصد قبولی در کنکور دانشگاه‌های سراسری را به خود اختصاص می‌دهد. این مدرسه خیّرساز از ظرفیت پذیرش حدود ۳۰۰ دانش‌آموز با ۱۱ کلاس درس و دیگر واحدهای مورد نیاز برخوردار است.
همچنین از «مدرسه نژاد ستاری» از مدارس تیزهوشان در ناحیه ۵ بازدید شد. این مدرسه براساس الگوهای قدیمی دارای حیاط مرکزی وسیع بدون دید با استانداردهای روز است که توسط خانواده خیّر نژاد ستاری در اختیار آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته است.
در ادامه، خانم زهره میردامادیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن خیرین مدرسه‌ساز با گرامیداشت بیستمین سالگرد فعالیت انجمن خیرین مدرسه‌ساز در اصفهان، از برگزاری بیستمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز در ۲۱ اردیبهشت در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: تلاش مجمع خیرین بر این است تا در کل استان بتوانیم فضاهای آموزشی خوب و استانداردی را احداث کنیم؛ در این راستا برای جذب خیران بیشتری تلاش می‌کنیم.
وی با اشاره به سابقه تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز، هدف از برگزاری بیستمین جشنواره را پایداری این مجمع تاکنون و تلاش برای استمرار آن تا صد سال آینده عنوان کرد.
محمدحسین سجاد، مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان، با تکریم دغدغه تعلیم و تربیت خیران، نتیجه ۲۰ سال همکاری خیران را با آموزش و پرورش، تخریب‌نشدن سقفی بر سر دانش‌آموزان و بهره‌برداری از فضای مناسب آموزشی دانست.
وی گفت: خیران در ایمن‌سازی، مقاوم‌سازی و زیباسازی مدارس خدمات چشمگیری انجام داده‌اند و در کل کشور، خیران مدرسه‌ساز استان و به‌ویژه بانوان خیّر ارزنده‌اند.
مدیر کل نوسازی مدارس استان، فلسفه جشنواره خیران را تبیین مشکلات آنها در استان عنوان کرد و با اشاره به بحران‌هایی که ملت ایران پشت سر گذاشته است، انگیزه خیران را بی‌ارتباط به مسائل سیاسی و دولتی دانست و گفت: انگیزه خیران مدرسه‌ساز، انسانی است.
وی با بیان آنکه از رتبه ۱۴ به لحاظ وجود مدارس تخریبی در استان برخورداریم، افزود: ۵۸ درصد مدارس تخریبی استان توسط خیران در ۶ سال گذشته بازسازی شده است.
وی از ۸۵۰ مدرسه تخریبی با ۵۰۰۰ کلاس در معرض تخریب در سطح استان خبر داد که با وجود ۵۳۰۰ مدرسه در استان، آمار تخریبی جالب توجه است.
سجاد مشکل عمده را زمین، به‌ویژه در ناحیه ۴ با تعداد بیشتر دانش‌آموزان عنوان کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن در این زمینه گفت: براساس قراردادهای مشارکتی که با خیران داشتیم، ۶۰ درصد اعتبارات را خیّر و ۴۰ درصد را دولت باید تقبل کند. اکنون تعداد زیادی از پروژه‌ها به دلیل تأمین‌نشدن اعتبارات دولتی و تمام‌شدن اعتبارات خیران ناتمام مانده است.
وی گفت: ۴۳۰ پروژه نیمه‌تمام داریم که ۱۳۰ پروژه از خیران است و در سال ۹۷، تخصیص اعتبارات به ۴۱۱ میلیارد تومان رسیده؛ در حالی که تخصیصی صورت نگرفته است.
سجاد اظهار داشت: اگر ۱۰ درصد از دارایی‌های مازاد آموزش و پرورش را آزاد کنیم، بخش زیادی از اعتبارات ما تأمین می‌شود و می‌توانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *