نرخ رشد ابتلا به معلولیت‌ها رو به افزایش است

فرزانه افسرطه

معاونت توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، از شناسایی ۲۴۰ هزار نفر معلول در سرشماری سال ۹۵ در سطح استان خبر داد و گفت: البته در بانک اطلاعات سازمان بهزیستی، نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر معلول کم توان، نابینا، ناشنوا، معلولان جسمی-حرکتی، بیماران اعصاب و روان مزمن و سالمندان پرونده دار شده‌اند و از خدمات مختلف بهزیستی براساس نوع و شدت معلولیت بهره مند می‌گردند.

معلولان جسمی-حرکتی اولین اولویت بهزیستی

سید اصغر فیاض معاونت توانبخشی بهزیستی گفت: در حوزه فعالیت جسمس-حرکتی، شدیدترین موارد، آسیب دیدگان نخاعی هستند که شرایط ویژه‌ای دارند و در مقایسه با برخی معلولیته مثل کوتاهی پا، نیازمند خدمات ویژه‌ای هستند. وی در مورد فراوانی معلولیت‌ها، بیشترین موارد را معلولان جسمی-حرکتی بعنوان اولین اولویت بهزیستی مطرح کرد و اولویت‌های بعدی را بترتیب معلولان کم توان ذهنی، ناشنوایان و کم شنوایان، بیماران اعصاب و روان مزمن و نابینایان و کم بینایان و سالمندان اعلام نمود. فیاض در مورد روند رشد ابتلا به معلولیت‌ها بیان داشت: بلحاظ انجام طرح‌های غربالگری در سال‌های اخیر، بویژه غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی در مرحله نوزادی و مراقبت‌های دوران بارداری، نرخ رشد ابتلا به ناشنوایی و نابینایی نسبت به دیگر معلولیت‌ها کاهش یافته ولی سایر معلولیت‌ها بدلیل حوادث جاده‌ای، شرایط کاری کارخانه‌ها و صنایع و دیگر عوامل اجتماعی و اتفاقات افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: اگر بگوییم ابتلا به معلولیت‌ها رشدی نداشته، غیر منطقی است. زیرا با توسعه صنعت، معدن، جاده‌ها و رفتارهای ترافیکی، حوادث بیشتری ما را تهدید می‌کنند.

درمان اوتیسم تا قبل از ۳ سالگی

معاونت توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، یکی از اختلالات رو به رشد در سال‌های اخیر را اوتیسم نام برد که متأثر از عوامل طبیعی، آب و هوای نامساعد، آلودگی، اشعه‌ها و امواج و تغذیه نامناسب است. وی با تاکید بر مراقبت‌های دوران بارداری و هنگام زایمان، رعایت تغذیه مناسب و اجتناب از هوای آلوده را به مادران باردار توصیه کرد. وی با اشاره به آمار جهانی ۲۰۱۲ که از هر ۵۹ تولد، یک نفر مبتلا به اوتیسم است، از شناسایی و پرونده دارشدن حدود یکهزار نفر مبتلا به اوتیسم در اصفهان خبر داد و افزود: این رقم به معنای کم بودن مبتلایان اوتیسم نیست و قطعاً تعداد بیشتری در استان مبتلا هستند که گاهی خانواده‌ها نمی‌خواهند واقعیت را قبول کنند یا غالباً پنهان می‌کنند. وی علائم اوتیسم را متمرکز شدن به یک نقطه، بازی کردن بطور نامعقول با اسباب بازی، خنده و گریه بی دلیل را از عوامل شناسایی طیف اوتیسم نام برد که اگر تا قبل از ۳ سالگی شناسایی شوند، قابل درمان است و کودک می‌تواند همگام با بچه‌های طبیعی رشد کند. وی با توصیه به خانوده ها برای پیگیری درمانی، از فعالیت ۳ مرکز درمانی اوتیسم در اصفهان و ۷ مرکز در شهرستان‌ها خبر داد.

فعالیت ۱۶۰ مرکز توانبخشی در استان اصفهان

فیاض در ادامه، از ارائه خدمات ۱۶۰ مرکز توانبخشی بصورت شبانه روزی در استان اصفهان سخن راند که ۱۲ هزار معلول، بیمار و سالمند از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند. وی اولویت اصلی را خدمات مددکاری عنوان نمود و افزود: مابقی از تجهیزات کمک درمانی، کمک‌های بلاعوض، دریافت کنندگان مستمری ماهیانه هستند. همچنین، ۳۲ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی، دفترچه خدمات درمانی دریافت کرده‌اند. ضمن آنکه عده‌ای از بیمه سلامت ایرانیان استفاده می‌کنند. وی درباره تأمین هزینه مراکز گفت: دو سوم هزینه مراکز از طریق یارانه و یک سوم را خانواده‌ها به مرکز می‌پردازند. ۳۰ مرکز مجوز دارند ولی بدون یارانه هستند و هزینه‌ها را خودشان تأمین می‌کنند. فیاض از نگهداری افراد مجهول الهویه و بی سرپرست در مراکز شبانه روزی خبر داد و گفت: تمام مراکز دولتی به بخش خصوصی و خیریه‌ها واگذار شده‌اند. وی ارائه خدمات تعریف شده برای بهزیستی را مستلزم تأمین اعتبارات اعلام کرد.

زنگ خطر آمار بالای جمعیت سالمندان در اصفهان

معاونت توانبخشی بهزیستی با اشاره به وضعیت سالمندان و خدمات مورد نیاز این گروه از جمعیت، بیان داشت: ۱۰ درصد از کل جمعیت کشور به سالمندان اختصاص دارد در حالیکه نرخ جمعیت سالمندان در اصفهان ۳/۱۰ درصد است، یعنی ۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر است که شامل ۵۴۰ هزار نفر جمعیت استان می‌شود. وی نرخ سالمندان را زنگ خطری برای کشور و سازمان بهزیستی عنوان کرد و تصریح کرد: در ۲۵ سال آینده، ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. وی عواملی مثل مهاجرپذیری استان و بالا بودن امید به زندگی و دستری به شبکه‌های بهداشت و درمان خوب در استان را مؤثر در آمار بالای سالمندان در اصفهان دانست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *